Huurhuis - Regenwaterpomp.

info@ptrus.be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurhuis - Regenwaterpomp.

#1 , 07 jan 2023 12:50

Mijn zoon huurt een huis ongeveer 2 jaar. Er werd destijds door een van de vorige huurders een waterpomp voor regenwater geplaatst. De pomp werd niet op een legaal manier geplaatst waardoor regenwater en drink water niet gescheiden blijven. De huisbaas beweerd niet op de hoogte te zijn dat er ooit een water pomp werd geinstaleerd.
Omdat mijn zoon het systeem niet begreep of wist hoe het werkt, heeft hij het nooit gebruikt. Maar drie maanden geleden kreeg hij een afrekening van de water group van 4800 euro. Blijkbaar zou er ergens per ongeluk een kraantje of knop op een of ander manier open gedraaid zijn waardoor er drinkwater gewoon weg gevloeid is.
Mijn zoon heeft dan een loodgieter laten langs komen dat hem er op wees dat er een kraan openstond. Maar gaf ook aan dat er geen afsluiters geplaatst zijn om regenwater en water niet gescheiden bleven.
Welke stappen kan mijn zoon ondernemen om deze kosten te vermijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2023 14:21

Normaal dient de eigenaar op de hoogte te zijn van die waterpomp, Mogelijk is hij niet op de hoogte gebracht door de vorige huurder, Een uitgaande plaatsbeschrijving met de vorige huurder had dit kunnen vaststellen,
Een inkomende plaatsbeschrijving met u als nieuwe huurder had dit ook kunnen vaststellen,
Mijn mening is, dat u niet aansprakelijk kunt zijn voor wat niet op de inkomende plaatsbeschrijving is vermeld,
De eigenaar zal moeten aantonen dat hij niet op de hoogte was,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 jan 2023 17:49

"Mijn zoon heeft dan een loodgieter laten langs komen dat hem er op wees dat er een kraan openstond."
Het verbruik is toch geen gevolg van de regenwaterpomp maar van het laten openstaan van een kraan?
Het gaat blijkbaar over twee verschillende zaken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 07 jan 2023 18:03

Misschien, misschien... Een neen heb je, een ja kan je krijgen... Vraag aan de leverancier of ze tussenkomen bij abnormaal en accidenteel verbruik :
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... terleiding

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jan 2023 20:01


Omdat mijn zoon het systeem niet begreep of wist hoe het werkt, heeft hij het nooit gebruikt.
Als je in een nieuwe woning niet weet hoe iets werkt, vraag je dat aan de verhuurder ipv aan alle kranen beginnen en te draaien en te prutsen. Het is de huurder zijn eigen schuld, en je kan dat niet op de vorige huurder steken, zelfs als hij iets illegaals zou gedaan hebben. Een simpel telefoontje naar de verhuurder had het probleem kunnen voorkomen. Hij had u kunnen doorverwijzen naar de ex-huurder.
Meer dan waarschijnlijk heeft hij de vulleiding voor het bijvullen van de regenwaterput opengezet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 jan 2023 20:07

Vraag aan de leverancier of ze tussenkomen bij abnormaal en accidenteel verbruik :
Die zullen u graag zien komen. Ze zullen eerder een fikse boete opleggen voor het illegaal en absoluut verboden installeren van deze bypass met hun leidingennet.

Terug naar “Huren”