Hoe huurcontract opstellen?

Nancy1980!
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Hoe huurcontract opstellen?

#1 , 12 okt 2022 13:29

Ik en mijn man hebben een 2de woning gekocht. Mijn dochter gaat het huren met haar vriend.

Hoe kunnen we een "veilig" huurcontract opstellen zodat mijn dochter er ook kan blijven wonen als de relatie fout loopt? Hij staat onder vrijwillig budgetbeheer dus zou een huurcontract aan het ocmw moeten geven zodat zij de helft van de huur kunnen betalen.

Enkel een huurcontract op haar naam maar dan heeft hij geen contract. Elk een contract met elk de helft van het huurbedrag? Hoe kunnen we dit het beste oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 12 okt 2022 18:05

Schoonzoon hoeft geen contract, wel een adres

Contract op de dochter.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 12 okt 2022 19:02

Niet verhuren aan uw dochter, de vriend moet voor de gezinswoning zorgen. Als de relatie stopt, huur je met de huurinkomsten een appartement voor uw dochter of je zegt de huur op om uw dochter te huisvesten.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2022 20:22

Niet verhuren aan uw dochter, de vriend moet voor de gezinswoning zorgen.
Hoe bedoel je dat? Waarom zou hij daar voor moeten zorgen?

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 12 okt 2022 21:51

Niet verhuren aan uw dochter, de vriend moet voor de gezinswoning zorgen.
Hoe bedoel je dat? Waarom zou hij daar voor moeten zorgen?
De mensen die in budgetbeheer zitten, hebben een extreme verkwisitingsdrang. De oorzaak kan mentale handicap zijn, verslavingsproblematiek (drank, drugs of gokken), psychische stoornis, enz...
Het probleem is dat de begeleiders enkel kunnen inpraten en geen enkele vorm van gezag hebben. Budgetbeheer is volledig vrijwillig.
Als die jongen van een vreemde huurt, zal hij misschien minder snel geneigd zijn om in zijn oude gewoontes te hervallen. Proberen om een normaal leven te leiden, werken, gezinslasten dragen, belastingen betalen enz.... In het andere geval, vermoed ik dat de kans groter is dat hij vaarwel zegt tegen budgetbeheer en schoonmama opzadelt met een deel van de gezinslasten.
Het is nobel om mensen te helpen maar je moet altijd in uw achterhoofd houden dat het percentage van OCMW-klanten die zich nooit confirmeren enorm is.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 13 okt 2022 08:05

Ook wel een vreemde vraag.... hem de helft willen laten betalen, maar hij mag geen rechten hebben. :roll:
Dat de dochter dan alleen betaald.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2022 09:18

Een contract op beide namen en beiden laten ondertekenen,vermeld ook het nummer id kaart en rijksregister nummer bij de handtekeningen, de vriend van uw dochter word zo mede huurder en is dus mede verantwoordelijk voor de huur. Loopt het scheef en hij gaat weg is hij nog altijd mede aansprakelijk voor de huur zolang hij zijn opzeg niet heeft gegeven.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”