Energiescan als huurder

EPTA
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Energiescan als huurder

#1 , 10 okt 2022 05:36

Goeiedag,

Kan ik als huurder, niet onder sociaal tarief vallend, een energiescan aanvragen om te bekijken wat zoal kan/moet verbeterd worden aan het huurhuis of de EPC waarde te bepalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2022 11:34

ja, dit kan perfect!

EPTA
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2022 18:18

Bedankt voor de snelle reactie LennieK, wordt de eigenaar automatisch op de hoogte gebracht of hoeft dat niet per sé?

Reclame

Kristel Peeters
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2022 19:22

U kan een enrgiescan laten uitvoeren.
Valt u niet onder een categorie om die gratis te laten uitvoeren, dan moet je er voor betalen.

De energiescan berekent echter niet uw EPC waarde.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 13 okt 2022 00:01

U kan daarvoor terecht bij het energiehuis dat Uw regio bedient (doe een internet opzoeking op energiehuis)
Naargelang of de gemeente daarin tussenkomt, kost dat niets, 25 of 50€.
Zoals hierboven al opgemerkt, wordt er bij een energiescan geen EPC waarde berekend.
Bij mij zijn ze met een thermische camera gans het huis komen nakijken op warmteverliezen (koudebruggen), hebben ze mijn energierekeningen bekeken, en aanbevelingen gedaan om dingen te verbeteren + allerlei infobrochures en een lijst met aannemers die in de buurt aktief zijn op de te verbeteren punten.
Als je renovaties gaat uitvoeren, helpen ze je ook met het analyseren van de offertes, en met de aanvraag van de premies van de overheid. Ook de gratis energielening verloopt via hen.

Ik weet echter niet of je als huurder daar veel aan hebt, behalve dan als leidraad om aan je huisbaas bepaalde werken voor te stellen.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2022 08:34

U kan beiden als huurder, energiescan en epc test laten uitvoeren, wel op eigen kosten.
Trouwens uw verhuurder moet over een epc beschikken, dat kan u opvragen bij uw verhuurder.
Let wel op indien u de resultaten wil gebruiken om uw verhuurder onder druk te zetten, dat resulteert meestal bij de eerste gelegenheid tot een huuropzeg.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”