problemen overname huur weiland

mariaalexis
Topic Starter

problemen overname huur weiland

#1 , 07 mei 2009 18:26

Ik huur reeds enkele jaren een weiland, via mondelinge overeenkomst en ga braaf elk jaar de huur betalen, waarvan ik nooit een bewijs ontvang.
Wegens verhuis en het niet precies weten wanneer ik het weiland niet meer nodig zou hebben, heb ik de huur voor dit jaar volledig betaald met de mededeling dat ik waarschijnlijk de wei niet meer het hele jaar zou gebruiken wegens verhuis en dat wanneer ik geen overnemer vond, de stallen die op de wei door mij werden gezet zou verhuren tot het einde van het jaar. Dat was allemaal ok, geen enkele negative reaktie van de verhuurder. Moest gewoon laten weten wanneer ik eraf ging.

Ik heb de wei tot februari zelf in gebruik gehad en dus een overnemer voor de huur gevonden. Deze heeft de resterende huur aan mij betaald en we zijn ook een som overeen gekomen voor de verkoop van de stallen en omheining.
Alles in orde, dacht ik.....

Een paar maanden geleden toen de andere mensen al op het weiland zaten met hun paarden, zegt de eigenaar van de wei dat ze moeten bijbetalen voor de huur, 100€ dit jaar en volgend jaar weer €100.
Geen probleem voor de nieuwe huurders.

Vandaag opeens ontkent de eigenaar van de wei het bestaan van de overeenkomst met de nieuwe huurders en wil hen van de wei, die ook terug in de originale staat moet worden gebracht.
Dit terwijl hij de huur voor 2009 toch ontvangen heeft en hij met de nieuwe huurders een nieuwe financiële afspraak heeft gemaakt.

Ik vraag me af hoe het nu verder moet en of ik voor dit alles aansprakelijk gesteld kan worden.

Daarenboven zijn de nieuwe huurders vrienden en vind ik dit alles behalve kunnen.

Weet iemand hierop raad en/of heeft soortgelijke ervaring?

Maria

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njits

#2 , 08 mei 2009 15:18

In de eerste zin vormen er zich al problemen.

Ten eerste is het een mondelinge overeenkomst. Een huurcontract (of het nu woning-, handels- of gemeenrechtelijke huur betreft) kan je best ALTIJD schriftelijk opstellen. Een geschrift is het beste bewijsmiddel. Er zijn voldoende sites met voorbeelden.

Ten tweede heb je de huur betaald maar op welke wijze? Ik neem aan dat dit cash zal zijn gezien je zegt dat je nooit een bewijs hebt ontvangen. Het best is dan ook via een overschrijving of storting door de bank. Als je hiervan een stortingsbewijs hebt sta je sterker in je schoenen.

Ten derde vraag je best ALTIJD een ondertekend stortingsbewijs van de verhuurder met hierop het bedrag, datum, reden en handtekening.

Ik lees dat je een weiland huurt dus normaal zou je onder de pachtwetgeving moeten vallen als ik me niet vergis als je aan de voorwaarden van de pachtwet voldoet. Een gewoon huurcontract is dus niet van toepassing.

Dat je zomaar mag laten weten dat je vertrekt of niet meer gebruikt is ook niet echt volgens het boekje maar goed, allemaal goed tot er twist ontstaat.

Onderhuur mag maar moet je ten eerste mogen en ten tweede ook altijd laten weten aan de verhuurder.

Dit bijbetalen van huur (die 100 euro per jaar) lijkt me niet echt volgens het boekje maar ik ben jammer genoeg geen volwaardig jurist. Jij bent zogezegd hun verhuurder dus moeten ze aan jou betalen en niet aan jouw verhuurder. Je kan proberen hier proberen onverschuldigde betaling proberen maar vraag dit zeker na bij een raadsman!
de pacht moet schriftelijk worden vastgesteld.

Hij kan in principe de huur/pacht ontkennen maar niet met de nieuwe verhuurders. Als jij aan hen onderverhuurt ben jij hun verhuurder. Hij kan enkel het huurcontract dat hij met jou heeft ontkennen. Jij moet kunnen bewijzen dat je een recht hebt op die grond.
Het beste is een geschrift (zoals ik in't begin heb gezegd). Bij gebrek aan een (onderhands of notarieel) geschrift mag het gebruik bewezen worden door alle middelen, inbegrepen getuigen en vermoedens.

Waarschijnlijk zal er ook nooit een papier opgesteld zijn met de beschrijving van het goed voor de huur aanvang nam. Op dat gebied zit je veilig dus kan de verhuurder noch jou noch je vrienden aanspreken om de grond in de originele staat te herstellen.

Als het onduidelijk is zal ik proberen het te verduidelijken...

j.demoor

#3 , 09 mei 2009 10:25

“Art.1.De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op :1° de pacht van onroerende goederen die, hetzij vanaf de ingenottreding van de pachter, hetzij krachtens een overeenkomst van partijen in de loop van de pachttijd, hoofdzakelijk gebruikt worden in zijn landbouwbedrijf, met uitsluiting van de bosbouw. Onder " landbouwbedrijf " wordt verstaan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen met het oog op het voortbrengen van landbouwprodukten die in hoofdzaak bestemd zijn voor de verkoop“(Pachtwet 4 november 1969).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat uw huurovereenkomst niet onder toepassing van de Pachtwet valt.

“Art.1714.Behalve...kan men huren bij geschrift of mondeling.“(Burgerlijk Wetboek).

‘Bij art.1714 en 1736 B.W. zijn betreffende het bewijs door getuigen geen bijzondere regels gesteld om het voorwerp van de huur of het bestaan van onderverhuringen vast te stellen’(Cass. 17 juni 1881,Pas. 1881,I,328).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mariaalexis
Topic Starter

#4 , 13 mei 2009 17:31

De verhuurder wilde niets op papier zetten, noch contract, noch bewijs van betaling afleveren. Vermoedelijk omdat hij het weiland ook aangeeft op de mestbank.

Inmiddels weet ik dat hij getuigen zoekt(en gevonden heeft), om te getuigen dat ik het weiland huur, en niet de mensen die er nu op zitten.
Waarschijnlijk om mij te dwingen het weilend in de originele staat te herstellen.
Kunnen getuigen werkelijk bewijzen hoe de toestand van het weiland was 5/6 jaar geleden?

En vooral, mag/kan ik stallen afbreken die inmiddels niet meer van mij zijn?

De nieuwe huurders hebben naar hem gebeld om de €100 voor dit jaar te komen betalen, maar opeens moest dat niet meer, hij wilde met hen niets te maken hebben.
Hij ontkent dus het bestaan van een nieuwe mondelinge afspraak met de nieuwe huurders.

Ik zal waarschijnlijk binnenkort wel een dagvaarding ontvangen.
Bij gebrek aan contract, bewijs van betaling, bewijs van overname van de huur, bewijs van toestand van het weiland 5/6 jaar geleden, kan ik eigenlijk weinig ondernemen vrees ik.

Hoe pak ik dit verder aan?

Terug naar “Huren”