gemeenschappelijke kosten gebouw

illusion
Topic Starter

gemeenschappelijke kosten gebouw

#1 , 17 apr 2009 19:20

hallo iedereen,
ik heb het volgende probleem. Sinds 05/2008 woont er een nieuwe huurder in mijn appt, en toen is er een kontrakt opgemaakt waar in stond 630eur + 120 eur lasten (afrekening 1 x per jaar)
nu het volgende probleem:
ze moet nu een supplement betalen van 260 euro omdat ze redelijk veel water en verwarming gebruikt heeft en nu beweert zij dat ze enkel voor de individuele kosten betaalt, dus water en verwarming. ze is niet akkoord dat zij ook moet batelen voor de gemeenschappelijke elektriciteit, kuisen van de gang, gebruik van lift. Zij beweert nu dat ik haar 150 euro moet betalen omdat ze zegt dat zij niet moet betalen voor die kosten, ze verwacht nu een antwoord terug. wat denken jullie hiervan?

Is het niet zo dat gebruik van lift, kuisen van de gemeenschappelijke delen, gemeenschappelijke elektriciteit van de gang, dit zijn toch kosten voor de huurder en niet voor de eigenaar?
Zijn er nog mensen met deze slechte ervaring?
Wat kan ik best doen of hierop antwoorden?
Er staat toch in het kontrakt lasten, dit is zowel de individuele als de gemeenschappelijke? En ook staat er afrekening 1 x per jaar. Met de vorige huurders heb ik hier nooit problemen mee gehad.
bedankt voor de feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 apr 2009 10:14

“Art.1135.Overeenkomsten verbinden niet alleen tot hetgeen daarin uitdrukkelijk bepaald is, maar ook tot alle gevolgen die door de billijkheid, het gebruik of de wet aan de verbintenis, volgens de aard ervan, worden toegekend.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van een nauwkeurige omschrijving van ‘lasten’ in uw contract kan u zich hierop beroepen om betaling te eisen van alle lasten die de huurder tot nut strekten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#3 , 19 apr 2009 12:17

Bij ontbreken van een nauwkeurige omschrijving van ‘lasten’ in uw contract kan u zich hierop beroepen om betaling te eisen van alle lasten die de huurder tot nut strekten.
... en voorzover natuurlijk (zelfs bij ontbreken van die nauwkeurige beschrijving ) die lasten niet door art's v/h BW of de huurwet of andere gebruiken of dergelijke ten laste van de verhuurder worden geacht te zijn.

@ illusion: Ik vind bovendien dat 120€/maand aan kosten (voorschotten) redelijk hoog is; maar waarschijnlijk in dit specifieke geval nog niet genoeg. Ze moet ook voor de gemeenschappellijke electriciteit betalen, kuisen gang en gebruik lift. Volgens BW art.1728ter heeft ze echter het recht op inzage van originele fakturen. Laten we hopen dat u die kan voorleggen, want als het tot een gerechtszaak komt zal zij hier zeker om vragen.
Wat u zegt dat dat kosten voor de huurder zijn is juist. Indien u ook i/h app. blok woont moet u natuurlijk uw deel hiervan ook betalen, laat dat even duidellijk zijn.

Ik raad elke huurder hier nogmaals aan om steeds inzage te vragen in originele fakturen volgens BW art.1728ter. Zeker als er door de verhuurder met een immokantoor word gewerkt.

Reclame

Vandebos

#4 , 19 apr 2009 15:57

Alle werken en onderhoud die gebeuren (uitgezonderd structurele werken zoals nieuwe lift, tellers, deuren, ramen) en die van invloed zijn op het genot van het pand door bewoners zijn aan te rekenen aan die bewoner.

Denk daarbij aan :

- kuisvrouw/firma
- verbruik stroom en water gemeenschappelijke delen
- nieuwe lampen in gemeenschappelijke delen
- onderhoud liften, deuren, sloten gemeenschappelijke delen
- onderhoud tuin
- onderhoud delen van garage zoals poort, wasplaats, ondergrondse verlichting
- controles op veiligheid liften, brandblustoestellen

Uw syndicus zou u een gedetailleerde afrekening moeten kunnen bezorgen van deze kosten.

Als u een dergelijk detail aan de vrederechter in verzoening of ten gronde kan voorleggen zal u geen problemen hebben. Het zal uw zaak zeker niet schaden als u eveneens een overzicht hebt van de kosten ten uwen laste.

En € 120 is niet noodzakelijk veel, alles hangt af van wat in die algemene lasten is opgenomen, de aard en ouderdom van de stookinstallatie en het gebruiksgedrag van de huurster zelf. (In een gebouw waar ik meerdere flats heb lopen de stookkosten individueel uit van €800/jaar tot maar liefst € 1900/jaar)

Terug naar “Huren”