vervanging zekeringen

svenk
Topic Starter

vervanging zekeringen

#1 , 14 apr 2009 19:00

Hallo,

ik heb vandaag een aantal oude smeltzekeringen laten vervangen door automatische zekeringen.

Nu is mijn vraag, voor wie is de rekening? Staat de huisbaas in voor vernieuwen van elektriciteit (leidingen, zekeringen, etc).

Alvast bedankt,

Sven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 apr 2009 12:17

Aangezien de zekeringen slijten door gebruik vallen de kosten voor vervanging ten laste van diegene die het genot van het pand heeft, de huurder dus.

Op Deze link vind je een artikel dat relatief nauwkeurig beschrijft wie welke kosten dient te dragen. (Tenzij anders staat omschreven in je huurcontract)

svenk
Topic Starter

#3 , 15 apr 2009 17:51

De link werkt helaas niet.
Maar toch bedankt voor de info.

Sven

Reclame

Vandebos

#4 , 15 apr 2009 19:46

Van op het werk geprobeerd? Het is mogelijk dat rapidshare daar wordt geblokkeerd.

Als je mij een pb'tje wil sturen met een email, zend ik het je op.

JohnD

#5 , 16 apr 2009 06:13

Vreemd ik heb nog nooit gehoord dat de RS servers geblokkeerd werden.

roadie

#6 , 16 apr 2009 09:50

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat een smeltzekering kan slijten (is tenslotte maar een stukje weerstandsdraad), een automatische zekering wel, maar soit.

Het plaatsen van automatische zekeringen is een verbetering aan de bestaande installatie en kan niet gezien worden als "onderhoud".

Om discussies te vermijden: haal er nu de oude zekeringen uit en vervang ze door automatische.

Bij vertrek uit de woning doe je hetzelfde, maar omgekeerd.

Vandebos

#7 , 16 apr 2009 11:39

Vreemd ik heb nog nooit gehoord dat de RS servers geblokkeerd werden.
Als je als bedrijf al eens bezoek hebt gekregen omdat er via RS illegale soft vanop je netwerk werd verspreid of en masse afgehaald, leer je snel dergelijke sites te blokkeren.

Gewone medewerkers hebben bij ons toegang tot een kleine 3000 werkgerelateerde sites; de rest is geblokkeerd. Hebben ze toegang nodig tot een andere, dan dienen ze dit aan te vragen.

Vandebos

#8 , 16 apr 2009 11:45

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat een smeltzekering kan slijten (is tenslotte maar een stukje weerstandsdraad), een automatische zekering wel, maar soit.

Het plaatsen van automatische zekeringen is een verbetering aan de bestaande installatie en kan niet gezien worden als "onderhoud".

Om discussies te vermijden: haal er nu de oude zekeringen uit en vervang ze door automatische.

Ik vervang ze ook zelf in mijn huurpanden, al is het alleen maar om zeker te zijn van de kwaliteit, de correcte weerstand en de leeftijd van de beestjes. Het bljft echter een feit dat deze weerstanden verslijten door het gebruik en als je de letterlijke tekst van de wet volgt valt dat onder de kosten voor de huurder.

Als de stoppenkast zelf vervangen dient te worden omdat het een oud systeem is, dan is het natuurlijk een ander verhaal en vallen de kosten toe aan de verhuurder.

svenk
Topic Starter

#9 , 17 apr 2009 17:52

Ik vervang ze ook zelf in mijn huurpanden, al is het alleen maar om zeker te zijn van de kwaliteit, de correcte weerstand en de leeftijd van de beestjes. Het bljft echter een feit dat deze weerstanden verslijten door het gebruik en als je de letterlijke tekst van de wet volgt valt dat onder de kosten voor de huurder.

Als de stoppenkast zelf vervangen dient te worden omdat het een oud systeem is, dan is het natuurlijk een ander verhaal en vallen de kosten toe aan de verhuurder.

Ik denk dat ik de automaten bij verlaten van de woning ga meenemen en nieuwe smeltzekeringen in de plaats ga steken. Als de huisbaas de zekeringskas wil moderniseren dan kan hij ineens alles vervangen. Daar zal hij op korte termijn toch werk van moeten maken, aangezien er geen verliesstroomschakelaar aanwezig is. (zeer handig als ge aan de electriciteit aant werken zijt, iedere keer naar de kelder om de hoofdschakelaar uit te zetten)

@Vandebos: bedankt voor de pdf.

Sven

artemis

#10 , 18 apr 2009 10:19

Wat ik mis in dit draadje is dat als deze werken ten laste van de verhuurder zouden zijn, deze eerst toestemming had moeten geven vooraleer tot uitvoering op eigen houtje over te gaan....

roadie

#11 , 18 apr 2009 12:48

Een oude smeltzekering vervangen door een nieuwe smeltzekering kan moeilijk aanzien worden als een werk waarvoor de eigenaar toestemming moet geven. Dit is zoals een oude lamp vervangen door een nieuwe.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 apr 2009 17:02

Men vervangt wel een appel door een peer

Een PC is een PC en een auto is een auto of toch niet

Wat ik heb begrepen is dat men een smeltveiligheid waarin een zilver draadje zit vervangt door een automatische zekering
Men moet dan in nogwal wat gevallen ook de koperen bevestigingsstukken vervangen.

Gezien dit een wijziging van de electrokast is zou ik zeggen voor de eigenaar want ik doe aan verbeteringswerken

PS nog oude zekeringen -- deze NOOIT - terug in gebruik nemen met een koper of ander draadje in de plaats. Kijk er uw brandpolis maar eens op na

Bij brand gaan de expert daar dadelijk zien - sporen van draadjes --- gevolgen zijn voor u.

Hoe oud is dat huis -- keuring instalatie??

svenk
Topic Starter

#13 , 18 apr 2009 18:08

Men vervangt wel een appel door een peer

Een PC is een PC en een auto is een auto of toch niet

Wat ik heb begrepen is dat men een smeltveiligheid waarin een zilver draadje zit vervangt door een automatische zekering
Men moet dan in nogwal wat gevallen ook de koperen bevestigingsstukken vervangen.

Gezien dit een wijziging van de electrokast is zou ik zeggen voor de eigenaar want ik doe aan verbeteringswerken

PS nog oude zekeringen -- deze NOOIT - terug in gebruik nemen met een koper of ander draadje in de plaats. Kijk er uw brandpolis maar eens op na

Bij brand gaan de expert daar dadelijk zien - sporen van draadjes --- gevolgen zijn voor u.

Hoe oud is dat huis -- keuring instalatie??
Oude zekeringen terugsteken met een koper draadje rond is niet iets wat ik zou doen. Risico's zijn te groot.

Ik schat dat het appartement van de jaren 60 dateert. Een recente elektrische keuring heb ik nog ni meegemaakt.

Sven

Terug naar “Huren”