huurwaarborg niet vrijgegeven

Christel1
Topic Starter

huurwaarborg niet vrijgegeven

#1 , 18 apr 2009 11:42

Goedemorgen,

graag had ik raad gehad voor mijn probleem met mijn huurwaarborg oud-huurpand.

IK huurde een appartement en nu betwist de verhuurster mijn huurwaarborg - ze wil niet mijn volledige huurwaarborg terugbetalen van ondertussen 1218,00 Euro.

Bij het huurcontract is er geen plaatsbeschrijving gemaakt.

Zij wil 300,00 euro kosten aanrekenen voor een brandplek op een keukenwerkblad, die ik inderdaad heb veroorzaakt. Nu is deze keuken al 25 jaar oud, en zij kan maar een bestel- en bezorgopdrachtvoorleggen van 97,97 Euro voor het nieuwe werkblad. Op dit document staat duidelijk aangegeven dat het bezorgen van het werkblad 0,01 Euro kost, maar zij heeft heeft zij nog een thuisleveringsbon van 50.00 Euro bijgedaan. Dus wat zij eventueel zou kunnen bewijzen zijn 97.00 + 50.00. Ze dvraagt buiten deze bedragen nog ongeveer 150.00 euro voor het plaatsen van dit werkblad. Zij heeft mij ook nooit gecontacteerd, of op voorhand gezegd dat ik voor deze kosten zou moeten opdraaien.

Bijkomend heeft zij nergens schriftelijk dat ik deze schade heb veroorzaakt, maar ik wil deze eigenlijk ook niet betwisten. Waar ik niet mee akkoord ga is het bedrag van 300.00 Euro.
Tenslotte is deze keuken al 25 jaar oud, en er bestaat volgens mij ook zo iets als afschrijving van goederen. Ik kan die 25 jaar wel niet bewijzen, maar ikzelf woonde er bijna 12 jaar...

In een schrijven dat de huurdersbond voor mij opmaakte heb ik een minnelijke schikking van 100.00 euro aangebonden, maar daar is de verhuurster niet op ingegaan, en eigenlijk een schrijven teruggestuurd met een opsomming van andere schade die ik veroorzaakt zou hebben. Dit zijn flagrante leugens, maar daar maak ik mij geen zorgen over, omdat er geen plaatsbeschrijving is.

De volgende stap die ik wil zetten, is een verzoeningspoging bij het vredegerecht op te starten, met vraag voor vrijgave van de huurwaarborg. En als daar niets uitkomt wil ik er toch verder mee gaan.

Waar ik een beetje bang van ben, is dat alles zich tegen mij keert, ik de advocaatkosten van de verhuurster zal moeten betalen, en dit het bedrag van 300.00 euro ver zal overstijgen...

Kan u mij daarin een raad geven,

met heel hartelijke dank,

Christel Riems

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 apr 2009 15:45

Vraag eerst een verzoening aan bij het vredegerecht.

Daar kan u dan dan als ultiem voorstel de € 150 voorstellen. Als de verhuurster weigert tja dan kan u in een geding vragen aan de vrederechter om de vrijgave van de huurwaarborg of het aanstellen van een onafhankelijk expert op kosten van de verliezende partij. Aangezien er geen intredende plaatsbeschrijving is gemaakt ( en hoogstwaarschijnlijk ook geen door beide partijen ondertekende uittredende) kan ze hier weinig of geen verweer tegen maken.

JohnD

#3 , 19 apr 2009 19:29

Je hebt het forum iets te laat gecontacteerd, want vermits er geen plaatsbeschrijving is, is het jouw woord tegen het hare. Nu je een minnellijke schikking hebt voorgesteld geef je al toe dat je die schade veroorzaakt hebt.

Ik had haar dus persoonlijk mondeling gecontakteerd en haar voorgesteld 100€ als schadevergoeding te geven op voorwaarde dat ze een verklaring ondertekende dat de woning in dezelfde staat terug opgeleverd werd als bij aanvang van de huur.

Moest ze dit niet aanvaarden en de zaak dan voor de vrederechter trekken zou ze moeten bewijzen dat die brandplek er nog niet was bij de aanvang van de huur. Ze kan dat niet en zou volgens mij geen poot om op te staan hebben; kans dat de vrederechter haar zelfs zou verwijten van bij aanvang geen plaatsbeschrijving gemaakt te hebben.

Ik vind trouwens dat als zij flagrant liegt zoals jij beweerd, je je niet schuldig moet voelen.

Reclame

Christel1
Topic Starter

#4 , 20 apr 2009 18:39

bedankt voor jullie reacties!

Ja, misschien had ik inderdaad beter het schrijven van de hurdersbond niet verstuurd, waar ik die minnelijke schikking aanbied.
Maar het is gebeurd, en eigenlijk weet ik dat ik niet lieg en recht in mijn schoenen sta. Ik zal wel zien hoe het uitdraait. Toch hoop ik dat ze de deur op haar neus krijgt, omdat ze dat bij de vorige huurster ook gedaan heeft, en enkel op geld uit is.

Bedankt,

Christel

Vandebos

#5 , 20 apr 2009 22:22

Als u het verhaal van de vorige huurster kan krijgen, zeker niet aarzelen...

Vrederechters houden van dergelijke kant en klare toestanden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2009 19:27

Niet vergeten de intrest op te vragen op de huurwaarborg en ook gerechtelijke intrest indien ze niet onmiddellijk betaald ( na akkoord) vanaf het bedeindigen van de huur

Terug naar “Huren”