Geen medewerking van huurder bij geplande werken

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Geen medewerking van huurder bij geplande werken

#1 , 03 nov 2022 14:15

Wie kan me advies geven?

Ik heb tot 2x toe een afspraak ingepland om schilderwerken te laten uitvoeren in een woning die ik verhuur. Beide afspraken werden afgestemd met de huurder (bevestigd), de werken gaan trouwens door op zijn vraag.
De laatste afspraak heeft de huurder zelf vastgelegd met de schilder, aangezien hij de 1ste x de schilder gewoon voor een gesloten deur liet staan. Nu de 2x weer hetzelfde. De schilder stond voor een gesloten deur en wil de werken niet meer uitvoeren.

De schilder vraagt nu een schadevergoeding wat ik wel versta.
Kan de huurder nu nog eisen dat de schilderwerken nog doorgaan?
Kan ik de huurder in gebreke stellen voor de schadevergoeding?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 nov 2022 18:27

Binnenschilderwerken zijn normaal een huurdersverplichting. Over welke schilderwerken gaat het juist?

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2022 20:18

Het gaat over schilderwerken na renovatiewerken. Aangezien ik de muren heb laten behandelen tegen opstijgend vocht, wil ik de muren terug in de staat zetten zoals de huurder deze heeft geschilderd bij het intrekken van de woning.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 03 nov 2022 20:59

Stel huurder (s) elk afzonderlijk al in gebreke met een aangetekend schrijven dat zij
a- zij akkoord waren met de schilderwerken en de data van de schilderwerken ook via hen geregeld werd met het schilderbedrijf
b - door hun toedoen de schilder nu een schadevergoeding vraagt en u die op hen zal verhalen.
Verstuur de inhoud brief AS ook via gewone post en verwijs in beide brieven naar de andere.
U kan een AS versturen met een Antwoord / Response kaart dan krijgt u die terug met handtekening van ontvanger.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2022 13:41

Mag ik die schadevergoeding dan gewoon doorrekenen aan hen?
M.a.w., stuur ik hen dan een brief met het te betalen bedrag?

En kunnen de huurders nu nog afdwingen dat ik die schilderwerken laat uitvoeren?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 04 nov 2022 14:15

Mag ik die schadevergoeding dan gewoon doorrekenen aan hen?
M.a.w., stuur ik hen dan een brief met het te betalen bedrag?

En kunnen de huurders nu nog afdwingen dat ik die schilderwerken laat uitvoeren?
Volg de stappen , uitgelegd door Franciscus .
Eenmaal aangetekend schrijven ( waar de feiten , de geschiedenis dus / mogelijke schadevergoeding door schilder, opgesomd worden ) , zal het de huurder moeilijker vallen u alsnog te verplichten , aangezien daarmee duidelijk is aangegeven dat huurder zelf uw plichten ( en goede wil ) als verhuurder saboteert .
Het kan u later ook van pas komen als er een uittredende plaatsbeschrijving moet worden opgemaakt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2022 08:35

De brief is vertrokken. Ikzelf heb ondertussen de schadevergoeding betaald.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 nov 2022 11:38

De brief (gewone post) zal ondertussen wel gelezen zijn. De aangetekende zending wordt niet afgehaald, maar dat had ik wel verwacht. Vorige aangetekende brieven werden ook niet afgehaald. Tot op heden dus ook nog geen reactie ontvangen omtrent de schilderwerken / schadevergoeding.

De huur voor deze maand heb ik ook nog niet ontvangen. Telefonisch contact opgenomen, boodschap achtergelaten op het antwoordapparaat, maar ik krijg geen gehoor.
Ik vermoed een tegenreactie op hetgeen is gebeurd, alhoewel het zeker niet te eerste keer is dat ik moet vragen achter de huur, maar toen kreeg ik wel gehoor.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 17 nov 2022 11:55

Men wordt verondersteld aangetekende brieven af te halen , en kennis te nemen van de inhoud .
Als de brief terug zou komen naar u , niet openmaken .
Is in uw voordeel .
Bij aanhoudende huurachterstand , aangetekend in gebreke stellen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 nov 2022 13:12

Dien ik eerst een aanmaning te sturen, of is het ingesproken voicemail bericht en een verzonden Whatsapp bericht voldoende als aanmaning? En mag ik nu dus al de ingebrekestelling versturen?
Bij een vorige niet betaalde huur, heb ik eerst een aanmaning verstuurd en pas een week later de ingebrekestelling.

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 nov 2022 14:00

Binnenschilderwerken zijn normaal een huurdersverplichting. Over welke schilderwerken gaat het juist?
Waar haal je dat ? Staat dat ergens in een of andere huurwet ? Feit is echter wel dat de verhuurder verondersteld word een woning alle 7 jaar te herschilderen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 17 nov 2022 15:28

Klopt dat binnenschilderwerken normaal door de verhuurder gedaan worden.

Maar dat de verhuurder verondersteld wordt om de zeven jaar te herschilderen, dat staat dan weer in een “huurwet “ die aan mijn aandacht ontsnapt is?

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 17 nov 2022 16:16

Als de huur niet betaald wordt zelfde procedure.
Een AS aan elke huurder APART die op contract staat . In brief vermeld u dat de huur al een of tweemaal of driemaal (kies wat past) niet betaald is.
Schrijft in de brief dat deze ook per gewone post zal verzonden worden aan elke huurder( ikzelf stuur die een dag op twee later op).
Vermeld in de AS dat deze ook per gewone post verzonden wordt aan elke huurder.
Dat bij niet betalen u naar de bevoegde rechtbank zal gaan (vrederechter)
Aangetekend steeds vermelden plaats en datum en de tekst AANGETEKEND
De aangetekende schrijven kan u ook met een Antwoord / Response kaart verzenden die krijgt u aangehecht aan de AS mee terug met de handtekening van de ontvanger of zonder handtekening.
Zo hebt u een ijzersterk dossier.

U kan de huurders eerst in verzoening vragen en dan pas ten gronde. Procedure kan dan een 4 à 5 maanden zijn. Zonder dat u verder huur krijgt
En niet vergeten te schrijven dat u zal vragen de kosten te verhalen.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 nov 2022 14:15

Ah ok. Huurcontract is getekend door de 2 bewoners (= koppel, 1 adres, 1 woning), dus ik stuur ze toch elk afzonderlijk een brief? Ik stuurde voorgaande brieven telkens geadresseerd naar beide samen.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 nov 2022 05:48

Apart aanschrijven wordt hier inderdaad steeds aangeraden, toch als ze beiden contractanten zijn. Dat ze op hetzelfde adres wonen, verandert daar in principe niks aan.

In de praktijk is de kans natuurlijk groot dat ze hier geen probleem van maken. Stel dat één van de huurders later in de rechtbank opwerpt dat het koppel uit elkaar is en niet meer onderling communiceert, hebt u natuurlijk wel een probleem om aan te tonen dat de andere partij verwittigd is.

Terug naar “Huren”