Huurcontract zonder stilzwijgende vernieuwing.

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Huurcontract zonder stilzwijgende vernieuwing.

#1 , 24 okt 2022 14:47

Hallo,

In mijn huurcontract staat het volgende:
"De verhuring wordt toegestaan voor een termijn van 3 achtereenvolgende jaren, aanvang nemende de 1/12/2019 om van rechtswege EN ZONDER STILZWIJGENDE VERNIEUWING te eindigen op 30/11/2022."

Ondertussen heb ik een nieuwe huurwoonst gevonden waar ik 15/12/2022 mag intrekken.

Mijn vraag is, moet ik mijn huidige huurcontract opzeggen? Normaal gezien dacht ik dat dit minstens 3 maanden op voorhand moet worden opgezegd, anders wordt het stilzwijgend verleng. Nu staat er in mijn contract dus zonder stilzwijgende verlenging.
Natuurlijk laat ik aan mijn huidige verhuurder weten dat ik ga verhuizen, maar moet ik dit ook met een aangetekende brief opzeggen, of kan dit ook per mail?

Kan mijn huidige verhuurder, doordat er zonder stilzwijgende vernieuwing in mijn contract staat, toch nog problemen maken met het feit dat ik geen 3 maanden op voorhand heb opgezegd?

Mvg
Siwa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 25 okt 2022 13:35

1/ opzeggen per mail is van nul en generlei waarde .
Moet per aangetekende .
Vraag is , of u wel MOET opzeggen .

2/ U bent overeengekomen met verhuurder om een kortlopend contract te laten eindigen na 3 jaar ( zijnde 30/11/22 )
Wanneer er een stilzwijgende vernieuwing van toepassing is , en niemand zegt op , op de wettelijke opzegtermijn , dan loopt het contract automatisch door .
Wanneer de " stilzwijgende vernieuwings clausule " uitdrukkelijk ongedaan gemaakt is ( bij het begin dus , met beider akkoord ) dan loopt het contract automatisch af na 3 jaar . Of er nu opzeg gegeven wordt of niet .

De opzeg is eigenlijk bedoeld om deze of gene partij ( die in de normale veronderstelling is dat een contract doorloopt ) te verwittigen dat er een " verandering " op til is , waar men kan op inspelen .
De verhuurder zegt op / huurder heeft de tijd om iets nieuws te zoeken
Huurder zegt op / verhuurder heeft tijd om iemand anders te zoeken

Dit is hier niet het geval . Zowel huurder als verhuurder hebben een vaste datum afgesproken , alsook de mogelijkheid om bij stilzwijgen te verlengen tenietgedaan .
Als het contract van rechtswege stopt op een bepaalde datum , heeft het bijgevolg ook geen nut om een opzeg te geven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2022 13:02

1/ opzeggen per mail is van nul en generlei waarde .
Moet per aangetekende .
Vraag is , of u wel MOET opzeggen .

2/ U bent overeengekomen met verhuurder om een kortlopend contract te laten eindigen na 3 jaar ( zijnde 30/11/22 )
Wanneer er een stilzwijgende vernieuwing van toepassing is , en niemand zegt op , op de wettelijke opzegtermijn , dan loopt het contract automatisch door .
Wanneer de " stilzwijgende vernieuwings clausule " uitdrukkelijk ongedaan gemaakt is ( bij het begin dus , met beider akkoord ) dan loopt het contract automatisch af na 3 jaar . Of er nu opzeg gegeven wordt of niet .

De opzeg is eigenlijk bedoeld om deze of gene partij ( die in de normale veronderstelling is dat een contract doorloopt ) te verwittigen dat er een " verandering " op til is , waar men kan op inspelen .
De verhuurder zegt op / huurder heeft de tijd om iets nieuws te zoeken
Huurder zegt op / verhuurder heeft tijd om iemand anders te zoeken

Dit is hier niet het geval . Zowel huurder als verhuurder hebben een vaste datum afgesproken , alsook de mogelijkheid om bij stilzwijgen te verlengen tenietgedaan .
Als het contract van rechtswege stopt op een bepaalde datum , heeft het bijgevolg ook geen nut om een opzeg te geven .
Ondertussen ben ik dit te weten gekomen: "Uw huurcontract valt onder het Woninghuurdecreet en decreet heeft voorrang op contractuele bepalingen"
Klopt dit? Dan wordt mijn contract dus wel automatisch verlengd, en dien ik wel opzeg te geven.

