Probleem met huurder van deel van een verkochte woning

Arana
Topic Starter

Probleem met huurder van deel van een verkochte woning

#1 , 04 apr 2009 01:28

Via een gedwongen openbare verkoop, heb ik een woning gekocht van een koppel in vechtscheiding met 3 meerderjarige kinderen. Deze woning heeft op het gelijkvloers een keuken, living, wasplaats met WC en douche ... en inkomhal met WC + 3 bureau's/kantoorruimtes. Op het 1ste verdiep zijn er 4 slaapkamers, een badkamer ... en klein berghokje/archiefruimte.

De woning was voor ongeveer 60% eigendom van de vrouw en 40% van de man. Hij (boekhouder) werkt in de 3 kantoorruimtes en sinds 1988 huurt hij de inkomhal met WC + 3 bureau's + archiefruimte boven van de eigenaars (hijzelf en zijn vrouw), via een geregistreerd contract.

Vanaf volgende maand moet hij de woonst verlaten (zijn vrouw en 1 kind zijn al weg), maar het huurcontract heeft hij uiteraard niet zelf opgezegd, dus dat kan ik maar doen vanaf ik werkelijk eigenaar ben. Dus die inkomhal met WC + 3 bureau's + archiefruimte boven, mag hij nog steeds gebruiken.

Nu heeft die man mij meteen laten weten dat hij er niet uit zal gaan, niet uit het woongedeelte (want dat ik hem er niet uit kan zetten met zijn 2 kinderen) en zeker niet uit het kantoorgedeelte. En dat hij mij de toegang tot de inkomhal zal ontzeggen. Op zich geen probleem, vermits er ook nog een achterdeur is om in de leefruimtes te geraken. En daar kan ik hem zonder probleem volgende maand uit laten zetten door een deurwaarder.
Maar om boven te geraken, moet ik wel door die inkomhal. En dat gaat hij weigeren. Daarbij kan hij op elk moment van de dag (en nacht) naar boven gaan, zogezegd om in dat kleine berghok/archiefruimte te komen, dus ook dat kan ik hem niet ontzeggen en dus kan ik de boven ook niet afsluiten.

Vraag 1: is een kantoor van een boekhouder een handelsruimte? Heeft hij dus een handelsovereenkomst of een gewoon huurcontract?

Vraag 2: hoe snel kan ik hem eruit krijgen? En wat moet ik daar precies voor doen?

Vraag 3: kan hij mij de toegang weigeren tot de inkomhal en dus ook tot de slaapkamers boven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 apr 2009 07:52

Heeft u een copie van het huurcontract?

Staat dat gedeelte van het pand ingeschreven als commerciële ruimte bij het kadaster?

Arana
Topic Starter

#3 , 04 apr 2009 19:00

Neen ik heb geen kopie van het huurcontract. Hij zal het mij ook niet geven. Waar of hoe moet ik daar aangeraken? Via de notaris die de woning verkocht heeft?

Reclame

Vandebos

#4 , 04 apr 2009 20:38

Eerst trachten via de notaris, indien dit niet werkt de "huurder" via aangetekend schrijven een om een kopie verzoeken, als laatste redmiddel naar het vredegerecht stappen en verzoeken om een annulatie van dit contract bij gebrek aan bewijs van het bestaan ervan.

j.demoor

#5 , 05 apr 2009 11:34

“Art.1.De bepalingen van deze afdelingen zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die...in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of voor het bedrijf van een ambachtsman die rechtstreeks in contact staat met het publiek.”(Handelshuurwet 30 april 1991).

‘Een huurovereenkomst is geen handelshuurovereenkomst,wanneer de cliënteel niet in hoofdzaak tot stand komt door contact met het publiek‘(Cass. 2 maart 1989,R.W. 1989-90,512-513,noot)

‘Dit contact met het publiek moet geschieden in het gehuurde onroerend goed. De notie publiek veronderstelt dat de eerste contacten van de handelaar met zijn cliënteel worden gesloten in het gehuurde pand en dat iedere klant onverwachts in het gehuurde goed kan binnenkomen.’(PAUWELS & MASSART, Bestendig handboek huishuur en handelshuur, Brussel,Excelsior,losbl., p.C-II-1-11 e.v.).

