Moet naam van vertrekkende huurder van huurcontract?

Bnicky
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Moet naam van vertrekkende huurder van huurcontract?

#1 , 21 dec 2022 10:20

Ex-partner verhuisd. Moet zijn naam van het huurcontract? Heeft dit financiële voordelen of nadelen voor mij?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 21 dec 2022 12:03

Indien u dat wijzigt via een addendum kan u die ook niet meer aanspreken om huur mee te betalen.
Tekenen contract is een zaak . Er wonen iets anders ..als contractant is deze en blijft deze mee aansprakelijk.

Aan u om te beslissen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 dec 2022 17:57

Persoon heeft wel een contract getekend ...dus is ook verantwoordelijk. Wat is daar achterbaks aan?
TS geeft ook geen duur aan voor 1.1.19 of erna? Zijn toch andere regels die daar een einde kunnen aan maken.
De kans dat er niet meer kan betaald worden wordt groter.
In de week nog net zo'n case bij Vrederechter weten voorbijkomen en daar was de verhuurder de klos van zo'n €12.000 en oplopend.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 21 dec 2022 18:00

Achterbakse mentaliteit hier op het forum
Heb ik iets gemist?

Iemand stelt een vraag over het huurcontract, krijgt kort daarop een degelijk antwoord, en dat is dan achterbaks?

Bnicky
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2022 19:56

Ik snap het achterbakse er niet aan? We gaan als vrienden uit elkaar en aangezien het huurcontract eindigt over een jaartje leek het me misschien onnodig om de naam van het contract te halen? Tenzij dit een nadeel zou hebben financieel, en daar bedoel ik mee: op mijn maandelijkse bijdrage voor handicap van de fod, maar dat staat buiten namen op het huurcontract denk ik...
Ik verdoe mijn tijd niet om achterbaks te gaan doen op een juridisch forum, maar kom hier met vragen om alles correct te laten verlopen. Mijn excuses.
Bedankt voor jullie antwoorden btw.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 dec 2022 22:29

Ik snap het achterbakse er niet aan? We gaan als vrienden uit elkaar en aangezien het huurcontract eindigt over een jaartje leek het me misschien onnodig om de naam van het contract te halen?
De vraag is of de verhuurder dat wel gaat willen, want hij ziet risico op wanbetaling vergroten ...
Tenzij dit een nadeel zou hebben financieel, en daar bedoel ik mee: op mijn maandelijkse bijdrage voor handicap van de fod, maar dat staat buiten namen op het huurcontract denk ik...
Voor sociale tegemoetkomingen gaat men naar de effectieve toestand kijken: wie is er gedomicilieerd .

Ik verdoe mijn tijd niet om achterbaks te gaan doen op een juridisch forum
Het gebeurt dat in minder vriendelijke stopzettingen van relaties, de vertrekkende partner nadien opgezadeld wordt met huurschulden omdat die partner nog op het contract staat.
Zeker als de achterblijvende huurder weinig inkomsten heeft, en dus amper of niet aangesproken kan worden om de schulden te betalen.

Sommigen doen dat bewust (mogelijk vandaar de "achterbaks" ) om ex-partner nog eens te hebben liggen ...

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 dec 2022 21:40

Franciscus heeft er al op gealludeerd, maar voor een juist antwoord is het van belang of het huurcontract na 1 januari 2019 is ingegaan.

In dat gevallen zijn er ook mogelijkheden voor de vertrekkende huurder om individueel op te zeggen. Voordien was deze gebonden aan de goodwill van de overblijvende huurder en de verhuurder.

Terug naar “Huren”