Geschil bij schade

serval
Topic Starter

Geschil bij schade

#1 , 10 apr 2009 16:46

Een situatieschets: Ik huur een appartement, hierbij zit een forfetair bedrag voor water van 15 euro per maand. Als op het einde van de het jaar blijkt dat er meer-minder dan 12x15euro gebruikt is, wordt de som bijgepast-teruggegeven. Nu heb ik het probleem dat er ergens in mijn appartement, een niet zichtbare schade was waardoor er voor meer dan 400euro water is weggelopen. De huisbaas heeft dit vastgesteld toen hij de meters controleerde toen een andere huurder vertrok. Hij is deze lek dan ook onmiddelijk komen herstellen. Enkele dagen later kregen we een brief van de huisbaas met het verzoek die 400euro aan weggelopen water te betalen. In deze brief beschuldigd hij ons van nalatigheid omdat we niet regelmatig onze watermeter nagekeken hebben.

Vraag: Zou ik dit moeten betalen? Indien niet, wat moet ik doen om de huisbaas te laten weten dat ik niet wil betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 apr 2009 18:57

Aangezien het de huisbaas is die de waterfactuur betaald en u hem een maandelijks voorschot geeft kan hij u onmogelijk verwijten niet regelmatig de teller te controleren. Bovendien gaat het om een lek op een niet zichtbare plaats? Dan kan u niet verantwoordelijk worden gehouden, zeker niet als er geen merkbare schade in het pand is.

Aangetekend de zijn schadeclaim betwisten en duidelijk maken dat u bereidt bent naar het vredegerecht te stappen om uw gelijk te halen. Bij niet zichtbare schade kan hij altijd trachten zijn eigen verzekering aan te spreken..

artemis

#3 , 13 apr 2009 10:46

Enkele dagen later kregen we een brief van de huisbaas met het verzoek die 400euro aan weggelopen water te betalen. In deze brief beschuldigd hij ons van nalatigheid omdat we niet regelmatig onze watermeter nagekeken hebben.

Vraag: Zou ik dit moeten betalen? Indien niet, wat moet ik doen om de huisbaas te laten weten dat ik niet wil betalen?
Ik ben het ermee eens dat de huisbaas jullie niet kan beschuldigen van 'nalatigheid' (in zoverre dat het ons niet ontbreekt aan relevante details) maar toch heb ik het gevoel dat jullie wel voor dat weggelopen water moeten betalen, net zoals wanneer deze individuele watermeter op jullie naam had gestaan (wat meestal wordt gedaan van zodra er individuele meters zijn en dan hadden jullie helemaal niets kunnen betwisten). Het was dan misschien een 'onzichtbaar lek' maar vermits de huisbaas hier niet de verbruiker was en dat lek onmogelijk zelf eerder had kunnen vaststellen, vind ik dat dat verbruik bezwaarlijk ter zijner laste moet genomen worden.

Of zie ik dat fout?

Bovendien lijkt me 15€ per maand aan water wat aan de lage kant, zeker nu de milieuheffing erin verwerkt zit. Vermits hier over 'ons' en 'we' gesproken wordt neem ik aan dat hier meer dan 1 persoon woont.
Ik bedoel maar: zelfs zonder een lek had dat bedrag hoogstwaarschijnlijk bijgepast moeten worden door de huurder. Alleen al de huur van 1 individuele meter kost al 5€ per maand, en dan heb je nog geen druppel verbruikt... Dus in die 400€ die hij jullie bijvraagt zit niet enkel het 'weggelopen' water.

Reclame

Terug naar “Huren”