Vonnis/ beroep doen

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

Vonnis/ beroep doen

#1 , 09 nov 2022 09:57

Dag allen die mij kunnen helpen met wat info,

Betreft de woning die ik 4 jaar huur met een contract van 9 jaar.

Woning werd gekocht en heeft een nieuwe eigenaar. Eigenaar weigert het bestaande contract aan te vangen en die te volgen.

Heeft mij ook maar 1 keer gecontacteerd via telefoon en zei dat ik ipv bestaande huur van 550€/maand , 780€ moet betalen.

Ik zei daarop , ik heb nog geen gegevens van u zelfs geen rekeningnummer en ik zal eerst nagaan of je dat mag doen om zomaar een verandering in huur te realiseren.

Daarop werd hij zeer onbeleefd en zei, ik wil je daar weg.. dus eerst wil hij huur van 780€ en kort daarna wil hij me weg.. telefoongesprek achteraf beeindigd door hem.

3 maand later verrscheen ik op de zitting doordat de nieuwe eigenaar een advocaat in schakelde..

Op de zitting kwam alleen zijn advocaat.
Vrederechter liet zijn advocaat spreken..
Advocaat had niets bij van bewijsstukken vb. (Huurcontract, samensteling gezin), zei alleen dat ik 3 maand geen huur heb betaald. En dat ik er eigenlijk niet woon..

Rechter liet mij spreken waarbij ik moest lachend zeggen dat ik mijn huur niet op magische wijze kan betalen zonder rekeningnummer en ook het feit dat ik niet akkoord ben met 780€/m als huurprijs ipv 550€ dat ik betaalde jarenlang. Daarbij 1 week voor de zitting kwam nog wijkagent langs mij aantreffen :-).. dus zei ik dat waarna de rechter ook moest lachen en zei onmiddelijk dat de advocaat zijn huiswerk eens moet doen voordat hij komt, zaak uitgesteld naar volgend maand daarop.

De dag dat de volgende zitting was, was ik te laat op de zitting en dus veroordeeld bij verstek :-( ik heb nog wel kunnen praten met de vrederechter en zei , je moet in beroep gaan wanneer je de vonnis krijgt, helaas dat ik veroordeeld ben bij verstek. .

Ik zou dus graag beroep willen doen op de vonnis zelf zonder advocaat momenteel , aangezien ik pas volgende week Dinsdag een aangesteld zal krijgen maar wil niet te laat zijn. Er zijn nu 10 dagen gepasseerd sinds dat ik vonnis heb ontvangen.

Hoe ga je te werk om in beroep te gaan? Wat zijn de zaken dat ik zou kunnen doen betreft het in beroep gaan..?

Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 09 nov 2022 10:44


Ik zou dus graag beroep willen doen op de vonnis zelf zonder advocaat momenteel , aangezien ik pas volgende week Dinsdag een aangesteld zal krijgen maar wil niet te laat zijn. Er zijn nu 10 dagen gepasseerd sinds dat ik vonnis heb ontvangen.

Hoe ga je te werk om in beroep te gaan? Wat zijn de zaken dat ik zou kunnen doen betreft het in beroep gaan..?

Grtjs
Vanaf de betekening door een gerechtsdeurwaarder hebt u 1 maand om in beroep te gaan.

Indien u het vonnis per gewone post hebt gekregen rechtstreeks van het vredegerecht dan hebt u nog alle tijd.

Laat een advocaat in beroep gaan om geen fouten te maken. U hebt momenteel op eerste zicht nog tijd.

Wat hebt u met de huidige huur gedaan? Al ettelijke maanden geen betalingen uitgevoerd?
1. Ofwel opent u asap een rekening waarop u de huur (wat in uw contract staat) stort (dan kan dit bewijs bijgebracht worden dat de huur er daadwerkelijk is)
2. Ofwel stort u de huur op de derdenrekening van de advocaat van tegenpartij (maar dat had u best de vorige zitting dan al gestart).

Werd uw huur ooit geïndexeerd? Mogelijk is het hogere bedrag de indexatie die de verhuurder doorvoert...

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 nov 2022 11:49

Wacht eerst het vonnis af. Dat je veroordeeld wordt tot het betalen van de achterstallige huur is de logica zelve. Betaal (incluis gerechtskosten en rechtplegingsvergoeding). Daartegen beroep aantekenen is weggegooid geld.

Zoals hoger al gemeld: als de verhoging de indexering is dan kan je r ook niet onderuit. Bij indexering mag eigenaar 3 maand teruggaan in de tijd.

