accumulatieverwarming huurappartement

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

accumulatieverwarming huurappartement

#1 , 30 nov 2022 15:34

Het appartement dat ik huur wordt verwarmd met elektrische accumulatieverwarming.
Het systeem wordt door een centraal systeem microprocessor aangestuurd met o.a. een buitensonde.
Het opladen is geconcentreerd in het laatste deel van de nacht.

Vanaf 1 januari 2023 is dit desastreus wegens het invoeren van het capaciteitstarief.
Want we zullen een zeer hoog piekvermogen hebben.
Kan ik als huurder aanpassingen eisen aan het systeem? Zoals een betere spreiding van het opladen over de periode van 24 h?
Mijn verhuurder zegt dat hij daar geen enkele vat op heeft en dat het kwasi onverwezenlijkbaar is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5431

#2 , 30 nov 2022 16:03

Verhuizen ….

CityBird
Berichten: 797

#3 , 30 nov 2022 16:29

Vanaf 1 januari 2023 is dit desastreus wegens het invoeren van het capaciteitstarief.
Want we zullen een zeer hoog piekvermogen hebben.
Hoe kom je tot die conclusie?

De “dikste” accumulatiekachels zijn 7kW, oudere modellen gingen zelfs maar tot 5kW. Om dat even in perspectief te plaatsen:
- 4 elektrische kookplaten aan is ook 8kW
- Laden van een elektrische auto gaat van 3,7 tot 22kW

Net even gecheckt. Ik verwarm met gas. Mijn zwaarste verbruiker is de kookplaat, meestal 3 platen aan. Samen met de rest van het verbruik zit ik dan op een piek van om en bij de 5,5 - 6kW
Als jij slechts 1 oudere 5kW accumulator in je living hebt zit je dus met een lager piekverbruik, Misschien ook eventueel de warmwaterboiler. Kan je best even in de gaten houden, deze laadt immers direct op bij het inschakelen van het nachttarief om 22u,

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 30 nov 2022 18:08

We weten niet hoeveel toestellen TS in zijn app heeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Berichten: 797

#5 , 30 nov 2022 18:38

We weten niet hoeveel toestellen TS in zijn app heeft.
Klopt, maar er zijn nog veel meer onbekende parameters

- Je betaalt op het gemiddelde van de pieken over een jaar. In de zomer staat de verwarming af, waardoor het jaarpiekgemiddelde naar beneden gaat. Dus best mogelijk dat zijn kookplaat bepalend is voor die piek, niet die verwarming.
- Hoe hoog is dat variabel nettarief? Er zijn mensen die hun auto laden met 22kW, het hele jaar door. Makkelijk een factor 3 hoger dan die accumulatieverwarming.

Zomaar concluderen dat de facturen spectaculair naar boven gaan is wel een beetje prematuur.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 30 nov 2022 19:54

Een slimme laadpaal kan de netkosten beperken.
Domme laadpalen zijn de klos, dat is duidelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38619

#7 , 30 nov 2022 19:59

op de koop toe nog een verschil tss oude meter en digitale.

Terug naar “Huren”