Geen recht op privacy?

Dieselbiene
Topic Starter

Geen recht op privacy?

#1 , 20 apr 2009 17:10

Hallo,ik zit met een vraagje want wij blijken nu al voor de derde keer op rij met dit probleem opgescheept te zitten .Mag een verhuurder zomaar te pas en te onpas rond het huis sluipen en onaangekondigt voor wat dan ook in een gehuurd goed in en rond het huis aanwezig zijn .Ik huur nu juist 1 maand en had al voor de 2de keer het genoegen ,deze morgen wou ik rond halfelf naar buiten gaan en wat blijkt de huisbaas zat lustig in de tuin onkruid te sproeien nota bene nog wel in de buurt van mijn pas geplante aardbeien .Ik ben het nu spuugzat ,als zij graag in hun panden vertoeven dat zij er dan zelf in komen wonen!de vorige keer wilde hij een energiecertificaat ophangen en dit in mijn living tegen de muur .kan ik nog zelf beschikken of is de leuze huur betalen en voor de rest zwijgen !Wij betalen op dit moment 540€ voor een woning met 3 kamers!en laat nou net deze schending van mijn privacy de reden zijn dat ik mijn vorige woonst heb verlaten .Daar heb ik trouwens nog leuke beelden op mijn webcam van hoe mijn huurbaas pogingen doet om binnen te komen!Nog een vraagje mag ik wettelijk gezien mijn sloten vervangen wat ik in deze woning ook van plan ben?iemand die zo stilaan aan het vertwijfelen is!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 20 apr 2009 21:17

ben geen jurist, maar van het geen ik hier op het forum al heb opgestoken is:

-als de huisbaas zich zonder u toestemming zich op u gehuurde "eigendom" komt, dit word aanzien als huisvredebreuk en het geen u vertelt zou er zelfs sprake kunnen zijn van schending van de privacy.

-u sloten mag u vervangen zonder de huisbaas daarvan op de hoogte te stellen

JohnD

#3 , 20 apr 2009 23:22

Een ding kan ik je verzekeren, die huisbaas zou er bij mij onmiddellijk een hartinfarkt aan over houden. En dan nog maar voor het hondertste gedeelte van wat Drone overkomt.

Zoals Dieselbiene zegt je betaalt je rot en dan zou je nog niet gerust kunne gelaten worden. Onvoorstelbaar. Die verhuurder kwam bij mij zijn eigen voordeur niet uit of ik zou hem aanklagen voor stalking.

Natuurlijk heb je recht op privacy en moet hij uit je tuin blijven. Gewoon klacht neerleggen is mijn raad.

Reclame

Dieselbiene
Topic Starter

#4 , 21 apr 2009 06:36

Bedankt voor het snelle antwoord en tot nu toe heb ik mijn gevoel nooit kunnen verwoorden ,maar stalking is inderdaad ook exact uitgedrukt hoe ik mij voel,ik voel mij enorm beknot in mijn bewegingsvrijheid en dan nog niet te spreken over wat er gebeurt is in het verleden dat ik niet weet daar ik als vrachtwagenbestuurder heb gewerkt en dus langere periodes weg was!Ook vraag ik mij af of het de normale gang van zaken is of ik gewoon brute pech heb daar dit nu voor de 3de keer op een rij gebeurt.Probleem is ook dat ik tot de "goede" huurders mag genoemd worden ,ik betaal netjes mijn huur en laat de woningen altijd 10x beter achter dan ik ze betrokken heb ,ik nu door al zijn vergif gesproei niet meer aan denken moet om de tuin te fatsoeneren en dus de lol nl het werken in een tuin er voor mij deftig vanaf is want het huis stelt niks voor ik noem dit een gesostificeerd krot maar de tuin bood perspectieven !niet dus na die actie van gisteren !Ik ga zeker vandaag ook stappen ondernemen en klacht indienen want dit was nu echt de spreekwoordelijke druppel!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2009 19:17

Van het ogenblik dat u dat pand huurt moet de eigenaar er buiten blijven.
Niemand ook de politie niet kan zomaar bij u binnenkomen(behoudens de wettelijke redenen).
Uw huisbaas moet als hij bij u binnen wil naar de rechtbank stappen om dat af te dwingen anders buiten blijven.
hij heeft zich niet te moeien met hoe - wat en waar je dingen zet in uw woning. Als hij niet akkoord is kan hij bij EINDE huurcontract zijn opmerkingen maken - als dat zou kunnen via niet aan contract gehouden - niet aan plaatsbeschrijving.

U verandert de sloten en u hoeft hem GEEN sleutel te geven.
Als hij is binnengeweest en hij heeft daarvoor een sleutel gebruikt is het gebruik op dat ogenblik te beschouwen als binnendringen met gebruik van een valse sleutel. Kan strafverzwarend zijn.

Als hij echter kan binnenkomen door een open deur of zo uw terrein betreden kan u dat moeilijk inroepen - en zal uzelf foto's moeten nemen - deurwaarder aanstellen.

j.demoor

#6 , 22 apr 2009 10:40

De huurovereenkomst kan de verhuurder machtigen zijn eigendom periodiek de inspecteren,met inachtneming van de daarin vastgelegde modaliteiten.

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen,hetzij door middel van braak,inklimming of valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘Met de term woning in de zin van art.439,wordt bedoeld de plaats waar de persoon verblijft en uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 21 oktober 1992,Arr.Cass. 1993-94,1223)

Zie ook noten VANDEPLAS,A. en DE MEYER,J. onder Rk.Leuven 3 juni 1977,R.W. 1977-78,1770 & 2250.

U kan hiertegen dus zo nodig strafklacht neerleggen bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2009 17:04

Dat laatste - inspecteren had ik niet vermeld omdat het controleren steeds in aanwezigheid van huurder of met zijn toestemming moet gebeuren.
Het zomaar betreden van iemand huis kan niet en gezien hij ook sleutels zal gebruikt hebben is het idd dus strafbaar.

Probleem is als hij zo uw hof kan betreden --- tot hiertoe heb ik niets gevonden waaruit dit strafbaar blijkt - art 439 spreekt duidelijk van hetzij geweld hetzij ...valse sleutels.

In alle info waarover ikzelf beschik vind ik geen mogelijkheid om strafrechtelijk op te treden.
Via deurwaardersvaststelling wel als schadevergoeding via burgerlijk geding

JohnD

#8 , 22 apr 2009 22:24

Ja maar die hof kan als prive terrein beschouwd worden. Dus als die huisbaas daar op komt of iemand anders is dat mijn inziens identiek hetzelfde. Manu militari laten verwijderen is mijn boodschap en klacht indienen natuurlijk.

j.demoor

#9 , 23 apr 2009 10:44

“Art.15. De woning is onschendbaar..."(Grondwet 17 februari 1994).

‘Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).

“Onder de term ‘woning‘ in de zin van art.15 (G.W.),moet de plaats worden verstaan,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waar hij uit dien hoofde recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven“[Cass. 8 september 2004(D.G./O.M.),R.W.2005-06,540-542,Noot VANNESTE,F.,Het begrip woning in het licht van de huiszoeking:een huis met vele kamers?].

Uit het samenvermelden van art.15 Grondwet en art.87 Wetboek van Strafvordering kan AFGELEID worden dat ook in het strafrecht de ‘door de (woon)plaats OMSLOTEN eigen aanhorigheden’ tot de woning behoren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”