Incorrect EPC bij huurindexering

JohannaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Incorrect EPC bij huurindexering

#1 , 05 dec 2022 16:15

Ik ben sinds 2008 huurder van een appartement, met een 3-6-9 contract dat stilzwijgend verlengd werd. Ik heb in november voor het eerst een EPC van de woning gekregen, in het kader van de indexering van de huur. Het EPC is opgemaakt in oktober 2022 en heeft label C.

In het EPC staat dat er een condenserende gasketel aanwezig is. Maar dat is niet zo in werkelijkheid; er is een type gasketel dat minder goed scoort. Ik vraag me af of het EPC nog label C haalt als de correcte gegevens gebruikt worden.

Ik ben als huurder niet geïnformeerd geweest over een EPC plaatsbezoek. Het appartement is op het gelijkvloers. De voordeur kan door iedereen benaderd worden en het terras is niet volledig afgesloten, dus men kan langs die weg ook de ramen zien en er naartoe gaan.

Mijn vragen:
1) Mag de verhuurder dit EPC in zijn huidige staat gebruiken voor de indexering van de huur, ook al is de berekening gebaseerd op onjuiste gegevens ivm de verwarming?
2) Is de verhuurder verplicht om de onjuiste gegevens in het EPC te laten corrigeren en de energiescore te laten herberekenen, als hij de huur wil indexeren?
3) Heeft het zin om te protesteren tegen de twijfelachtige aard van het plaatsbezoek? (Onduidelijk of de energiedeskundige is binnengelaten geweest in de woning, of zonder mijn toestemming op het privéterras is gekomen.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 05 dec 2022 18:03

1) Uiteraard, verhuurder heeft geldig epc
2) Uiteraard niet, de opmaak van een correct epc is de verantwoordelijkheid van de energiedeskundige. Je kan de energiedeskundige wel zelf uitnodigen voor het recht te zetten. Verhuurder zou nogal stom zijn om moeite te doen voor een slechter epc.
3) Waarschijnlijk heeft de energiedeskundige zijn werk niet goed gedaan en het epc opgemaakt vanop plan. Is natuurlijk ook weer de verantwoordelijkheid van de energiedeskundige en niet van de verhuurder.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 05 dec 2022 18:26

Binnengaan zonder toestemming ( zelfs als verhuurder toestemming heeft gegeven) is huisvredebreuk. Gebruik van vale sleutel kan er nog bijkomen.
U kan met aangetekend schrijven de EPC deskundige om opheldering vragen hoe deze aan de gegevens is gekomen.

Reclame

JohannaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2022 16:56

Bedankt KJ86 en Franciscus voor jullie reactie!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 dec 2022 17:37


JohannaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2022 18:13

Bedankt Inazuma!

Dat was mijn backup plan. Nu is de verhuurder toch met een aangepast EPC op de proppen gekomen.

Het EPC heeft nog net label C (300kwh ipv 259), 1 punt verschil en het was label D geweest.
Het bestand is van versie 2 naar versie 4 gegaan. Ik vraag me af wat er in versie 3 stond en heb er mijn bedenkingen bij.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2022 07:53

Bedankt Inazuma!

Dat was mijn backup plan. Nu is de verhuurder toch met een aangepast EPC op de proppen gekomen.

Het EPC heeft nog net label C (300kwh ipv 259), 1 punt verschil en het was label D geweest.
Het bestand is van versie 2 naar versie 4 gegaan. Ik vraag me af wat er in versie 3 stond en heb er mijn bedenkingen bij.
Het is altijd toegelaten, bij twijfel zelf een EPC te laten opmaken op eigen kosten en door een deskundige type a om het EPC te vergelijken en daar eventueel juridisch gevolg aan te geven indien er gegevens niet correct zijn.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

JohannaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 dec 2022 10:24

Bedankt justice speaker!

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 09 dec 2022 12:22

Bedankt Inazuma!

Dat was mijn backup plan. Nu is de verhuurder toch met een aangepast EPC op de proppen gekomen.

Het EPC heeft nog net label C (300kwh ipv 259), 1 punt verschil en het was label D geweest.
Het bestand is van versie 2 naar versie 4 gegaan. Ik vraag me af wat er in versie 3 stond en heb er mijn bedenkingen bij.
Het is altijd toegelaten, bij twijfel zelf een EPC te laten opmaken op eigen kosten en door een deskundige type a om het EPC te vergelijken en daar eventueel juridisch gevolg aan te geven indien er gegevens niet correct zijn.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 09 dec 2022 12:25

U kan dus een eigen aanvraag doen tot het maken van een EPCverslag.

En als de resultaten verschillend zijn, wie heeft dan het enige juiste?

Houd er rekening mee dat kleine afwijkingen in de interpretatie van de deskundige toegelaten zijn. Ik zou er niet te veel van verwachten, maar u kan altijd proberen :)

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 10 dec 2022 09:14

En hoe ga je als huurder een correct epc laten opstellen, zonder je de juiste gegevens hebt. Zoals facturen van isolatie etc

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 dec 2022 16:02

En hoe ga je als huurder een correct epc laten opstellen, zonder je de juiste gegevens hebt. Zoals facturen van isolatie etc
Net als bij het vergelijken van een plaatsbeschrijving.
TS heeft een EPC en laat een energie deskundige type A opnieuw na meten. met de gegevens die vermeld staan.
Er zal altijd wel een afwijking zijn maar dat mag toch niet buitensporig zijn.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

JohannaB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 dec 2022 07:58

Bedankt iedereen voor jullie reactie!

Terug naar “Huren”