forfaitaire kosten?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

forfaitaire kosten?

#1 , 11 nov 2022 06:16

Beste medeforumgebruiker,

In het huurcontract van een kennis (handelspand) staat: de huurprijs beloopt 1.500€ per maand, te vermeerderen met een maandelijkse forfaitaire vergoeding van 250€. Nu vraag ik me af wat die forfaitaire vergoeding inhoudt. Alle kosten, maar dan ook alle te bedenken kosten, zijn contractueel voor de huurder (onderhoud tuin, schoonmaak, water en energieverbruik en alle mogelijke taksen die de overheid kan heffen). Mijn vraag: heeft de huurder het recht te vragen hoe de verhuurder aan dat maandelijks te betalen forfaitair bedrag komt? .

Groetjes

Leo Duym

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2022 08:35

Normaal, moet in het contract bepaald zijn, wat de forfaitaire kosten zijn.
De forfaitaire kosten moeten gestaafd worden met een eindafrekening of een factuur.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 11 nov 2022 09:37

Normaal, moet in het contract bepaald zijn, wat de forfaitaire kosten zijn.
De forfaitaire kosten moeten gestaafd worden met een eindafrekening of een factuur.
Is het dan niet per definitie zo dat forfaitaire kosten niet per sé moeten gestaafd worden, of heb ik het helemaal verkeerd voor?

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2022 09:53

Inderdaad, forfaitaire kosten moeten niet per se gestaafd worden, maar de verhuurder loopt wel het risico want anders dan bij de provisie wordt er voor dit forfait, dat over het algemeen maandelijks wordt betaald, geen latere regularisatie voorzien. Het is dus billijk voor beide partijen dat de forfaitaire kosten wel worden gestaafd zodat bij gestegen kosten voor de verhuurder hij kan aanpassen zonder via de vrederechter te moeten gaan.
Een provisie vragen is veel veiliger.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 11 nov 2022 12:00

Inderdaad, en om verwarring te vermijden zou men in dit geval dan beter spreken van een forfait als voorschot op de kosten (en ook bepalen welke soort kosten bedoeld worden)

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2022 19:26

Allemaal bedankt. 😊

Leo Duym

Terug naar “Huren”