Huurindexering - Fouten in brief kennisgeving

Grienen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurindexering - Fouten in brief kennisgeving

#1 , 22 nov 2022 12:53

Hallo,
Deze maand ontving ik mijn brief voor de jaarlijkse huurindexering. Dit is de tweede maal aangezien het mijn tweede contractjaar is. Mijn contract is gestart op 1 oktober 2020.

Nu staan er wel enige fouten in deze brief en ik vroeg me af hoe rechtsgeldig deze is.
- er staat "gelieve vanaf 01/10/2021...". Verkeerde datum dus
- het nieuwe huurbedrag klopt, maar als ik de berekening maak die er bij vermeld staat kom ik een veel lager bedrag uit.
- ze vragen om het verschuldigd bedrag van oktober 2022 en november 2022 te vereffenen, maar hier zijn de gemeenschappelijke kosten bij gerekend. Deze heb ik uiteraard al betaald.

Is deze brief rechtsgeldig?

Met vriendelijke groeten
Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 nov 2022 13:15

Ja. Want de huur werd correct aangepast.
Verhuurder gebruikt duidelijk jaarlijks zelfde op pc opgeslagen document maar is vergeten de ingangsdatum (en mogelijk andere zaken) te updaten.
Maak soms als verhuurder ook deze fout, maar het is zo evident dat de huurders wel begrepen wat er aan de hand was en ze hebben er nooit problemen over gemaakt.
Wat al is betaald dient u vanzelfsprekend geen tweede keer te betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2022 09:25

Indien u of uw eigenaar beschikt over een EPC attest van categorie A,B of C mag de index aangepast worden indien uw verhuurder daadwerkelijk over het attest beschikt.
Voor categorie D mag enkel voor de helft geïndexeerd worden.mits attest categorie D
Voor categorie E en F mag er geen indexatie toepast worden.
Indien de verhuurder geen EPC attest kan tonen, mag er niet geïndexeerd worden
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Terug naar “Huren”