3 jarig huurcontract opzeggen bij verkoop door nieuwe eigenaar.

Karel Vandermeersch
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

3 jarig huurcontract opzeggen bij verkoop door nieuwe eigenaar.

#1 , 10 jan 2023 10:10

Ik heb momenteel een huurcontract van 1 jaar dat eindigt op 15/5/2023.

De verhuurder wil het met 2 jaar verlengen tot en met 15/5/2025.

Er is een kans dat het voor 15/5/2025 zal verkocht worden.

Kan de nieuwe eigenaar mij er dan eerder uitzetten dan de einddatum van het intussen driejarig huurcontract?

Bij contracten van negen jaar is een opzeg van zes maanden mogelijk bij elk einde van een driejarige periode, kan het opgezegd worden voor renovatie tegen het einde van de eerste driejarige periode of kan het opgezegd worden als een familielid de woning wil betrekken.

Over het verbreken van een driejarig huurcontract vind ik weinig terug behalve dat ik het kan opzeggen wanneer ik wil mits het betalen van een opzegvergoeding en dat de verhuurder het enkel kan opzeggen tegen het einde van de drie jaar.

Dus ik vroeg mij af of ik iets over het hoofd heb gezien of de nieuwe eigenaar gewoon moet wachten tot ik hier vertrek rond 15/5/2025 want ik zie geen legale manieren om mij hier eerder te laten vertrekken.


PS: deze https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 4&p=684399

is opgelost met een advocaat bij het vredegerecht. Ik heb de laatste vier maanden geen huur moeten betalen en de waarborg integraal teruggekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2023 18:05

Nee. Opzeg van 6 maanden voor eigen bewoning kan de nieuwe verhuurder alleen gebruiken bij huurcontracten van 9 jaar.

In uw geval blijft het een huurcontract van maximum 3 jaar.

Karel Vandermeersch
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2023 18:18

En bij renovatie is het blijkbaar hetzelfde:

"Vlaams Woninghuurdecreet (huurovereenkomst afgesloten vanaf 01.01.2019):
Hierbij kan de verhuurder de huurovereenkomst te allen tijde opzeggen, rekening houdend met een opzegtermijn van zes maanden, met dien verstande dat de huurovereenkomst in dat geval niet beëindigd mag worden voordat de eerste 3-jarige periode is verstreken."
https://www.dewaele.com/nl/advies/opzeg ... rbouwingen

Reclame

Terug naar “Huren”