Verhuurder wilt pand verkopen

HB202301
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wilt pand verkopen

#1 , 23 dec 2022 16:34

Beste leden,

Twee jaar geleden huurde ik een pand van iemand. In de huurovereenkomst stond er dat de duur van de overeenkomst maximum 1 jaar bedraagt. Nu bezetten wij dit pand al twee jaar lang, met mondelinge toestemming van de verhuurder uiteraard. Echter wil de verhuurder het pand verkopen en krijgen we nog één jaar de tijd om te verhuizen. Ik heb wat researchwerk verricht en ben erachter gekomen dat er geen sprake kan zijn van stilzwijgende verlenging van de popuphuur in Vlaanderen en enkel in Wallonie. Klopt dit of zitten we nu na het eerste jaar automatisch in het handelshuurregime?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 23 dec 2022 17:02

Popuphuur?

Gaat het over een handelspand?

Greetz,

P.

HB202301
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2022 22:56

Popuphuur?

Gaat het over een handelspand?

Greetz,

P.

Dag Putteman,

Dit is een handelspand ja. Garage + magazijn

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 dec 2022 11:59

Een verhuurder mag zijn pand ALTIJD verkopen. Zelfs een handelspand mag verkocht worden, mits de geldende opzegtermijnen gerespecteerd worden

HB202301
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2022 13:37

Een verhuurder mag zijn pand ALTIJD verkopen. Zelfs een handelspand mag verkocht worden, mits de geldende opzegtermijnen gerespecteerd worden
Ik zeg ook niet dat de verhuurder niet mag verkopen. Wat ik wil weten is in welk regime we ons bevinden? Indien hij dat pand verkoopt dan moet de koper de geldende huurovereenkomsten respecteren.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 dec 2022 13:46

Geen eigen ervaring mee, pop-upcontract is ook vrij nieuw en geen idee of het veel gebruikt wordt.

Wat ik er over lees lijkt mij me duidelijk genoeg: duurtijd maximum 1 jaar en anders (stilzwijgend) verlengd naar gewone handelshuurovereenkomst. Dus 9 jaar en niet opzegbaar door de verhuurder bij verkoop.

Maar dit had je ongetwijfeld ook al teruggevonden. Ik ken geen juridische praktijkvoorbeelden hieromtrent.

Terug naar “Huren”