Huur (na indexering) mag tijdens de looptijd niet verhoogd worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 nov 2022 12:49

Je had, zolang je geen aangetekend schijven ontving van de nieuwe eigenaar of zijn notaris, de huur kunnen blijven doorstorten aan de oude eigenaar. Aan de nieuwe eigenaar dan de taak die huur te recuperen van zijn voorganger. Hij moest maar tijdig verwittig hebben en alle gegevens voor betaling tijdig hebben doorgegeven.0

freelance
Berichten: 2615

#5 , 09 nov 2022 13:11

Indexaanpassing kan alleen als de " belanghebbende partij daar schriftelijk om verzoekt " .
Vlaamse wooncode Art.34

Aansluitend op vorige post :
Zo te lezen heeft "belanghebbende partij " zich nog niet eens officieel kenbaar gemaakt , als zijnde nieuwe verhuurder / met een nieuw rekeningnummer om huur op te storten .
TS kan aanbrengen ( in beroep ) dat zij pas van dit feit officieel op de hoogte gebracht werden op de eerste zitting .
Tenzij er natuurlijk voordien schriftelijke ( aangetekende ) in gebreke stellingen waren voor het niet betalen van huur . ( en de nieuwe eigenaar zich aldus officieel kenbaar maakte , met de nodige bewijsstukken ) .

Wanneer een huurder op generlei manier officieel op de hoogte gebracht wordt van een nieuwe verhuurder ( telefonisch is van nul en generlei bewijswaarde ) , dan wordt de huur verder betaald op de gebruikelijke manier ( rekeningnummer van contracterende partij ) .
Het is dan aan de nieuwe eigenaar om aan hun geld te geraken .
Betalingen "opschorten " is zwaar in het nadeel van huurder .
Hangt nu natuurlijk af van wat in het vonnis staat .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 09 nov 2022 16:21

De inflatie mag dan hoog zijn een huurprijs die van 550 naar 780 gaat enkel door indexering op 4 jaar tijd lijkt me onmogelijk.

Als je bij verstek veroordeeld bent ga je niet beroep maar teken je verzet aan. Het verschil is dat het de vrederechter zelf is die de zaak opnieuw zal bekijken en niet een andere rechter in de rechtbank van eerste aanleg.

Voor de rest volg ik bovenstaande reacties. Bezin vooraleer een zaak verder te zetten die je meer kost dan ze - mogelijks - oplevert.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#7 , 09 nov 2022 23:10

Bedankt voor de reacties,

Ik heb niets schriftelijk mogen ontvangen van de nieuwe eigenaar, met niets bedoel ik letterlijk niets.
Index van 550€ naar 780€ ,,, niet realistisch..
Index stijgt jaarlijks ongeveer met 20€ dacht ik..

Ik ben gestopt met huur te betalen aangezien ik de laatste betaling heb mogen doen aan de vorige eigenaar via mijn schuldbemiddelaar. Daarna was het aan mij om de huur te betalen aan de nieuwe eigenaar,,
(ben niet meer in schuldbemiddeling) maar hoe betaal je de nieuwe eigenaar als je niets van data hebt..?? Geen rekeningnummer en zelfs geen naam..

Ik sta hem eigenlijk in de weg want hij wil me er weg hebben. Ja dat kan maar dan wil ik weten welke rechten ik heb aangezien ik 9 jaar huurcontract heb met vorige eigenaar gehad die nog niet volbracht is. Ok ik begrijp dat 9 jaar niet volbracht moet zijn als er een verkoopt zich voordoet maar volgens de wet (normaal gezien) moet de nieuwe eigenaar het contract overnemen en blijft het contract niet verbroken (in mijn ogen)..

Ik zal in verzet gaan tegen het vonnis via mijn aangestelde advocaat (pro deo),
Dat zal dus op Dinsdag zijn volgende week.

Bedankt allen die een input hebben gegeven.
:)
Grtjs

Kali
Berichten: 762

#8 , 10 nov 2022 04:42

Geef eens maand en jaar ondertekening contract en maand en jaar start huur, dan kan de index snel berekend worden.

Dit jaar is de index enorm hoog (ongeveer 60-100€).

freelance
Berichten: 2615

#9 , 10 nov 2022 12:15

Quote : " Ik sta hem eigenlijk in de weg want hij wil me er weg hebben. Ja dat kan maar dan wil ik weten welke rechten ik heb aangezien ik 9 jaar huurcontract heb met vorige eigenaar gehad die nog niet volbracht is. Ok ik begrijp dat 9 jaar niet volbracht moet zijn als er een verkoopt zich voordoet maar volgens de wet (normaal gezien) moet de nieuwe eigenaar het contract overnemen en blijft het contract niet verbroken (in mijn ogen).. "

Een 9 jarig contract is geen garantie van daar ook 9 jaar te kunnen wonen .
Een verhuurder heeft verschillende opzegmogelijkheden , al dan niet mits het betalen van een vergoeding . Maar ALTIJD met een opzegtermijn van 6 maand .
Met een nieuwe eigenaar wordt het contract inderdaad niet verbroken ( deze moet het contract overnemen ) , zij het dat de nieuwe eigenaar kan opzeggen onder dezelfde voorwaarden als een vorige eigenaar .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 nov 2022 12:40

Stoppen met betaling van huur is NOOIT een goede oplossing. Je had die gelden dan kunnen blokkeren op een andere rekening, dan kan je aan de VR uw goede intenties tonen. Nu heb je gewoon een huurschuld opgebouwd.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 10 nov 2022 13:32

Het moge evident zijn dat de huurachterstal gretig zal gebruikt worden door tegenpartij . ( en dat is dan mogelijks ook hun enig argument ) .