‘Hij (boekhouder) werkt in de 3 kantoorruimtes en sinds 1988 huurt hij de inkomhal met WC + 3 bureau's + archiefruimte’ houdt in dat deze huur SLECHTS onder toepassing van de Handelshuurwet valt INDIEN de verhuurde ruimten in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een KLEINHANDEL,wat mijns inziens niet het geval is.
De huur van deze ruimten valt dan onder toepassing van het gemene huurrecht en meer in het bijzonder van “Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).

Vermits deze bepaling niet van dwingend recht is kan ervan afgeweken zijn in de huurovereenkomst. Zie deze dus zorgvuldig na.

Wat het woongedeelte betreft geldt :”Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen...”(Woninghuurwet).

Indien de gemene huur voortduurt nadat u de woonruimten zelf bewoont dan kan hij u de toegang niet weigeren tot de inkomhal en dus ook niet tot de slaapkamers boven. Zo nodig dient dan hiervoor een regeling gevorderd bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#6 , 05 apr 2009 11:53

Neen ik heb geen kopie van het huurcontract. Hij zal het mij ook niet geven. Waar of hoe moet ik daar aangeraken? Via de notaris die de woning verkocht heeft?
U kan altijd op het lokale registratiekantoor eens gaan kijken of het huurcontract is geregistreerd. Met uw acte van eigendom kan u dan een kopie bekomen.

Als het huurcontract niet is geregistreerd, zoals verplicht bij wet sinds 01/2009 of 02/2009 staat u natuurlijk nog een stap sterker. Het lijkt me het beste uw "huurder" niet van deze informatie op de hoogte te brengen...

Arana
Topic Starter

#7 , 07 apr 2009 17:34

Dit is het huurcontract, letterlijk overgenomen, er staat niet meer of minder in.

Handelshuurovereenkomst

Tussen ondergetekende partijen

xxx
en
xxx

Artikel 1

De eerste partij, verhuurder, geeft aan de tweede partij, huurder, welke aanvaardt, een kantoorruimte in huur, gelegen te xxx
zijnde: 3 kantoren, hal, toilet, garage en archiefruimte.
Het gehuurde pand is door de huurder in voldoende mate gekend.

Artikel 2

Onder geen enkel beding mag de huurder, zonder uitdrukkelijke toestemming van de verhuurder enige aanspraak maken op het gebruik van de woonvertrekken van de zaakvoerder, de Heer xxx en zijn familie, die in hetzelfde gebouw woonachtig zijn en er hun domicilie hebben.

Artikel 3

De huurovereenkomst is gesloten voor een termijn van drie, zes, negen jaar en volgt de voorschriften van de wet van 30 april 1951 op de handelshuurovereenkomsten.

Artikel 4

De huurprijs wordt bepaald op 8500 Bfr en volgt de index der huurprijzen.

Artikel 5

De registratierechten, verschuldigd op deze overeenkomst, vallen ten laste van de huurder.

Aldus opgemaakt te xxx op 1 juli 1988 in 3 exemplaren, waarvan elk der partijen (verhuurder en huurder) erkennen 1 exemplaar te hebben ontvangen.

Geregistreerd te xxx op 15 september 1989 (met stempel en handtekening)

Vandebos

#8 , 07 apr 2009 18:33

Hmmm

om te beginnen:

Stond in de akte van aankoop of de bemerkingen erbij dat er sprake was van dit huurcontract? Heeft de notaris dit bij de openbare verkoop gemeld? Het lijkt me dat je anders gronden hebt om de verkoop te laten vernietigen. (kan je eventueel als dreigement gebruiken)

3-6-9 is bij mijn weten geen standaard huurperiode in een handelshuurcontract. Dat wordt afgesloten voor een vaste periode en is maximaal 3 maal verlengbaar.

kijk eens na wat of de indexering correct is toegepast? als ik de indexering voor huurwoningen volg zou hij nu een huur van ongeveer € 320 dienen te betalen. (wat me effectief spotgoedkoop lijkt voor een handelshuur) Zelfs als dit het geval is kan je m.i. via een verzoekschrift aan de vrederechter vragen om de huurprijs op te trekken naar actuele waarden.

