Via een gedwongen openbare verkoop, heb ik een woning gekocht van een koppel in vechtscheiding met 3 meerderjarige kinderen. Deze woning heeft op het gelijkvloers een keuken, living, wasplaats met WC en douche ... en inkomhal met WC + 3 bureau's/kantoorruimtes. Op het 1ste verdiep zijn er 4 slaapkamers, een badkamer ... en klein berghokje/archiefruimte.
De woning was voor ongeveer 60% eigendom van de vrouw en 40% van de man. Hij (boekhouder) werkt in de 3 kantoorruimtes en sinds 1988 huurt hij de inkomhal met WC + 3 bureau's + archiefruimte boven van de eigenaars (hijzelf en zijn vrouw), via een geregistreerd contract.
Vanaf volgende maand moet hij de woonst verlaten (zijn vrouw en 1 kind zijn al weg), maar het huurcontract heeft hij uiteraard niet zelf opgezegd, dus dat kan ik maar doen vanaf ik werkelijk eigenaar ben. Dus die inkomhal met WC + 3 bureau's + archiefruimte boven, mag hij nog steeds gebruiken.
Nu heeft die man mij meteen laten weten dat hij er niet uit zal gaan, niet uit het woongedeelte (want dat ik hem er niet uit kan zetten met zijn 2 kinderen) en zeker niet uit het kantoorgedeelte. En dat hij mij de toegang tot de inkomhal zal ontzeggen. Op zich geen probleem, vermits er ook nog een achterdeur is om in de leefruimtes te geraken. En daar kan ik hem zonder probleem volgende maand uit laten zetten door een deurwaarder.
Maar om boven te geraken, moet ik wel door die inkomhal. En dat gaat hij weigeren. Daarbij kan hij op elk moment van de dag (en nacht) naar boven gaan, zogezegd om in dat kleine berghok/archiefruimte te komen, dus ook dat kan ik hem niet ontzeggen en dus kan ik de boven ook niet afsluiten.
Vraag 1: is een kantoor van een boekhouder een handelsruimte? Heeft hij dus een handelsovereenkomst of een gewoon huurcontract?
Vraag 2: hoe snel kan ik hem eruit krijgen? En wat moet ik daar precies voor doen?
Vraag 3: kan hij mij de toegang weigeren tot de inkomhal en dus ook tot de slaapkamers boven?