wanneer kan ik indexeren?

d&j
Topic Starter

wanneer kan ik indexeren?

#1 , 13 apr 2009 20:31

Als volgt:

Appartement verhuurt van 01-04-08 tot 01-04-09 contact van 1jaar.
De huurder wenst er te blijven wonen en geef hem opnieuw een 1jarig contact van 01-04-09 tot 01-04-10.

Normaal kan er dus een indexatie gebeuren op de verjaardag vh contact, dus in principe op 1 april 2009.
Maar omdat het hier dan om een nieuw afgesloten contract gaat, geld dit dan ook??

thx!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 apr 2009 22:04

Moeilijk geval.

Omdat het juist over een contract van één jaar gaat. Waarom een contract van één jaar dat niet stilzwijgend verlengbaar is? Of een gewoon éénjarig contract dat dat schriftelijk ( als in aangetekend schrijven) 3 maanden voor het verstrijken ervan verlengbaar is?

Ik heb de indruk dat u het zichzelf moeilijk maakt, meerbepaald omdat de wet duidelijk zegt dat:

- opeenvolgende contracten van korte termijn aan dezelfde huurder niet van prijs mogen verschillen.

- U door er een niet verlengbaar éénjarig contract van te maken, dat telkens laat vervallen één dag vooraleer u de effectieve indexering kan vragen.

artemis

#3 , 14 apr 2009 10:47

U mist dan 1 indexering tijdens 1 jaar, meer niet.

Op 31/03/10 gaat die huurder weg of wordt dat contract omgezet in een contract van onbepaalde duur en dan mag u volgens mij wel indexeren.
Een contract van bepaalde duur mag bij mijn weten slechts 1x verlengd worden.

Reclame

artemis

#4 , 14 apr 2009 10:57

Waarom een contract van één jaar dat niet stilzwijgend verlengbaar is? Of een gewoon éénjarig contract dat dat schriftelijk ( als in aangetekend schrijven) 3 maanden voor het verstrijken ervan verlengbaar is?
VDB, verbeter me als ik fout ben maar ik dacht dat een contract van 1 jaar (bepaalde duur) wel stilzwijgend verleng kan worden en dat als geen van beide partijen een opzeg geeft van 3 maanden voor het verstrijken van het contract, het automatisch een contract van onbepaalde duur wordt.

Vandebos

#5 , 14 apr 2009 11:37

Huurcontracten van vaste duur aan één en dezelfde huurder mogen de looptijd van 3 jaar niet overschreiden, dan wordt het automatisch een contract van onbepaalde duur.

Hier zit je dus specifiek met een verhuurder die 2 contracten van bepaalde duur heeft afgesloten met dezelfde huurder en niet met een contract van bepaalde duur dat met stizwijgende overeenkomst opnieuw is verlengd voor dezelfde looptijd.

M.i. wordt indexering dan zeer moelijk aangezien het over een "nieuw" contract gaat.

artemis

#6 , 14 apr 2009 13:10

Akkoord, als het effectief om een nieuw ondertekend contract gaat.
Daarin staat dan ook de huurprijs vermeld, die idd niet mag geindexeerd worden omdat het over een nieuw contract gaat.

Als de verhuurder of huurder het contract schriftelijk had verlengd met 1 jaar (wat hij 1x mag doen) dan mocht er nu wel geindexeerd worden.

We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde maar ik was verward door oa

- U door er een niet verlengbaar éénjarig contract van te maken, dat telkens laat vervallen één dag vooraleer u de effectieve indexering kan vragen.
en
..... en niet met een contract van bepaalde duur dat met stizwijgende overeenkomst opnieuw is verlengd voor dezelfde looptijd.
Vermits een éénjarig contract wel verlengbaar is, maar enkel schriftelijk, want indien stilzwijgend verlengd wordt het meteen een contract van 9 jaar.

In ons huurcontract van 1 jaar staat het zo (kopie Livios):
Een huurovereenkomst van korte duur kan slechts eenmaal, schriftelijk en tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale huurtijd meer dan drie jaar mag bedragen. Bovendien en tenzij een van de partijen een opzegging betekent per aangetekend schrijven ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de overeengekomen korte duur, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.

In dit specifieke geval zou er dus eerst een schriftelijke opzeg van minstens 3 maanden voor het verstrijken van het contract moeten gebeurd zijn (anders was het automatisch en stilzwijgend een contract van 9 jaar geworden) om dan vervolgd te zijn geworden door de ondertekening van een nieuw contract van 1 jaar. Ik bedoel: zonder opzeg van het eerste kan er in principe geen tweede contract zijn.
Dat is idd een omslachtige en ingewikkelde gang van zaken om er een eenvoudige verlenging van 1 jaar van te maken.

Zitten we nu op dezelfde lijn VDB? ;-)

Vandebos

#7 , 14 apr 2009 13:32

Yup.

Het probleem is dat er voor contracten van beperkte duur die de 3 jaar niet overschreiden geen regels voor opzeg en voor verlenging zijn vastgelegd zoals bij contracten van meer dan drie jaar. Iedereen voorziet dus een aantal maatregelen binnen deze contracten om opzeggen of verlengen mogelijk te maken. Er circuleren dus eveneens een aantal "standaardcontracten" ( zie Livios, testaankoop, huurdersbonden, eigenaarsbond, ...) die een aantal regels gebruken die aanleunen tegen de standaard regelgeving voor contracten van meer dan drie jaar. Tegen dit type van regels zal ee vrederechter in geding dan ook weinig protest hebben om ze uitvoerbaar te verklaren en eventueel in zijn vonnis te gebruiken.

j.demoor

#8 , 15 apr 2009 13:23

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij kan slechts eenmaal, enkel SCHRIFTELIJK en onder dezelfde voorwaarden, worden VERLENGD zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Verlengen’ houdt in dat verhuurder EN huurder zich hiermee SCHRIFTELIJK akkoord verklaren VÓÓR de lopende huur verstreken is. Een nieuwe huurovereenkomst van één jaar is geen verlenging van de bestaande.

“Art.3...§ 6...Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.6. Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij GESCHRIFT is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De correct verlengde huurovereenkomst van een jaar is bij geschrift gesloten en kan dus bij ingang van het tweede jaar geïndexeerd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

d&j
Topic Starter

#9 , 15 apr 2009 21:00

Dus als ik het laatste goe begrijp mag er wel geindexeert worden, maar alleen op afgelopen jaar. 01-04-2008 01-04-2009

Als ik de berekening dan maak.....

Huurprijs 800euro

referentiemaand = maart 2008
nieuwe maand =maart 2009

begin index 124.37
eindindex 126.36

berekening= 800 x 126.36 / 124.37 = 812.80 euro huurprijs geindexeert

vdhv: http://gzbwezemaal.oletr.net/indexber.htm

Terug naar “Huren”