Inzage energieverbruik door verhuurder

Vindiol
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inzage energieverbruik door verhuurder

#1 , 08 jan 2023 11:50

Beste,

Om de woniningpas aan te vullen vraagt onze verhuurder via de fluvius website inzage in ons energie verbruik.

Is dit wettelijk en moet ik dit accepteren?
Ons huurcontract is zonder kosten voor energie, hiervoor hebben wij zelf een energieleverancier.

Alvast bedankt
Vincenzo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 08 jan 2023 18:23

Een van de gegevens die opgevraagd worden is idd het reeel energieverbruik. Wat je daar zo vertrouwelijk aan vindt is mij een raadsel. Mijn energieverbruik mag iedereen weten. …. Je kan natuurlijk koppig zijn en weigeren zodat de huisbaas het moet stellen met uitgemiddelde waarden bij uw vertrek. Googel maar eens “woningpas”

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2023 16:17

Ik vermoed dat het om een extra aanvulling gaat bij het EPC-attest in de woningpas. Dit is niet verplicht (vraagt men soms ook bij het opmaken van een EPC maar men gebruikt dit niet voor een berekening). Het gaat om een extra controle over de energiezuinigheid van de woning. De reden dat deze aanvulling niet verplicht is, omdat iemand bijvoorbeeld zeer zuinig kan zijn in een woning met EPC F label of iemand met een elektrische auto in een EPC B label. Deze energieverbruiken kunnen een misleidend resultaat hebben die niet aansluit aan het EPC label.

Concreet de verhuurder wenst het werkelijk energieverbruik vergelijken met de opgelegde EPC-waarde.

Natuurlijk heeft u als huurder recht op privacy maar het doorgeven van een jaarlijks energieverbruik (die de verhuurder opvraagt met een duidelijk doel) is niet hetzelfde als al uw energiefacturen moeten delen met de verhuurder.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 09 jan 2023 16:23

Ik stel mij vooral de vraag, aan welke oplossing denkt u zelf als alternatief? Gaat u de verhuurder een weekje laten inwonen zodat hij het energieverbruik zelf kan opvolgen?

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 09 jan 2023 22:33

Voor zover ik weet is de woningpas geen wettelijk verplicht document, en bestaat er ook geen wet die een huurder verplicht om zijn elektriciteitsverbruik te delen met de verhuurder, tenzij dat contractueel in het huurkontrakt afgesproken is.
Wel moeten bij het beëindigen van de huur de tellerstanden opgenomen worden om de overdracht van de teller naar de eigenaar of een andere huurder te kunnen regelen.

Terug naar “Huren”