korte lopende huurovereenkomst niet opgezegd

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

korte lopende huurovereenkomst niet opgezegd

#1 , 12 dec 2022 21:50

Geachte leden,
De huurders hebben bekomen dat ze twee jaar geleden een huurovereenkomst kregen van 2 jaar. Deze overeenkomst loopt af eind december 2022.
De huurders hebben niks laten weten, bijgevolg denk ik dat de huurovereenkomst nu één is met onbepaalde duur. Een vooropzeg is wettelijk verplicht van enkele maanden. Of ben ik hier ook mis?
Klopt mijn redenering, en wat kan en moet de verhuurder doen in zo een situatie?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 12 dec 2022 21:56

U bent zeer beknopt in uw bericht.

Hebben de huurders opgezegd?

Is de huur overeenkomst geregistreerd?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2022 11:31

Als de huurders niet opgezegd hebben en u ook niet, dan is het inderdaad een contract van lange duur geworden. Uw contract loopt gewoon verder met dezelfde voorwaarden zoals huurprijs enz.

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2022 12:27

Er moet altijd opgezegd worden voor kortlopend contract door de huurder met 3 maanden.
Verhuurder kan kortlopend contract enkel opzeggen met 3 maanden tegen het einde van het contract.
Word het contract niet opgezegd door huurder of verhuurder word het automatisch een van 9 jaar.
Zegt de huurder alsnog op dient hij 3 maanden op te zeggen en 1 maand verbrekingsvergoeding te betalen gezien het contract nu een van 9 jaar is geworden en hij dus opzegt in het derde jaar.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 13 dec 2022 19:29

Registratie van de huurovereenkomst is gedaan binnen de wettelijke termijn.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 13 dec 2022 21:16

Registratie van de huurovereenkomst is gedaan binnen de wettelijke termijn.
In dat geval sluit ik me volledig aan bij antwoord # 4

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2022 13:07

Moet een overeenkomst de termijn van opzeg niet bevatten?
als ik een overeenkomst van twee jaar zou hebben en er zou geen opzegtermijn instaan dan zou ik ervan uitgaan dat ik na twee jaar weg moet. Als ik zou blijven zitten en de verhuurder wil dit niet dan zou ik ervan uit gaan dat de eigenaar aktie onderneemt en mij op de hoogte zou stellen van de voorwaarden van de nieuwe overeenkomst. In dit geval één van onbepaalde duur. Maw ik zou van de eigenaar dus een aangepaste overeenkomst verwachten die de juiste informatie bevat, waaronder opzegtermijnen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 14 dec 2022 13:37

Moet een overeenkomst de termijn van opzeg niet bevatten?
als ik een overeenkomst van twee jaar zou hebben en er zou geen opzegtermijn instaan dan zou ik ervan uitgaan dat ik na twee jaar weg moet. Als ik zou blijven zitten en de verhuurder wil dit niet dan zou ik ervan uit gaan dat de eigenaar aktie onderneemt en mij op de hoogte zou stellen van de voorwaarden van de nieuwe overeenkomst. In dit geval één van onbepaalde duur. Maw ik zou van de eigenaar dus een aangepaste overeenkomst verwachten die de juiste informatie bevat, waaronder opzegtermijnen.
:)
En laat dat nu net de juiste informatie zijn ook die te vinden is in
https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/41094

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2022 13:52

Moet een overeenkomst de termijn van opzeg niet bevatten?
als ik een overeenkomst van twee jaar zou hebben en er zou geen opzegtermijn instaan dan zou ik ervan uitgaan dat ik na twee jaar weg moet. Als ik zou blijven zitten en de verhuurder wil dit niet dan zou ik ervan uit gaan dat de eigenaar aktie onderneemt en mij op de hoogte zou stellen van de voorwaarden van de nieuwe overeenkomst. In dit geval één van onbepaalde duur. Maw ik zou van de eigenaar dus een aangepaste overeenkomst verwachten die de juiste informatie bevat, waaronder opzegtermijnen.
Het is wettelijk bepaald, van dwingend recht, dat een kortlopend huurcontract bij gebrek aan opzeg tegen het einde van de contract periode door huurder of verhuurder automatisch een contract van lange duur dus 9 jaar word. Wanneer de huurder niet wil blijven, zegt hij het contract op met 3 maanden tegen het einde van het huurcontract. Wanneer verhuurder niet wil dat u blijft zegt hij het ook op met 3 maanden tegen het einde van de contractduur.
Beide partijen hebben hier verzaakt, dus is het nu een contract van 9 jaar. Maar een schriftelijke overeenkomst tussen huurder en verhuurder kan hier nog iets aan veranderen. Overleg met de verhuurder en maak een schriftelijk akkoord, meer ga ik niet toevoegen.
U kunt alles vinden in het Vlaamse huurdecreet voor contracten vanaf 01/01/2019
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2022 19:51

De huurders hebben niks laten weten, bijgevolg denk ik dat de huurovereenkomst nu één is met onbepaalde duur. Een vooropzeg is wettelijk verplicht van enkele maanden. Of ben ik hier ook mis?
Klopt mijn redenering, en wat kan en moet de verhuurder doen in zo een situatie?
Wat u kan en moet doen hangt ook af van wat u wil bekomen. Dat lees ik niet in uw verhaal.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 dec 2022 14:39

Volgens mij dient u er vooral op toe te zien dat u de huishuur ontvangt. Dat is het beste bewijs dat de huur doorloopt.
Zelf zou ik de puntjes op de i zetten en de desbetreffende huurders inlichten zoals hierboven beschreven om hen toe te laten de huurwetgeving te kennen en te respecteren.

Terug naar “Huren”