Staangeld voor een jaarplaats op camping

Annelies22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Staangeld voor een jaarplaats op camping

#1 , 29 nov 2022 09:56

Hallo allemaal,

Heb even een informatief vraagje over het staangeld op een camping.

Ik woon sinds 2019 op een camping (of beter gezegd ik verblijf hier het hele jaar door) en betaal:
- factuur 1 => huur staanplaats, huisvuiltaks, huur elektriciteitsmeter, onderhoud riolering, waterverbruik, milieutaks, huur 2 slagboomsleutels (voor een slagboom die nooit toe is).
- factuur 2 => winterverblijf
- factuur 3 => elektriciteitsverbruik (uiteraard)

Nu heb ik een vraagje over de huur staanplaats en het winterverblijf. Als deze prijzen jaarlijks stijgen, dienen de uitbaters ons hiervan op de hoogte te brengen? Aangezien ik op voorhand toen ik hier kwam verblijven een duidelijk kostenplaatje heb ontvangen, maar heb opgemerkt dat het elk jaar duurder wordt.

Even ter verduidelijking:
*over de huur staanplaats (de bijkomende kosten zijn hetzelfde gebleven) was in 2020: 1406€ in 2021: 1425€ en in 2022: 1470€ wat toch wel al 64€ is opgeslagen.
*voor het winterverblijf was het in 2019: 538€ en in 2020: 538,10€ en in 2021: 548€ en in 2022: 650€ wat brengt dat het toch met 112€ is opgeslagen.

Alsook heb ik gemerkt dat andere camping wel communiceren als is het aan de hand van een prijslijst wat de prijs voor elektriciteit is per kWh. Ben dit hier op de camping eens gaan bevragen en kreeg als antwoord: "dat zijn uw zaken niet". Als ik dan vroeg wat ze bedoelen met een forfait dat ze aanrekenen per zoveel gebruikte kWh, kreeg ik jammer genoeg hetzelfde antwoord. Dus maw die kunnen rekenen wat ze willen.

Zelf ben ik enorm verschoten van mijn afrekening van elektriciteit, maar kreeg het verwijt dat ik maar geen airco en wasmachine moest gebruiken of een elektrisch vuurtje. Wel als ze dat in mijn chalet kunnen terugvinden, chapeau dan!

Hoe kan ik op een vriendelijke manier communiceren met deze uitbaters? Hoe kan ik toch een eerlijk antwoord krijgen op mijn vragen? Of mag ik deze vragen niet stellen?

Al bij al zit ik hier goed, maar de werking is niet uniform. Er is een huishoudelijk reglement van de jaren stillekes. Heb mijn omheining die ik gezet had moeten afbreken omdat deze niet vast in de grond mocht steken (wat ik totaal begrijp), dus heb dit aangepast. Maar dan komen er andere mensen en die zetten hun omheiningen in volle beton?!? Ze leggen van die grote stenen terrassen aan en kunstgras en zetten een tuinhuis naar keuze. Terwijl er zoveel mensen zijn die dat allemaal niet mogen want dan mag je het afbreken.
Je kan hier ook een houten tuinhuis aankomen via de eigenaar, in de winkel 250€ hier op de camping 700€, en zo van die belachelijke toestanden allemaal.

Waar kan ik hiervoor terecht?
Iemand raad? En mag de uitbater dit allemaal doen zonder te communiceren?
Ze hebben hier mijn water ook al eens afgesloten en mijn elektriciteit omdat ik niet betaald had, terwijl het cash in een enveloppe in hun brievenbus stak zoals altijd want ze willen geen overschrijvingen. En dan moest ik terug aansluitingskosten betalen van 50€ voor het water en 50€ voor de elektriciteit.

Wil niet te negatief klinken, zit hier best wel goed. Al zou de communicatie en het uniform optreden wel wat beter mogen.

Graag jullie reactie :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 30 dec 2022 17:07

Hebt u uw contract al eens gelezen ?
Op de meeste campings kan men zich meestal niet laten domiciliëren.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 30 dec 2022 19:32

Hotels, pensions, B&B's, campings, enz. mogen hun prijzen vrij vaststellen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Huren”