Digitale meter huurhuis

KwintenS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Digitale meter huurhuis

#1 , 27 dec 2022 03:00

Hallo iedereen,

Een vraagje over de verplichte digitale meter. Maar eerst moet ik onze situatie schetsen. Wij huren een huisje aansluitend aan de woning van onze huurbazen. Op ons dak liggen zonnepanelen maar die zijn niet aangesloten bij ons maar bij het huis van de huisbazen. We kregen de melding dat er een digitale meter bij ons geplaatst ging worden. We hebben dit ter info laten weten aan onze huisbazen maar zij zeggen dat we dit moeten weigeren omdat ze dit nog een paar jaar kunnen uitstellen. Ze hebben nu gevraagd om de afspraak uit te stellen zodat ze eerst langs kunnen komen en de meter kunnen controleren. Alle info die we krijgen van hen is zeer vaag zodat we de indruk krijgen dat er hier toch iets niet correct verloopt bij de huisbazen.

Mijn vragen hierbij:
1. Kan een huisbaas ons verbieden om een digitale meter te nemen met als reden dat er zonnepanelen op ons dak liggen waar wij niks mee te zien hebben?

2. Moeten wij toestemming vragen aan een huisbaas om de digitale meter te nemen. Ik ga ervan uit als iets verplicht is wij dit zomaar mogen toelaten.

3. Nergens in ons contract is er iets vermeld over de zonnepanelen of over de meters. Maar aangezien ze nu toch wat extreem reageren vraag ik mij af of er iets mis is met de zonnepanelen die op ons dak liggen. Ik vind ook nergens meer info daarover terug. Daarmee de vraag of dit allemaal wel zo correct is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2022 08:15

In principe heeft u als huurder niks te beslissen over een digitale meter. Het is de verhuurder die de verantwoordelijkheid heeft voor het plaatsen van nutsvoorziening.

En waarop baseert u zich? zie ook vermelding van @Thomas_A
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2022 08:42

Letterlijk citaat VREG:
Specifiek in een relatie huurder-verhuurder (incl. sociale verhuurkantoren) kan de eigenaar-verhuurder de metervervanging niet tegenhouden of bewerkstelligen. De huurder is namelijk de netgebruiker en bepaalt of de slimme meter geplaatst wordt.
Vandaar dat de vraag door de netbeheerder ook aan u wordt gesteld en niet aan de eigenaar.

Weigeren is ook relatief. Er zijn enkele redenen voor uitstel mogelijk, maar meter komt er uiteindelijk overal.

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2022 09:02

In principe heeft u als huurder niks te beslissen over een digitale meter. Het is de verhuurder die de verantwoordelijkheid heeft voor het plaatsen van nutsvoorziening.

En waarop baseert u zich? zie ook vermelding van @Thomas_A
https://woonplus-lww.be/plichten-van-de-verhuurder/
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 28 dec 2022 13:07

Ik zie geen tegenstrijdigheid.
VREG zegt niet anders maar voegt er een recht aan toe.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 dec 2022 13:12

@justice speaker: daar staat enkel in dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het plaatsen van de nutsvoorziening (de hoofdkraan en aansluiting) . Dat betekent niet dat als de energiemaatschappij overschakelt op een nieuwe meetinstallatie die het verbruik zal registreren, dat het de verhuurder is die daar zijn zegen op zal geven. Het is de verbruiker (dus de klant van de energiemaatschappij) die hierover ingelicht wordt en waarmee de m'ij verder communiceert.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 dec 2022 15:07

Digitale meters worden idd geplaatst op uitnodiging van diegene die met de opdracht belast is. De bewoner moet enkel een afspraak maken opdat de plaatsers binnen kunnen. Als u zich de vraag niet zou gesteld hebben om de eigenaar in te lichten dan zou u niets fout gedaan hebben. Het is de bedoeling digitale meters overal te plaatsen. Af 1 januari 2023 is dat zelfs zonder uitnodiging en op aanvraag gratis. Als u ervoor zou kiezen rekening te houden met de arg van de eigenaar vraag dan aan het plaatsingbedrijf of u mag weigeren en of enkel uitstellen.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 29 dec 2022 07:54

Ik ben opgebeld door fluvius als verhuurder. Ze willen ineens alle meters vervangen van het gebouw..... met een aantal appartementen. Doorgegeven, dat er nogal een moeilijke huurder zit in een van de appartementen. Fluvius zegt ’huurder heeft niks te zeggen, de meters zijn van ons (fluvius), als wij toegang hebben tot het gebouw, zal hij moeten ondergaan’ ze vroegen wel om de huurder aangetekend te laten weten dat ze op die dag komen.

Dus : fluvius beslist, niemand anders


Terug naar “Huren”