Als huurder niet weg wil

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

Als huurder niet weg wil

#1 , 08 okt 2022 22:58

Als men er zelf gaat wonen als eigenaar, en dus het huidige huurappartement, opzegt. Waar moet je dan ondertussen verblijven op moment normale intrede? Betaalt de wanbetalende huurder dan uiteindelijk voor hotel aan eigenaar? Bvb Bij 3 maanden huurachterstand.

Het contract is 6 maanden op voorhand opgezegd om er zelf in te gaan wonen.
Het huur contract van eigenaar bij iemand anders is ook tijdig opgezegd, tegen zelfde einddatum / intrededatum.

Wat als uw huurder echt niet weg wil? ‘Als u rechtsgeldig en correct opzegt, maar uw huurder niet uit de woning wil, moet u naar de vrederechter stappen om een vonnis te vragen waardoor u de huurder uit de huurwoning kunt laten zetten door tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder.’ U dient dan wel de wettelijk termijnen te respecteren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2022 09:01

Misschien eens beginnen met informatie te geven. Huurcontract, datum start en datum opzeg enz...
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 okt 2022 15:00

U heeft geen periode voorzien voor verhuis / problemen ?

U kan pas na afloop van de voorziene opzegperiode naar de Vrederechter stappen, en vervolgens duurt het nog maanden voor huurder effectief zal uitgezet worden (in beste geval)

(In Wallonië is er zelfs uitzettingsverbod tot 15 maart 23)

Reclame

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#4 , 11 okt 2022 12:56

Misschien eens beginnen met informatie te geven. Huurcontract, datum start en datum opzeg enz...
Huurcontract stilzwijgend verlengd naar 3 jaar contract in 8 augustus 2022. Minstens 6 maanden voor 1/3/2023 al aangetekend opgezegd. Huurder heeft 4 maanden huurachterstand. Ik kan bijgevolg mijn huidige huur enkel met spaargeld betalen.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#5 , 11 okt 2022 12:59

U heeft geen periode voorzien voor verhuis / problemen ?

U kan pas na afloop van de voorziene opzegperiode naar de Vrederechter stappen, en vervolgens duurt het nog maanden voor huurder effectief zal uitgezet worden (in beste geval)

(In Wallonië is er zelfs uitzettingsverbod tot 15 maart 23)
Dus dient men als eigenaar op straat te slapen aangezien ik mijn eigen huur elders correct opzegde tegen diezelfde datum. Of dien ik net hetzelfde te doen en te blijven wonen en andere eigenaar last te bezorgen evenals de nieuwe huurder daar? Absurde toestanden

KJ86
Berichten: 2662

#6 , 11 okt 2022 14:16

U zal een tijdelijk onderkomen moeten boeken via air bnb of een concurrent ( reken toch op een paar maanden om iemand uit te drijven). Uw bezittingen zal u moeten stockeren. Vandaag nog beginnen met de procedure zou ik aanraden!

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 11 okt 2022 15:51

Al 4 maanden niet betaald is reden genoeg om daarom naar vrederechter te gaan.
Is huurder voor het niet betalen al in gebreke gesteld met een AS?

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#8 , 11 okt 2022 17:29

Al 4 maanden niet betaald is reden genoeg om daarom naar vrederechter te gaan.
Is huurder voor het niet betalen al in gebreke gesteld met een AS?
ja, dit is aangetekend aangeschreven vorige maand, te betalen tegen 1/10, ik heb 0 euro ontvangen van de schulden, enkel de normale huur van september

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#9 , 11 okt 2022 17:29

U zal een tijdelijk onderkomen moeten boeken via air bnb of een concurrent ( reken toch op een paar maanden om iemand uit te drijven). Uw bezittingen zal u moeten stockeren. Vandaag nog beginnen met de procedure zou ik aanraden!
En de factuur is dan ten laste van de huurder die dan reeds al 6 maanden te lui is van andere woonst te zoeken neem ik aan?
Wat zijn de kosten van de bezetting? Enkel de huurkosten en hotelkosten voor mij als eigenaar of meerkosten ook?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 okt 2022 17:35

Huurder heeft 4 maanden huurachterstand.
Dan kan je naar de Vrederechter stappen op basis daarvan en procedure starten

Je kan proberen onmiddellijk de uitzetting te vragen, maar dat gaat vermoedelijk niet gebeuren.
In België beschermt de wet de huurder, niet echt de verhuurder ...

Je kan proberen -als alternatief voor de onmiddellijke uitzetting - in ondergeschikte orde een uitzettingsvonnis los te krijgen voor de dag nà einde huurperiode (dan moet je niet terug naar de Vrederechter)


Kosten die je maakt om elders te wonen, zijn voor JOUW rekening tenzij je een vonnis hebt dat wat anders stelt ...

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#11 , 11 okt 2022 17:40

Huurder heeft 4 maanden huurachterstand.
Dan kan je naar de Vrederechter stappen op basis daarvan en procedure starten

Je kan proberen onmiddellijk de uitzetting te vragen, maar dat gaat vermoedelijk niet gebeuren.
In België beschermt de wet de huurder, niet echt de verhuurder ...

Je kan proberen -als alternatief voor de onmiddellijke uitzetting - in ondergeschikte orde een uitzettingsvonnis los te krijgen voor de dag nà einde huurperiode (dan moet je niet terug naar de Vrederechter)
Kosten die je maakt om elders te wonen, zijn voor JOUW rekening tenzij je een vonnis hebt dat wat anders stelt ...
Dus ik kan ook zelf in het huidige appartement blijven na datum opzegging zodat de nieuwe huurder daarvan in de kou blijft en die dan de meerkost van hotel of airbnb dient te maken?

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 11 okt 2022 19:26

Bij een burgerlijk vonnis is bij het niet naleven van een contract onderhevig aan schadevergoeding die de eisende partij kan vorderen.
Dus u tgo uw huurder en uw verhuurder tgo u.
Aan u om te beslissen.
En doe al zeker wat @Inazuma hierboven heeft geschreven.

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 12 okt 2022 00:32

In België beschermt de wet de huurder, niet echt de verhuurder ...
Dat word beweerd en dan meestal door verhuurders. Feit is wel dat alles afhangt van de gezinstoestand van de huurder. Een mannelijke alleenstaande/ongetrouwde huurder bvb staat binnen de kortste keren op straat. Het kan ook dat u als huurder een gezin hebt met een aantal kinderen en tot een kwetsbare groep behoort kan het duren eer u als verhuurder uw huurder buiten krijgt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 12 okt 2022 10:14

Niet vergeten dat een vonnis nog moet betekend worden.
Kan bij voorraad uitvoerbaar worden verklaard maar.. huurder kan steeds in beroep gaan na betekening (30 dagen).
Als hij dan in gelijk wordt gesteld ...draait u op voor alle kosten.
U kan ook door een GDW bewarend beslag op bezittingen laten leggen (inboedel - wagen - rekeningen)..

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#15 , 14 okt 2022 09:54

In België beschermt de wet de huurder, niet echt de verhuurder ...
Dat word beweerd en dan meestal door verhuurders. Feit is wel dat alles afhangt van de gezinstoestand van de huurder. Een mannelijke alleenstaande/ongetrouwde huurder bvb staat binnen de kortste keren op straat. Het kan ook dat u als huurder een gezin hebt met een aantal kinderen en tot een kwetsbare groep behoort kan het duren eer u als verhuurder uw huurder buiten krijgt.
ik heb evenveel kinderen en minder wedde

Terug naar “Huren”