Wat mag bij eindafrekening syndicus voor beperkte periode?

SaraImme
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat mag bij eindafrekening syndicus voor beperkte periode?

#1 , 14 dec 2022 22:26

Beste lezer.

In mei van dit jaar kocht ik een appartement. Gezien het moment van aankoop maakte ik maar 2 maanden (mei en juni) deel uit van de mede eigenaars.

Maandag kreeg ik de eindafrekening, de algemene vergadering vond dinsdag avond plaats. Ten eerste is het wel correct dat dit zo kort na elkaar is?

Ten tweede. In de afrekening staat een bijdrage in de gemeenschappelijke water kost. Ik betwist niet dat ik daar niet in moet bijdragen, maar bij de verrekening van mijn aandeel hierin is geen rekening gehouden met dat ik slechts 2 maanden in de periode in het gebouw ben. Het totale bedrag voor het volledige jaar is gewoon gedeeld door mijn aandeel. Kan ik hier iets tegen? Het gaat over kleine bedragen (4 en 8euro) het is me puur te doen om of de syndicus me zomaar kan laten bijdragen in de kosten van het hele jaar als ik slechts in de laatste 2 maanden deel uitmaakte van het gebouw?

Ten derde is bij ondertekening van de akte door de syndicus informatie bezorgd over openstaande bedragen die de verkoper nog had, toen is me gezegd dat de verkoper deze ook moest betalen. Maar nu staan ze op mijn afrekening?

Het is mijn eerste gekochte appartement en dit is allemaal nog erg nieuw. Zeg me gerust als ik verkeerde logica gebruik 😄

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 dec 2022 12:29

U dient enkel dat deel van de gemeenschappelijke kost te betalen voor de maanden dat u eigenaar bent.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 21 dec 2022 13:55

En zeker niet de schulden betalen van de vorige eigenaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 22 dec 2022 13:05

Normaliter vraagt de notaris aan de syndicus of de verkoper nog schulden heeft aan de syndicus en houdt die af van de verkoopssom …

Terug naar “Huren”