Verhuren zonder huurcontract

Jennoa
Topic Starter

Verhuren zonder huurcontract

#1 , 30 mar 2009 15:49

Ik verhuur een appartement sinds ettelijke jaren aan een koppel. Vorige week lieten ze mij weten dat ze iets anders hadden gevonden en een week later zouden vertrekken.
Kan ik hier iets tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 mar 2009 16:20

huurwetgeving 07/2008

Is het een mondelinge huurovereen komst van voor 15/06/2007? ( kan u dit eventueel bewijzen aan de hand van bijv gestorte maandelijkse huurgelden?) Vanaf die datum mogen er immers geen mondelinge huurovereenkomsten meer afgesloten worden.

Het is het hoeveelste jaar dat het pand door hen wordt gehuurd?

Heeft u of de huurders ooit gevraagd hier een schriftelijk contract van te maken? (en zijn daar bewijzen van?)

De datum vanaf wanneer u kunt bewijzen dat u het pand aan hen verhuurde telt (bijvoorbeeld door stortingen huurgeld, algemene onkosten of reparatiekosten, datum waarop een brandverzekering werd afgesloten, datum van domiciliering van de huurders op het adres, enz) telt in dat geval om te bepalen over welk type van mondeling contract het hier ging. (3 jaar of minder, 9 jaar, langere termijn) Normaal gezien dacht ik dat dan ook de opzegregels dienen in acht genomen te worden alsof het gaat om een dergelijk schriftelijk contract.

Als ik verkeerd ben zal men mij hier wel onmiddelijk tegenspreken.

artemis

#3 , 30 mar 2009 18:29

Normaal gezien dacht ik dat dan ook de opzegregels dienen in acht genomen te worden alsof het gaat om een dergelijk schriftelijk contract.

.
Euuhhmm, als er geen huurcontract geregistreerd werd (wat me moeilijk lijkt bij een mondelinge overeenkomst) dan kunnen de huurders volgens mij zonder wettelijke vooropzeg vertrekken......

Reclame

Vandebos

#4 , 30 mar 2009 20:45

Daar ben ik dus niet helemaal zeker van omdat wet duidelijk voorziet dat mondeling overeengekomen contracten met ingang voor 15 juni 2007 niet verplicht op papier dienen gezet te worden. Tenzij één van beide partijen daar uitdrukkelijk om vraagt.

Bovendien wordt er in de brochure van de overheid zeer duidelijk op gewezen dat de registratieplicht geldt voor geschreven contracten..

artemis

#5 , 31 mar 2009 09:54

Bovendien wordt er in de brochure van de overheid zeer duidelijk op gewezen dat de registratieplicht geldt voor geschreven contracten..
Dan lijkt het mij wel vreemd dat in dat geval een mondeling huurcontract rechtsgeldiger zou zijn dan een niet-geregistreerd schriftelijk contract.
Kan best zijn hoor, maar dat past imo niet zo goed in de geest van de nieuwe huurwet.

Terug naar “Huren”