Huur sociale woning

Marc Van Stappen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huur sociale woning

#1 , 10 okt 2022 22:10

Dag beste lezer van het Juridisch Platform,

Mijn sociale verhuurder wil de woning die ik al 18 jaar huur: afbreken, opnieuw bouwen en verkopen. Ik heb een huurcontract van onbepaalde duur. Echter, heb ik nog nooit een aangetekende brief gekregen waarin deze verbouwing vermeld wordt, enkel niet-aangetekende brieven. Er wordt mij bijna gedwongen om een mutatie aan te gaan en mijn woning in te ruilen voor een appartement a.d.h.v een formulier die ik moet invullen. Ook wilt mijn verhuurder een landmeter laten komen en zij zeggen dat ik verplicht ben om mee te werken aan de verbouwingswerken. Daarnaast worden er geen specifieke / eerlijke alternatieve woningen aangeboden.

1. Ben ik verplicht om toegang te verlenen tot de woning om het land op te meten? Ben ik verplicht mee te werken?
2. Kan een sociale verhuurdersmaatschappij zo maar een huurcontract van onbepaalde duur opzeggen wegens renovatiewerken?
3. Wat als ik wel een aangetekende brief krijg?

Ik probeer een verhuis absoluut te vermijden wegens de ernstige ziekte van mijn moeder (dit gaat haar enorm veel stress opleveren).

Bedankt alvast voor jullie moeite :)

Met vriendelijke Groeten,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 11 okt 2022 12:59

Hebt u reeds een AANGETEKENDE OPZEGBRIEF ontvangen ?
( opzeg 6 maand , indien u er langer dan 3 jaar woont )

Zo ja , dan dient verhuurder u het volgende te bezorgen ( bij de opzegging ) :

1° de hem verleende omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen als deze voor de werkzaamheden vereist is; en
2° een omstandig bestek of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming of een aannemingsovereenkomst.

Geen aangetekend schrijven , blijft u waar u zit , en verleent geen medewerking aan alle handelingen die met verbouwingen te maken hebben .

Met aangetekende opzeg , en bijgevoegde redenen voor renovatie , maakt het niet uit of u een contract van onbepaalde termijn hebt . Dan moet u verhuizen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”