Maar als de advocaat van huurder kan argumenteren dat tegenpartij schromelijk in gebreke is gebleven om huurder de nodige data te bezorgen ( zelfs het bewijs van eigenaarschap , en aldus gerechtigd om huurgelden te ontvangen ) , dan moet dit toch een rol kunnen spelen in het oordeel .

De huurder zelf doet er dan maar best aan , om asap tenminste een minimum provisie van één maand huur te voorzien ( of alle achterstallige maanden indien mogelijk ) op een geblokkeerde rekening . ( met als mededeling : huishuur voor onbekende verhuurder voor pand gelegen te x x ) ) . En dit VOOR de nieuwe zitting . ( zorgen voor uittreksel als bewijs ) .
Op die manier bewijst huurder goede wil , wat hij heel erg zal nodig hebben , gezien de nieuwe eigenaar het nogal grof speelt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

J.Danyi
Topic Starter
Berichten: 69

#12 , 11 nov 2022 10:48

Ja dat is mij wel duidelijk dat ik huur moet betalen maar verhuurder deed geen moeite om mij iets van data te geven. Hij weigert het contract over te nemen, je kan niet zomaar bellen en zeggen ja ik wil 780€ en 2 min daarna zeggen ik wil je er niet. Hij is van Turkse afkomst , niet dat het mij wat kan schelen vanwaar dat hij komt maar ik heb het gevoel dat hij niet beseft dat hij het contract MOET overnemen. En als hij me er weg wil hebben dan eis ik schadevergoeding want mij beschermt het contract die geregistreerd staat. Een contractverbreking is niet ok voor niemand. Ik ben ook alleen in staat om de huur te betalen zodra ik 100% zeker ben dat ik te maken heb met de nieuwe eigenaar en data van hem heb. Die kreeg ik niet en dus kan ik mijn huur aan hem niet betalen zelfs als ik wil. Daarbij, hoeveel moest ik opzij zetten? 550€ ? Of 780€? Dit kan toch niet realistisch zijn dat ik zonder zekerheid iets moet doen en ik weet zelf niet of het ok is in wat ik doe..
Een contract biedt bescherming met voorwaarden, die voorwaarden moeten dus ook correct zijn vervuld.. die moet hij maar op correcte manier vervullen zodat ik ook mijn huiswerk kan maken op basis daarvan.

Freelance --> ben ermee akkoord met uw stelling.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 nov 2022 11:25

Daarbij, hoeveel moest ik opzij zetten? 550€ ? Of 780€? Dit kan toch niet realistisch zijn dat ik zonder zekerheid iets moet doen en ik weet zelf niet of het ok is in wat ik doe..
Aangezien u geen info hebt gekregen over waar die huurverhoging op gebaseerd is (indexering?) is 550 euro voorzien logisch.

Persoonlijk was ik aan de oude verhuurder blijven overschrijven tot dit uitgeklaard was. Immers, u kan moeilijk enerzijds zeggen dat u niet zeker weet dat de persoon die huur vraagt echt een nieuwe eigenaar is maar anderzijds wel zonder bewijs stoppen met huur betalen aan de vorige.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 11 nov 2022 11:52

De strategie van de nieuwe eigenaar is gericht op intimidatie . Daarbij hoopt die dat de huurder dan fouten zal maken .
Laat u niet intimideren , dan zult u ook geen fouten maken , en de tegenpartij zal verliezen .
Dergelijke conflicten zijn niet alleen juridisch , maar ook psychologisch .

Als huurder moet u maar EEN zaak in het oog houden :
U hebt een huurcontract , en daar zijn verplichtingen aan verbonden . Wie ook de eigenaar mag zijn . Betalen van huishuur , of provisie voorzien is ESSENTIEEL .
En u houdt zich aan de correcte huurprijs , nl. 550 euro .
Van die 780 euro hebt u geen ENKELE WEET . ( onthou : een telefoontje is van NUL en GENERLEI bewijswaarde ) .
Meer nog , met de nieuwe eigenaar hebt u tot hiertoe geen ENKELE verbintenis ( contract ) .
Laat dit duidelijk weten op de rechtszaak .
Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat zij zich houden aan een contract die voortvloeit uit een aankoop van een pand .
Huishuur betalen /voorzien op een geblokkeerde rekening ; en dan ligt de bal in het andere kamp .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 11 nov 2022 12:07



Persoonlijk was ik aan de oude verhuurder blijven overschrijven tot dit uitgeklaard was.
Hetgeen ik op 9 november ook al voorstelde.

Terug naar “Huren”