Administratieve kost na einde huurcontract studentenkot

Icelso
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Administratieve kost na einde huurcontract studentenkot

#1 , 04 nov 2022 12:52

De huurbaas rekent na het aflopen van het huurcontract van een studentenkot 150€ aan als administratieve kost. Hiervan staat niets in het huurcontract. wel is het vermeld in het huisregelement, daar staan ook andere mogelijk kosten vemeld, zoals tuinonderhoud, Bij aanvang van het contract heb ik daarover al opmerking gemaakt en toen heeft de kotbaas via email bevestigd dat er geen extra kosten aangerekend gingen worden. Nu het contract beëindigd werd, is het wel aangerekend en werd het in mindering gebracht bij het terugstorten van de huurwaarborg. Kan ik hier iets tegen doen?
Alvaqt bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 04 nov 2022 12:56

Lijkt mij inderdaad niet correct. Hebt u niet moeten tekenen voor het vrijgeven van de huurwaarborg?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 04 nov 2022 14:53

Bij studentenhuurovereenkomsten MOETEN alle kosten en lasten INBEGREPEN zijn in de huurprijs .
Huisreglementen zijn in deze van nul en generlei waarde .
Deze kunnen dienen om bvb interne afspraken te maken , zoals bvb wie het gazon wil maaien en wanneer , maar NIET dat kosten voor het maaien afzonderlijk kunnen aangerekend , laat staan dat ze verrekent worden met de huurwaarborg .

De huurwaarborg valt integraal onder de huurwetgeving ( van dwingend karakter ) en er kan niets afgetrokken worden wat niet toegelaten is volgens de huurwetgeving .
Administratieve kosten aanrekenen achteraf is dus onwettelijk .

https://www.vlaanderen.be/studentenhuurovereenkomsten
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Icelso
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2022 07:19

Dankuwel voor jullie reactie. We hebben voor de oplevering niets meer moeten tekenen, de kotbaas is enkel gekomen om te controleren of er geen bijkomende schade was en de sleutel opgehaald, er waren geen opmerrkingen.

Terug naar “Huren”