Co-houser buiten zetten?

KopjeThee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Co-houser buiten zetten?

#1 , 26 okt 2022 00:03

Ik huur zelf een woning. Mijn vorige huisgenoot, met wie ik de woonst initieel ben beginnen huren, is 5 maanden geleden met haar partner gaan samenwonen. Ik heb sindsdien een nieuwe co-houser. Dit is vastgelegd in een huur addendum. Het oorspronkelijke contract is, vermoed ik, stilzwijgend verlengd.

De situatie met de nieuwe huurder is echter onleefbaar op verschillende domeinen. Inmiddels is het geëscaleerd tot de nieuwe huurder die mij tracht weg te pesten uit mijn woning. Helaas zijn de omstandigheden slechts woord tegen woord. Toch laat het gedrag van de huurder - geen expliciete agressie, eerder onderhuidse pesterijen - mij behoorlijk onveilig voelen in mijn eigen huis. De co-huurder heeft mij ook al op een venijnige manier laten weten dat hij zelf nooit zal weggaan, dus een dialoog is helaas niet meer mogelijk.

Ik wil zelf een nieuwe woonst zoeken, maar gezien mijn financiële situatie (werkonbekwaam) is dit een project van lange adem dat maandenlang kan duren. Ik vraag mij af of er mogelijke stappen zijn die ik kan ondernemen om de huurder buiten te zetten, en of ik eventueel meer recht heb hier te blijven wonen gezien het originele huurcontract op mijn naam staat (wat ik ten zeerste betwijfel, maar ik kan het maar vragen).

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 okt 2022 14:42

Quote : " Ik vraag mij af of er mogelijke stappen zijn die ik kan ondernemen om de huurder buiten te zetten, en of ik eventueel meer recht heb hier te blijven wonen gezien het originele huurcontract op mijn naam staat "

U zegt zelf dat het huurcontract aangepast geweest is met een addendum . Dus met akkoord van u en verhuurder .
In dat geval heeft co-houser evenveel rechten ( en plichten ) als u .
Als co-houser daar ook nog eens gedomicilieerd zou zijn , staat u helemaal nergens .

Pestgedrag kan niet geregeld worden via de huurwetgeving . Daar bestaan andere mogelijkheden voor ( bemiddeling o.a. )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 27 okt 2022 14:53

Cohousing is geen begrip in de wetgeving. U bent een feitelijk samenwonend en zal dit moeten oplossen op dezelfde manier als een koppel dat ruzie heeft.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 28 okt 2022 22:35

Kan via vb burenbemiddeling. Zie wat uw gemeente kan bieden anders eens via www.caw.be opzoeken.

Terug naar “Huren”