Voor de rest lijkt dit huurcontract absoluut niet meer te voldoen aan de huidige maatstaven. Bovendien is uit de aard van het contract duidelijk dat het hier ging om een overeenkomst tussen partners die zuiver werd opgemaakt om meer beroepsonkosten te kunnen inbrengen.

Als ik u was zou ik hier gewoon een advokaat op plaatsen en de zaak in geding brengen. Hou er wel rekening mee dat u hier 2 apparte zaken hebt:

- ex eigenaar uit het woongedeelte laten zetten ---> vredegerecht. Zijn kinderen situatie klopt niet echt. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij enkel gedeeld voogdijschap. De vrederechter zal hem hooguit een een paar maand meer geven om een ander onderkomen te vinden. Zeker als je er rekening mee houdt dat meneer een zelfstandig beroep uitoefend.

- Openbreken van een, in mijn ogen, niet reglementair handelshuurcontract ---> handelsrechtbank??

Kan je me via pb eens naam van zijn kantoor en postcode doorzenden?

Arana
Topic Starter

#9 , 07 apr 2009 22:58

Het stond inderdaad in de akte vermeld en is nog eens voorgelezen bij de openbare verkoop, dat er een gedeelte van de woning verhuurd werd. Maar elk logisch mens zou denken dat als je moet verhuizen uit de woonst, je ook de kantoorruimtes verlaat. Niet dus ...

De indexering werd ook vermeld en kwam nu op ongeveer 290 euro.

De grosse is betekend, wat zou willen zeggen dat de deurwaarder hem zonder probleem uit de woonst kan zetten als hij er niet vrijwillig uitgaat? Dus dat zal het probleem niet zijn. Trouwens, ik kan hem geen paar maanden geven, want dan sta ik zelf op straat. Ik heb juist openbaar gekocht om op tijd te kunnen verhuizen.

Het probleem zijn die kantoorruimtes die geen aparte toegang hebben, maar alleen bereikbaar zijn via de inkomhal, die mee vermeld staat in het huurcontract. En waarvan hij me geen toegang zal verlenen.
En 2de probleem is de archiefruimte boven, waardoor hij nog steeds overal boven in huis kan rondlopen als ik niet thuis ben. Ofwel moet ik op elke slaapkamerdeur en badkamer een slot laten zetten. Wat ik uiteraard beneden al wilde doen op de deur naar de living en de keuken.

Of hij het voogdij heeft van zijn kinderen weet ik niet. Maar ze wonen wel bij hem en niet bij zijn exvrouw.

Arana
Topic Starter

#10 , 08 apr 2009 22:47

Is er een mogelijkheid om dit huurcontract nietig te laten verklaren? En het dan niet te laten vernieuwen?

- Het werd nooit vernieuwd en lijkt mij dan nu een mondelinge overeenkomst.
- Het is eigenlijk geen handel.
- Er staat duidelijk dat de huurder de privé woonvertrekken niet mag betreden zonder toestemming van de verhuurder, wat in tegenstelling is tot de verhuurde ruimtes. Nl. de archiefruimte is gelegen in de privéruimte.

Plus er staat niets over nutsvoorzieningen en die blijken op rekening te komen van de BVBA van de huurder en dus op naam van zijn bedrijf te staan. Wil dat dan zeggen dat ik hem daarvoor zou moeten betalen? Kan ik die overnemen als eigenaar? Of hoe zit dat juist?

Terug naar “Huren”