Opzegging huur

Joekie
Topic Starter

Opzegging huur

#1 , 16 apr 2009 23:12

Hallo ieder1,

Vraagje:
In mijn huurcontract staat dat, indien ik de overeenkomst als huurder verbreek tijdens de eerste drie jaar, ik moet blijven betalen tot een nieuwe solvabele huurder is gevonden. Ook wanneer deze periode langer is dan de wettelijke opzeg van drie maanden. De huurder, ik dus, moet dus blijven huren tot er een nieuwe huurder de huur overneemt. Alsook water, gas, elektriciteit,... moet blijven betaald worden tot op de datum van wederverhuring. Is dit in overeenstemming met de wetgeving?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 apr 2009 01:59

Wat voor soort contract is het ?

Joekie
Topic Starter

#3 , 17 apr 2009 17:24

Wat voor soort contract is het ?
Voor een bepaalde duur van 3 jaar.

Reclame

JohnD

#4 , 18 apr 2009 16:46

Een vast kontrakt van 3j. kan je niet opzeggen. Wil je dat toch dien je een vooropzeg van drie maanden te geven en een bijkomende schadevergoeding van resp. 3-2-1 maand huur te betalen al naar gelang de huur het 1ste-2de of 3e jaar opgezegd word.

Joekie
Topic Starter

#5 , 19 apr 2009 17:29

Een vast kontrakt van 3j. kan je niet opzeggen. Wil je dat toch dien je een vooropzeg van drie maanden te geven en een bijkomende schadevergoeding van resp. 3-2-1 maand huur te betalen al naar gelang de huur het 1ste-2de of 3e jaar opgezegd word.
Dat dacht ik ook. Maar bovenstaande beschrijving is een deel uit het contract dat ik ook ondertekend heb. Vormt dit dan geen prob ?

JohnD

#6 , 19 apr 2009 19:35

Dat dacht ik ook. Maar bovenstaande beschrijving is een deel uit het contract dat ik ook ondertekend heb. Vormt dit dan geen prob ?
Best mogelijk maar als die clausule in strijd is met een of ander artikel van de huurwet of van het BW, telt die clausule niet, getekend of niet maakt niets uit. Zo eenvoudig is dat.

Vandebos

#7 , 19 apr 2009 20:27

Voor contracten van drie jaar of minder, ook gekend als contracten van bepaalde duur, zijn er bij wet geen opzegtermijnen vastgelegd. Dat wil zeggen dat ofwel het contract niet opzegbaar is ofwel dat de opzegclausules opgenomen in het contract door het vredegerecht in geding zullen aanvaard worden.

Altijd een contract goed lezen voor je het tekent.

Indien je dit contract vroegtijdig wilt opzeggen heb je 3 mogelijkheden:

- de clausule volgen;

- met de verhuurder op papier een andere opzeg bekomen;

- via vredegerecht aan de vrederechter verzoeken een uitspraak te doen.

Terug naar “Huren”