Goedemorgen,
graag had ik raad gehad voor mijn probleem met mijn huurwaarborg oud-huurpand.
IK huurde een appartement en nu betwist de verhuurster mijn huurwaarborg - ze wil niet mijn volledige huurwaarborg terugbetalen van ondertussen 1218,00 Euro.
Bij het huurcontract is er geen plaatsbeschrijving gemaakt.
Zij wil 300,00 euro kosten aanrekenen voor een brandplek op een keukenwerkblad, die ik inderdaad heb veroorzaakt. Nu is deze keuken al 25 jaar oud, en zij kan maar een bestel- en bezorgopdrachtvoorleggen van 97,97 Euro voor het nieuwe werkblad. Op dit document staat duidelijk aangegeven dat het bezorgen van het werkblad 0,01 Euro kost, maar zij heeft heeft zij nog een thuisleveringsbon van 50.00 Euro bijgedaan. Dus wat zij eventueel zou kunnen bewijzen zijn 97.00 + 50.00. Ze dvraagt buiten deze bedragen nog ongeveer 150.00 euro voor het plaatsen van dit werkblad. Zij heeft mij ook nooit gecontacteerd, of op voorhand gezegd dat ik voor deze kosten zou moeten opdraaien.
Bijkomend heeft zij nergens schriftelijk dat ik deze schade heb veroorzaakt, maar ik wil deze eigenlijk ook niet betwisten. Waar ik niet mee akkoord ga is het bedrag van 300.00 Euro.
Tenslotte is deze keuken al 25 jaar oud, en er bestaat volgens mij ook zo iets als afschrijving van goederen. Ik kan die 25 jaar wel niet bewijzen, maar ikzelf woonde er bijna 12 jaar...
In een schrijven dat de huurdersbond voor mij opmaakte heb ik een minnelijke schikking van 100.00 euro aangebonden, maar daar is de verhuurster niet op ingegaan, en eigenlijk een schrijven teruggestuurd met een opsomming van andere schade die ik veroorzaakt zou hebben. Dit zijn flagrante leugens, maar daar maak ik mij geen zorgen over, omdat er geen plaatsbeschrijving is.
De volgende stap die ik wil zetten, is een verzoeningspoging bij het vredegerecht op te starten, met vraag voor vrijgave van de huurwaarborg. En als daar niets uitkomt wil ik er toch verder mee gaan.
Waar ik een beetje bang van ben, is dat alles zich tegen mij keert, ik de advocaatkosten van de verhuurster zal moeten betalen, en dit het bedrag van 300.00 euro ver zal overstijgen...
Kan u mij daarin een raad geven,
met heel hartelijke dank,
Christel Riems