basishuur indexwering bij opeenvolgende huurcontracten 3-6-9

huurder-gie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

basishuur indexwering bij opeenvolgende huurcontracten 3-6-9

#1 , 18 okt 2022 12:07

Zelf huur ik met een huurcontract 3-6-9. Dat werd reeds twee maal verlengd. Dus zit in het derde 3-6-9 contract. Het eerste startte in 2000.

Bij indexering van de huur neemt de eigenaar de basishuur en past deze aan volgens de gangbare formule.
Eigenaren indexeren niet altijd. Soms omdat ze het de moeite niet vonden. In mijn geval een aantal jaren niet vanwege gebreken aan de woning.

Mijn basishuur van het laatste 3-6-9 contract, gestart in 2018 is dus eigenlijk lager dan deze geweest zou zijn bij een volledige aanpassing van de huur over de hele periode.

Mijn vraag is nu: wat is de basishuur die de eigenaar mag hanteren voor het opslaan van de huur. Mag hij nog steeds die nieuwe huur berekenen vertrekkende van de basishuur in 2000. Of moet hij vertrekken van de basishuur in 2018. Toen een nieuwe periode en dus eigenlijk een nieuw contract inging voor een periode van 3-6-9.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2022 12:14

het is nog steeds hetzelfde contract? Gewoon de prijs van toen.

hier kan je het makkelijk na rekenen; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2022 14:34

Even over uw huurcontract. Uw huurcontract 3-6-9 is gestart in 2000 tot 2009.
Bij gebrek aan opzeg volgen er geen contracten van 3-6-9 meer maar telkens contracten van 3 laar.
U zit dus niet in de derde verlenging van 9 jaar maar vanaf 2009 in de 4e verlenging van 3 jaar.
Voor u maakt dat geen verschil, maar de eigenaar kan u niet opzeggen voor het einde van een 3 jarige verlenging.
De index word zoals reeds vermeld altijd berekent vanaf de ingang van het contract in 2000.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Terug naar “Huren”