Boete vroegtijdige opzeg huurkontrakt

EED107
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boete vroegtijdige opzeg huurkontrakt

#1 , 08 nov 2022 10:56

Vlaanderen. Appartement. Huurkontrakt 9 jaar met koppel, privédoeleinden, geregistreerd. Huur in tweede jaar huurkontrakt.
Veel huiselijk geweld, regelmatig politie-interventie. Vrouw ligt half gewurgd voor de lift. Twee weken later : vrouw neemt keukenmes, verschillende messteken in de borststreek van man. Vrouw vliegt in de gevangenis, man gaat naar het ziekenhuis.
Man wil nu zo snel mogelijk het appartement verlaten en het huurkontrakt stopzetten, maar kan/wil de twee maand boete wegens vroegtijdig stopzetten huurkontrakt niet betalen.
Ik stel Belgisch compromis voor, wat man mondeling accepteert en waarnaar nadien ook gehandeld wordt.
. Vooropzeg : 31 augustus 2022, van dan af wordt bezoekrecht potentiële huurders toegestaan.
. Appartement ontruimd : 31 oktober 2022, wat ook effectief gebeurd : een uitgaande plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
. Einde huurkontrakt : 30 november 2022.
M.a.w. mijn bedoeling was, gezien de moeilijke situatie van de huurder waarvoor ik wel begrip had, om de twee maanden boete wegens vroegtijdig stopzetten van het huurkontrakt te vertalen naar : één maand vroeger het appartement ontruimen en ter beschikking te stellen en nog één maand huur betalen na verlaten van het appartement als boete.
Per 1 november 2022 is er een nieuwe huurder in het appartement.
De vorige huurder weigert de boete vertaalt naar de huur voor de maand november te betalen wegens "de huurdersbond heeft gezegd dat je een appartement geen twee keer kunt verhuren".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 nov 2022 11:57

Het klopt dat je een appartement geen twee keer mag verhuren maar hier gaat het over de “boete” van twee maand die te betalen is in het tweede jaar. Zeg dat duidelijk. Je schold 1 maand weg wat al een mooie geste is. Stuur AS en als dat niet helpt vrederechter (tenzij je om t geloop te vermijden verlies neemt)

freelance
Berichten: 2615

#3 , 08 nov 2022 11:58

Vooraleer met wetteksten te zwaaien , volgende vragen :
Wat , van dit alles staat op papier/drager /aantoonbaar/bewijsbaar ??
** Ik lees dat man mondeling een compromis aanvaard ( dergelijk belangrijke zaken moeten schriftelijk gebeuren ) .
** Er wordt naar gehandeld . Welke handelingen aantoonbaar naar derden .
** Wie doet " vooropzeg ? , en onder welke vorm .
** Wanneer is het huurcontract effectief ingegaan ( datum begin ) .
** Einde huurcontract 30 november - wat staat daarvan op papier ?
** Wat met huurwaarborg ?

Een einde huurcontract 30 november en reeds een nieuwe huurder 1 november lijkt niet erg koosjer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 08 nov 2022 12:45

Verhuurder moet hier niets op papier zetten. Huurwetgeving is duidelijk en ook de minder begoede burgers moeten dat respecteren. Hij is aan het oplichten, de huurdersbond kent ook het verschil tussen een opzegtermijn en een verbrekingsvergoeding.

In gebreke stellen met de vermelding dat de minnelijke schikking vervalt, dat hij het appartement verlaten heeft op 31 oktober 2022 en dat hij twee maanden verbrekingsvergoeding verschuldigd is.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 08 nov 2022 13:41

Ik heb hier al vele rare dingen van de huurdersbond zien verschijnen op dat forum. Ik zou mondeling aan uw huurder melden dat als ze zich niet aan de overeenkomst houdt, u dat ook niet gaat doen en de volledige verbrekingsvergoeding gaat eisen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 nov 2022 13:57

Ook hier geldt het spreekwoord:
"Zachte heelmeesters maken lelijke wonden".
Ga voor de "full monty" en pas gewoon de wet toe. De vrederechter zal u daarbij helpen.

Compassie en soepelheid zijn helaas niet meer van deze tijd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”