Huurwaarborg verdwenen - wie is verantwoordelijk: huurder of verhuurder

MiekeVDW
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg verdwenen - wie is verantwoordelijk: huurder of verhuurder

#1 , 01 dec 2022 13:15

Dag iedereen,

mijn ouders hebben 12 jaar in een huurappartement gewoond, recent is de huur opgezegd omdat ze verhuisd zijn. 12 jaar geleden werd er een huurwaarborg gevraagd van 1250 €, dit bedrag hebben ze moeten overschrijven naar de vastgoedmakelaar (op derdenrekening) en die makelaar zou dan bij Korfine de waarborg doorstorten. Ondertussen is de makelaar gestopt met zijn activiteiten en bij Korfine vinden ze niets terug. We hebben een ondertekend contract van Korfine tussen ons en de verhuurder, maar er staat geen contractnummer op vermeldt. Het appartement is 4 jaar geleden doorverkocht, en de nieuwe eigenaars zeggen dat het spijtig is voor ons dat de waarborg weg is, maar dat het onze eigen schuld is. Het was onze eerste ervaring met huur, dus we hebben niet stilgestaan bij het feit dat dit misschien niet de gewone gang van zaken was.
Nu is mijn vraag: wie is verantwoordelijk voor het verdwijnen van de huurwaarborg? Ik denk niet dat wij alleen hiervoor verantwoordelijk kunnen gesteld worden. Bovendien vragen ze nog een vergoeding voor een nieuw bad, want er zijn een paar vlekken in het bad die er niet uit gaan (het bad is bovendien 23 jaar oud...).

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 01 dec 2022 17:21

Beste

Normaal treedt de nieuwe eigenaar in de rechten en plichten van de vorige. De makelaar treedt ook op namens de eigenaar. Hij is uw probleem dus niet. U stelt beide eigenaars in gebreke en desgevallend Vrederechter betrekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 dec 2022 19:40

Korfina eist steeds het contractnr ...
Gisteren nogmaals gehoord po het vredegerecht waar de vrederechter dat zei aan de partijen.
Dat het dossiernr. zeker mee in de vraag of zelfs in het vonnis moet staan want dat Korfina anders 'moeilijk' doet bij uitbetaling.


Dat bad is sleet na 23 jaar.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 02 dec 2022 09:42

De waarborg vestigen is de verantwoordelijkheid van de huurder, het is niet de taak van de verhuurder om het geld van een huurder te beheren. Je moet het contract maar eens nalezen, er zal expliciet vermeld staan dat het de taak van de huurder is om het nodige te doen om een waarborg te voorzien.

Welk materiaal heeft het bad?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 02 dec 2022 09:58

De waarborg vestigen is de verantwoordelijkheid van de huurder, het is niet de taak van de verhuurder om het geld van een huurder te beheren. Je moet het contract maar eens nalezen, er zal expliciet vermeld staan dat het de taak van de huurder is om het nodige te doen om een waarborg te voorzien.

Welk materiaal heeft het bad?
Heu...

De huurder heeft de huurwaarborg wel degelijk betaald, aan de eigenaar dan nog (via de makelaar die in opdracht van de verhuurder werkte), dus ?

MiekeVDW
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2022 11:17

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Wij hebben 100% zeker de huurwaarborg betaald, er is ook een ondertekend contract met de vorige eigenaar, op papier van Korfine. Enkel het contractnummer staat niet ingevuld.

Het bad is van acryl, het betreft een hoekbad van 145 cm. De installatie zal meer kosten dan het bad zelf...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 02 dec 2022 11:25

De waarborg vestigen is de verantwoordelijkheid van de huurder, het is niet de taak van de verhuurder om het geld van een huurder te beheren. Je moet het contract maar eens nalezen, er zal expliciet vermeld staan dat het de taak van de huurder is om het nodige te doen om een waarborg te voorzien.

Welk materiaal heeft het bad?
Heu...

De huurder heeft de huurwaarborg wel degelijk betaald, aan de eigenaar dan nog (via de makelaar die in opdracht van de verhuurder werkte), dus ?
Voor dat gedeelte werkt de makelaar in functie van de huurder, hetzelfde verhaal als het om een plaatsbeschrijving gaat (makelaar werkt dan voor huurder en verhuurder).

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 02 dec 2022 11:44

Dat laatste snap ik niet goed.
Bij mijn huur was de makelaar aangesteld door de verhuurder - huur en waarborg diende op zijn derdenrekening betaald te worden dit in opdracht van de verhuurder.
Die heb ik de eerste maal gezien bij ondertekenen van de huurovereenkomst.
Ik heb nooit opdracht gegeven aan makelaar op die bepaalde firma te kiezen maar wilde via bank gaan.
Volgens mij is dat een opdracht van verhuurder waar huurder moet aan voldoen en dus niet de bevoegdheid van de huurder.

Staat dat nr ergens opgeschreven vb op een bankafschrift ...op de compromis of op de akte zelf?
Zeker het feit dat er aan die firma betaald werd kan mogelijk voldoende zijn. Om via vrederechter terugbetaling te vragen.
En inderdaad de nieuwe eigenaars hebben volgens mij ook van de vroegere eigenaars de gegevens van de waarborg moeten krijgen anders kunnen zij er ook nooit meer aan.

MiekeVDW
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2022 13:23

Hartelijk dank voor alle antwoorden, ik heb ondertussen een nieuw topic gelanceerd over de vetusteit van een bad, om de onderwerpen niet door elkaar te laten lopen.

Terug naar “Huren”