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2022 14:22

Zonder stilzwijgende verlenging betekent dat het contract niet voorziet in een verlenging.
Gelet dat u een contract hebt van 3 jaar en u geen schriftelijke verlenging hebt aangeboden gekregen van uw verhuurder, zal het contract eindigen op de laatste dag van de huurperiode 30/11/2022.
Maar u wil daar blijven tot u kunt verhuizen in december. Dus u overschrijd dan de huurperiode.
U moet uw verhuurder contacteren en dit melden en eventueel iets schriftelijk afspreken.
Doet u dat niet hebt u het risico dat uw contract een van 9 jaar word door gebrek aan een opzeg van 3 maanden door u of door de eigenaar.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 26 okt 2022 15:02

Quote : " Ondertussen ben ik dit te weten gekomen: "Uw huurcontract valt onder het Woninghuurdecreet en decreet heeft voorrang op contractuele bepalingen"
Klopt dit? Dan wordt mijn contract dus wel automatisch verlengd, en dien ik wel opzeg te geven. "


Sorry , my mistake .
Huurdecreet heeft voorrang op uw contract ( dewelke inderdaad een - verouderde - clausule bevatte )
Het huurdecreet stelt inderdaad dat er hoedanook een opzeg van 3 maand moet worden gegeven ( ook al suggereert het contract dat dit niet zo zou zijn ) .
Zoniet ( uw geval ) word dit automatisch een contract lange duur .
Een contract lange duur begint dan automatisch te lopen vanaf de oorspronkelijke begindatum ( uw geval : 1/12/2019 ) .
Daardoor komt u nu in het derde jaar te zitten van een langlopend contract , die stelt dat een opzeg ( terug 3 maand ) kan gebeuren , en waarbij de verhuurder recht heeft op een "vergoeding " van 1 maand huishuur .

U kunt dus best opzeggen VOOR 1 november , waarbij u dan nog 3 maand moet huren/betalen , met bovendien 1 maand vergoeding ( als de verhuurder daarop aandringt , wat hij niet verplicht is ) .

U zou eens voorzichtig kunnen polsen bij de verhuurder , of dat die u laat vertrekken zoals voorzien in het contract , of dat de verhuurder de zaak wil afhandelen conform de huidige ( decretale ) wetgeving .

De enige uitzondering op bovenstaande zou kunnen zijn , indien het contract niet werd geregistreerd , of dat u een contract zou hebben " niet voor hoofdbewoning " . ( dus géén domicilie , want het huurdecreet slaat alleen op hoofdbewoning ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2022 15:45

Quote : " Ondertussen ben ik dit te weten gekomen: "Uw huurcontract valt onder het Woninghuurdecreet en decreet heeft voorrang op contractuele bepalingen"
Klopt dit? Dan wordt mijn contract dus wel automatisch verlengd, en dien ik wel opzeg te geven. "


Sorry , my mistake .
Huurdecreet heeft voorrang op uw contract ( dewelke inderdaad een - verouderde - clausule bevatte )
Het huurdecreet stelt inderdaad dat er hoedanook een opzeg van 3 maand moet worden gegeven ( ook al suggereert het contract dat dit niet zo zou zijn ) .
Zoniet ( uw geval ) word dit automatisch een contract lange duur .
Een contract lange duur begint dan automatisch te lopen vanaf de oorspronkelijke begindatum ( uw geval : 1/12/2019 ) .
Daardoor komt u nu in het derde jaar te zitten van een langlopend contract , die stelt dat een opzeg ( terug 3 maand ) kan gebeuren , en waarbij de verhuurder recht heeft op een "vergoeding " van 1 maand huishuur .

