Huurcontract verbreken door koper appartement?

katrijnd
Topic Starter

Huurcontract verbreken door koper appartement?

#1 , 22 apr 2009 14:46

Hallo,

Ik huur een appartement sinds 1/01/2008. Nu is het volledige appartementsblok onlangs gekocht door een investeringsmaatschappij. Zij verkopen de appartementen individueel door.

Mijn appartement is nu als eerste verkocht en de koper zou er zelf willen in wonen. Ik heb een contract van 3 jaar, dat zonder opzegging na deze 3 jaar verlengd wordt tot 9 jaar.
(Letterlijk staat er: De overeenkomst wordt gesloten voor een termijn van 3 jaar te rekenen vanaf 01/01/2008. Deze termijn vervalt op 31/12/2010 mits een opzegging van een 3 maand per aangetekende brief door de verhuurder of de huurder aan de andere partij. Bij ontstentenis van een opzegging binnen deze termijn zal de huurovereenkomst voor eenzelfde termijn tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd. Indien de huurovereenkomst voor langer dan drie jaar zou worden verlengd, zou deze gelden als zijnde gesloten voor een termijn van negen jaar vanaf de ondertekening.)

Klopt het dat de koper van het appartement deze 3 jaar moet respecteren en me niet voortijdig uit het appartement kan zetten?
Of heb ik het klassieke 3-6-9 contract en geldt dan een opzegtermijn van 6 maanden?

Bedankt voor een antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 apr 2009 15:12

Ten eerste nakijken of het contract geregistreerd is of niet.

Ten tweede is het zo dat er bij wet geen minimum opzegvoorwaarden zijn vastgelegd voor contracten van 3 jaar of minder. Alles hangt dus af van wat de opzegclausules in je contract zijn.

In geval van een contract van beperkte duur waarin de klassieke 3-6-9 opzeg - clausules zijn opgenomen.

Bij verkoop heeft de nieuwe eigenaar het recht om de huurovereenkomst op te zeggen voor eigen bewoning indien hij deze opzeg betekent binnen de drie maanden na aankoop. De opzegtermijn dient minimum 6 maanden te bedragen.

Indien er geen opzeg - clausules zijn opgenomen in het contract zal de eigenaar naar het vredegerecht dienen te stappen. ( Uitkomst hangt af van kanton tot kanton en de argumenten die beide partijen naar voren kunnen brengen.)

deze pdf geeft je een goede samenvatting van de huurwetgeving in Vlaanderen.

j.demoor

#3 , 24 apr 2009 10:19

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door...”(Woninghuurwet 20 februari 2009).

“Art.3.§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet)

‘Ik heb een contract van 3 jaar‘ houdt in dat de opzegmogelijkheid uit art3,§2 hierboven niet van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JohnD

#4 , 24 apr 2009 16:18

‘Ik heb een contract van 3 jaar‘ houdt in dat de opzegmogelijkheid uit art3,§2 hierboven niet van toepassing is.
Dacht ik ook toen ik het las van dat vast kontrakt van 3 jaar. Dus katrijnd ge zit nog safe tot eind volgend jaar (20 maanden). Wel brutte pech voor die koper natuurlijk, want hij kan zelfs de huur niet verhogen, behalve met de index natuurlijk.

JohnD

#5 , 24 apr 2009 16:30

Ik heb trouwens nog een vraagje in dit verband. Eenzelfde geval maar een blok met slechts 3 app'n. Een koper geeft 2 bewoner-huurders van de 2 app'n een opzeg voor zelfbewoning. Het 3e en bovenste app't stond leeg en heeft hij volledig verbouwd om het te verhuren, wat nu ondertussen een feit is. Het is duidelijk dat hij slechts 1 van de 2 resterende appartementen zal willen bewonen na ze beide gerestaureerd te hebben. Het opzegmotief is echter voor beide zelfbewoning. Hij zal hoogstwaarschijnlijk het GV dan betrekken nadat de huidige huurder weg is. Ik heb de huurder van het andere (2e verd.) app't aangeraden om te zwijgen en om dan na een jaar toe te slaan. De koper zal dan op het GV wonen en het 2e zal vrijwel zeker aan een niet-familielid verhuurd zijn op dat ogenblik. Goed dus voor 18m schadevergoeding dacht ik, ten gunste van degene die nu op het 2e woont en dus een opzeg voor zelfbewoning gekeregen heeft. Is mijn redenering juist ?

