verhuur opslag ruimte

Dirk Verheyen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verhuur opslag ruimte

#1 , 11 dec 2022 12:48

Beste,
Ik ben particulier en wil een opslag ruimte verhuren aan een handelaar.
Moet ik BTW aanrekenen ?
Moet ik dit aangeven aan de belastingen
Zijn er verhuur contracten hier voor?
Gr Dirk Verheyen
Nr verwijderd - JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas1
Berichten: 184

#2 , 22 dec 2022 19:36

Als je als particulier een opslagruimte verhuurt aan een handelaar in België, kan het zijn dat je BTW moet aanrekenen. Dit hangt af van de omvang van je verhuuractiviteiten en of je deze activiteiten op professionele basis uitoefent.

Als je de opslagruimte op part-time of incidenteel basis verhuurt en je verhuurt geen andere goederen of diensten, hoef je waarschijnlijk geen BTW te aanrekenen. In dit geval hoef je ook geen aangifte te doen bij de belastingen.

Als je de opslagruimte op professionele basis verhuurt, bijvoorbeeld als je meerdere opslagruimtes verhuurt of als je andere goederen of diensten verhuurt, kan het zijn dat je wel BTW moet aanrekenen. In dit geval moet je wel aangifte doen bij de belastingen en moet je een BTW-nummer hebben.

Er zijn verschillende verhuurcontracten beschikbaar voor het verhuren van opslagruimte in België. Het is aanbevolen om een verhuurcontract op te stellen om de rechten en plichten van beide partijen duidelijk te omschrijven. Als je twijfelt over welk verhuurcontract het beste past bij jouw situatie, kan je altijd professioneel advies vragen aan een advocaat of een juridisch adviescentrum. Zij kunnen je helpen om een verhuurcontract op te stellen dat aan jouw behoeften voldoet.

Thomas_A
Berichten: 2322
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2022 21:27

Als je als particulier een opslagruimte verhuurt aan een handelaar in België, kan het zijn dat je BTW moet aanrekenen. Dit hangt af van de omvang van je verhuuractiviteiten en of je deze activiteiten op professionele basis uitoefent.
Ik begrijp wat je bedoelt en de rest van je uitleg is heel goed, alleen het volgende. In je voorbeeld waar je BTW moet aanrekenen, ben je geen particulier meer maar zelfstandige.

Een particulier kan nooit BTW aanrekenen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 22 dec 2022 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas1
Berichten: 184

#4 , 22 dec 2022 21:33

Ja, daar heb je gelijk in.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 23 dec 2022 11:26

Voor verhuur van een garage dient de particulier wel een BTW nr aan te vragen ...zie een andere topic hier op het forum.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 dec 2022 13:11

Voor verhuur van een garage dient de particulier wel een BTW nr aan te vragen ...zie een andere topic hier op het forum.
Klopt. Ik heb zo een nummer moeten aanvragen omdat ik garage die bij appartement hoort apart verhuur aan een andere persoon dan de huurder van het appartement.
Noch ik ikzelf, noch de huurder van de garage zijn zelfstandigen.
Een mooi staaltje van nutteloze paperasserij voor één garage.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”