U kunt dus best opzeggen VOOR 1 november , waarbij u dan nog 3 maand moet huren/betalen , met bovendien 1 maand vergoeding ( als de verhuurder daarop aandringt , wat hij niet verplicht is ) .

U zou eens voorzichtig kunnen polsen bij de verhuurder , of dat die u laat vertrekken zoals voorzien in het contract , of dat de verhuurder de zaak wil afhandelen conform de huidige ( decretale ) wetgeving .

De enige uitzondering op bovenstaande zou kunnen zijn , indien het contract niet werd geregistreerd , of dat u een contract zou hebben " niet voor hoofdbewoning " . ( dus géén domicilie , want het huurdecreet slaat alleen op hoofdbewoning ) .
Ehm, de opzegperiode van TS eindigt toch in zijn vierde jaar? 1/12/2019 t.e.m. 30/11/2022 zijn 3 volle jaren. Het klopt wel dat TS 3 maanden opzeg moet geven, maar die 1 maand vergoeding klopt daarentegen niet.
Als ik TS was, zou ik eerst proberen te doen alsof ik niet op de hoogte ben van het huurdecreet en vragen aan de verhuurder of die akkoord is met een halve of hele maand extra huur voor december.

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2022 20:27

Gezien verhuurder deze niet wettelijke clausule (die u nu weliswaar goed uitkomt) in zijn contract zet, zou ik me allereerst van de domme houden en laten weten dat je vertrekt zoals in het contract voorzien is.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 27 okt 2022 12:44

Quote : " Ehm, de opzegperiode van TS eindigt toch in zijn vierde jaar? 1/12/2019 t.e.m. 30/11/2022 zijn 3 volle jaren. "

Wel , euhm , u zegt toch zelf dat deze periode 3 volle jaren is ?
Art. 20 opzegging door huurder zegt het volgende :

" Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar. "

In deze wordt vermeld " tijdens " en " gedurende " .
------------------------------------------------------------------------------
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2022 12:57

Quote : " Ehm, de opzegperiode van TS eindigt toch in zijn vierde jaar? 1/12/2019 t.e.m. 30/11/2022 zijn 3 volle jaren. "

Wel , euhm , u zegt toch zelf dat deze periode 3 volle jaren is ?
Art. 20 opzegging door huurder zegt het volgende :

" Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar. "

In deze wordt vermeld " tijdens " en " gedurende " .
------------------------------------------------------------------------------
Ok, maar als TS beter zijn 3 maanden opzeg zou geven voor 1 november zoals jij beschrijft in #5, dan eindigt zijn opzegperiode toch pas einde januari 2023, en dat is na de eerste 3 jaar, dus geen extra maand vergoeding. De huurovereenkomst neemt immers pas een einde op de laatste dag van de opzegperiode.
Er is hier al zoveel gediscussieerd daarover...

freelance
Berichten: 2615

#10 , 27 okt 2022 13:36

Quote : " Ehm, de opzegperiode van TS eindigt toch in zijn vierde jaar? 1/12/2019 t.e.m. 30/11/2022 zijn 3 volle jaren. "

Wel , euhm , u zegt toch zelf dat deze periode 3 volle jaren is ?
Art. 20 opzegging door huurder zegt het volgende :

" Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar. "

In deze wordt vermeld " tijdens " en " gedurende " .
------------------------------------------------------------------------------
Ok, maar als TS beter zijn 3 maanden opzeg zou geven voor 1 november zoals jij beschrijft in #5, dan eindigt zijn opzegperiode toch pas einde januari 2023, en dat is na de eerste 3 jaar, dus geen extra maand vergoeding. De huurovereenkomst neemt immers pas een einde op de laatste dag van de opzegperiode.
Er is hier al zoveel gediscussieerd daarover...
Heb je gelijk in .
Geen extra maand vergoeding .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”