Huurders uit elkaar, wat met huurcontract?

Jan84
Topic Starter

Huurders uit elkaar, wat met huurcontract?

#1 , 09 mei 2009 19:17

Sinds november 2007 verhuur ik een nieuwbouwhuis aan een (ongetrouwd) koppel. Het contract werd door beide partners van het koppel ondertekend.

Vandaag kreeg ik echter een telefoontje dat het koppel uit elkaar gaat. De vrouw verhuist, de man blijft het huis huren.

Ik vermoed dat het huurcontract opnieuw opgesteld zal moeten worden, enkel op naam van de man dan.
Is de vrouw mij een boete verschuldigd, omdat zij contract vroegtijdig ontbindt? Of is dat hier niet van toepassing, aangezien ik van haar actie eigenlijk geen schade ondervind (want de huur wordt wel verder betaald door de man)?

De man heeft een bedrijf. Hij zou het nieuwe huurcontract graag op naam van zijn bedrijf zetten. Hij zou dat dan evenwel niet inbrengen in zijn belastingen, want dan wordt het een handelshuur, en dat is uitgesloten in het contract.
In hoeverre is zoiets veilig? Hij mag dan wel zeggen dat hij het niet zal doen, maar misschien doet hij het toch en dan zit ik met de gebakken peren, want dan word ik zwaarder belast.

En wat zijn de gevolgen voor mij als zijn bedrijf plots failliet zou gaan of schulden zou krijgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 mei 2009 02:20

U hoeft het huurcontract niet te ontbinden. Een eenvoudig bijvoegsel aan het contract ondertekend door alle partijen (en in evenveel exemplaren) waarin wordt duidelijk gemaakt dat vanaf datum X enkel nog meneer Y het pand huurt ipv meneer en mevrouw Y en Z is voldoende.

Dit bijvoegsel laat u dan aan de registratie van het bestaande contract toevoegen.

Aangezien een nieuw contract niet nodig is komt de vraag van de huurder ook niet ter sprake...

j.demoor

#3 , 11 mei 2009 10:28

Het enkele verlaten van de huurwoning maakt geen einde aan de huurovereenkomst van de vrouw.

“Art.1202.Hoofdelijkheid wordt niet vermoed; zij moet uitdrukkelijk bedongen zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig in uw huurovereenkomst of daarin hoofdelijkheid bedongen werd.

Is in uw huurovereenkomst geen hoofdelijkheid bedongen,dan kan de vrouw de huur afzonderlijk OPZEGGEN met wat daaraan verbonden is.

“Art.1.§1.Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder...vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd...“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Alleen een natuurlijke persoon heeft een woning,zodat verhuring aan een bedrijf niet onder toepassing valt van de Woninghuurwet
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”