Honden in mijn verhuurd appartement

Mauritz vanhauwaert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Honden in mijn verhuurd appartement

#1 , 04 dec 2022 16:09

Hallo,
Misschien kan iemand mij advies geven over dit probleem.
Mijn appartement is al 3j verhuurd.
De huurder kwam erin met 3 honden. Wat ik als dierenliefhebbers ok vond.
Ondertussen heeft hij er al 7.
Maar daar stopt het niet, hij kweekt nu honden in mijn appartement.
Hij is erkende kweker onder t adres van mijn appartement.
Elk jaar zijn er min. 3 nestjes .
Bijgevolg, mijn laminaat is al helemaal aan t opzwellen, plinten vallen bijna van de muur.
Al die honden gaan nooit naar buiten, dus doen hun behoefte binnen.
De huurder betaald wel altijd correct zijn huur, iemand een idee, of ik hier stappen kan tegen ondernemen?
Merci alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 dec 2022 16:14

Laat uw huurcontract commerciële activiteiten toe? Zo ja, is dit contractbreuk.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 04 dec 2022 18:10

Hebt u een , liefst gedetailleerde, staat van bevinding opgemaakt bij het begin van de huur?

Hebt u op een of andere manier toelating gegeven om daar dieren te fokken (een appartement lijkt me daarvoor niet meteen de meest geschikte plaats) ? Of laten blijken (sociale media !) dat u eigenlijk geen bezwaar zou hebben?

Al opmerkingen gemaakt (schriftelijk) bij periodieke bezoeken?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 dec 2022 19:46

Er klopt iets niet aan het verhaal van de hondekweker. Een professionele kweker doet dat niet in een woonappartement. Met 3 nesten per jaar moet de infrastructuur immers aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als hij een hobbykweker is met een officiele erkenning (en dat kan wellicht wel op een apartement), dan mag hij maar 2 nestje per jaar voortbrengen.

Met 3 nestjes per jaar moet de kweker een omgevingsvergunning krijgen van de gemeente en die heeft hij zeker niet gekregen. Dus alvast gemeente verwittigen en het dierenwelzijn voor controle.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 dec 2022 19:59

Er klopt iets niet aan het verhaal van de hondekweker.
Maar daarom kan het verhaal wel kloppen. Personen die kweken voor het geld, hebben lak aan de wetgeving.

Terug naar “Huren”