citroentje

#6 , 24 apr 2009 22:33

Dacht ik ook toen ik het las van dat vast kontrakt van 3 jaar. Dus katrijnd ge zit nog safe tot eind volgend jaar (20 maanden). Wel brutte pech voor die koper natuurlijk, want hij kan zelfs de huur niet verhogen, behalve met de index natuurlijk.
Zou er niet zo zeker van zijn,ik heb ooit een huis gehuurt en was ook 3-6-9,met begin en eind datum.In het tweede jaar dat ik er woonde werd het huis verkocht.Toen het verkocht werd kreeg ik van de nieuwe eigenaar een brief dat ik de huur op zijn rekening moest storten en dat ik binnen de zes maanden moest verhuizen doordat hij er zelf ik kwam.

katrijnd
Topic Starter

#7 , 25 apr 2009 09:52

Ik heb intussen ook de huurdersbond gecontacteerd.
Zij zeggen hetvolgende:
Met een geregistreerd contract van 3 jaar zit ik veilig tot het einde van die drie jaar, zelfs als de nieuwe eigenaar er zelf wil in wonen.
Mijn buurvrouw is er al langer dan 3 jaar en heeft een automatische verlenging van contract gedaan. Bij haar geldt de opzegtermijn van 6 maanden.

Goed nieuws dus voor mij, minder voor de buurvrouw... Bedankt voor jullie reacties!

JohnD

#8 , 25 apr 2009 11:57

OK, zoals ik dacht. Opgelost dus en pech voor de koper. Vertel het hem voorzichtig, want die mens krijgt anders een hartinfarkt als hij weet dat hij nog 20m. moet wachten vorraleer hij in zijn app't kan. Ik zou er trouwens niet van verschieten dat die fa. die dat app't gekocht heeft dit hem niet verteld heeft, of erger nog gewoon een leugen heeft verteld, mondeling dan althans.

Misschien kan nu een goede ziel even kijken naar mijn vorige post ?

katrijnd
Topic Starter

#9 , 26 apr 2009 18:23

Ik zou er trouwens niet van verschieten dat die fa. die dat app't gekocht heeft dit hem niet verteld heeft, of erger nog gewoon een leugen heeft verteld, mondeling dan althans.
Ik vind het ook vreemd dat de man van het immokantoor blijft vasthouden aan zijn bewering dat de opzeg ook in mijn geval 6 maanden bedraagt. Zou hij die kopers echt zoiets op de mouw spelden?!

Morgen ga ik nog eens checken of mijn huurcontract wel degelijk geregistreerd is (ik hoop het!!!), aangezien de vorige eigenaar daar niet zo strikt in was. Ik heb hem al enkele keren proberen te bellen maar krijg geen antwoord. Natuurlijk niet, het is niet meer van hem, dus wat zou hij... Ik kan het natuurlijk ook nog altijd zelf laten registreren, als het niet uitmaakt dat de ganse blok intussen wel in handen van iemand anders is?

Ik kan je helaas niet helpen met je vraag, JohnD. Voor zover ik de brochures rond de nieuwe huurwet gelezen heb, zou je gelijk kunnen hebben. Alleen zul je dan een advocaat moeten nemen, zeker?

JohnD

#10 , 26 apr 2009 19:18

Het is niet voor mij maar voor een kennis. Die man van dat 2e verdiep leeft van een OCMW en een invaliditeitsbijdrage. Hij had van de rechtbank nog 2 maanden gekregen om de woning te verlaten. De pro-deo advokaat die hij van het OCMW gekregen had heeft geen gewag gemaakt van het feit dat er 2 app'ten door dezelfde eigenaar voor hetzelfde motief (zelfbewoning) werden opgezegd. De advokaat waar ik mee gesproken had zei ook dat hij geduldig een jaar ging afwachten. De eigenaar zal dan op het GV wonen en het motief voor opzegging van het app't op de 2e verdieping zal ongeldig zijn. Hij zal eerstdaags ook werken beginnen aan dat app't op de 2e verdieping. Duren die werken meer dan een jaar heeft hij het ook vlaggen volgens mij. Zoals ik al zei is het 100% zeker dat hij slechts een van de 2 app'ten zal bewonen; nl het GV. Zelfs al laat hij later familie in dat 2e app't wonen zal hij in het ongelijk gesteld worden omdat het motief duidelijk zelfbewoning was in het AS.

Terug naar “Huren”