Huurindexering zonder EPC-attest

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Huurindexering zonder EPC-attest

#1 , 20 dec 2022 08:54

Dag allemaal,
Mijn schounouders huren sinds 2014 een appartement, indertijd hebben ze het contract ondertekend en hierin stond iets vermeld dat er geen EPC attest is en dat dit geen aanleiding kan geven over het niet indexeren. Ik weet niet exact wat er vermeld is.
Natuurlijk in 2014 was het nog niet verplicht om een EPC-attest te hebben, nu zien mijn ouders binnenkort een AS binnenkomen om de huur te indexeren. Uiteraard gaat dit de moeite zijn. Wat zijn hun opties?
Nog een kleine opmerking misschien nog te vermelden, momenteel hangen in het appartement ook geen rookmelders, wat toch ook al verplicht is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2022 09:52

Euh, een EPC-attest is al verplicht bij verhuur sinds 2009.

Wat nu veranderd is, is dat indexatie gedurende 1 jaar niet kan indien EPC D of F is (helft bij D).

Clausule is niet geldig, bizar dat dit in 2014 voorzien is. Daar was toen bij mijn weten nog geen sprake van link tussen EPC en indexatie.

Verhuurder kan nu niet indexeren en ook boete krijgen wegens ontbreken EPC-attest.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2022 11:25

Verhuurders, die niet over een epc beschikken in de periode 01/10/2022 - 31/09/2023 mogen niet indexeren.
Indien er wel een geldig EPC beschikbaar word tussen deze periode van label A,B,C mag men wel indexeren van de maand die volgt op de datum van het EPC. Voor EPC D mag men voor de helft indexeren en voor E, F mag men ook weer niet indexeren.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 20 dec 2022 13:12

Stel dat deze verhuurder de vorige jaren ook niet geïndexeerd had, en nog steeds niet over een EPC beschikt. Mag hij dan nu indexeren tot en met pakweg 2021?

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 20 dec 2022 14:14

Ik denk dat vooral de datum van de aanvraag tot indexering hier belang heeft.

Dus als ik me niet vergis als de indexering nog voor 1 oktober 2022 aangevraagd werd, OK ,
Anders wachten tot het EPC bekend is, en dan ( indien de EPC-waarde het toelaat ) indexeren.

Terug naar “Huren”