Huurcontract+vechtscheiding

wakkamj
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Huurcontract+vechtscheiding

#1 , 07 okt 2022 19:20

Beste leden,

Onze vorige huisbaas zit al twee jaar in een vechtscheiding. Wij zijn intussen met de nodige problemen verhuisd (ook met advocaten moeten werken).
We zijn eindelijk van alles af maar nu komt de advocaat van de vrouw, dat ze een bewijs van betaling van al het huurgeld wil zien.
(Wij hebben gestort op een andere rekening sinds zijn vrouw weg is.) Het contract stond op beide hun naam.
Wat als wij weigeren? Kan zijn vrouw ons dan dagvaarden omdat er volgens haar geen huur betaald is???
Want wij hebben na lang onderhandelen met zijn advocaat en onze advocaat een contract getekend dat we niks meer ten laste gingen leggen van onze huisbaas. (Wat we getekend hebben omdat mijn vrouw zowel fysisch als mentaal er helemaal doorzat)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 803

#2 , 08 okt 2022 08:24

Waarom had de echtscheiding van de verhuurder een effect op jouw huurovereenkomst?
Vanwaar de noodzaak voor een advocaat in dit verhaal?

Jij moest gewoon de huur overmaken op de overeengekomen bankrekening. Waarom is dit plots een probleem?

wakkamj
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2022 10:24

Waarom had de echtscheiding van de verhuurder een effect op jouw huurovereenkomst?
Vanwaar de noodzaak voor een advocaat in dit verhaal?

Jij moest gewoon de huur overmaken op de overeengekomen bankrekening. Waarom is dit plots een probleem?
De advocaat in dit verhaal is omdat we in geschil lagen met de huisbaas om een andere reden. Wat we ook gewonnen hebben maar een papier moesten ondertekenen dat we hem niks meer ten laste gaan leggen. Wat we gedaan hebben om er vanaf te zijn.

De echtscheiding opzicht had geen effect op de huurovereenkomst. De huurbaas had enkel gezegd dat we op zijn rekening moesten storten (wij woonden in een "huis" op hun eigendom). Maar daar had zijn vrouw dus blijkbaar geen weet van dat we op een andere rekening van hem privé moesten storten (ook al zitten ze in een echtscheiding en staan beide namen op het contract), hij had gewoon gezegd "ik en x gaan uit elkaar, ik wil dat je vanaf nu op deze rekening stort. Er volgt wel een nieuw contract." Wat na twee jaar dus niet gebeurd is.

Nu komt er plots een advocaat van zijn vrouw naar ons die bewijs eist naar waar het geld gegaan is. Hij beweert dat hij ons als wij hem die info niet geven (want zij had ook recht op een deel van de huur aangezien ze beide in het contract stonden). Ze ons kunnen dagvaarden omdat er volgens hem dan geen huur betaald is (want het staat niet op de rekening die we afgesproken hebben in het huurcontract). Maar mijn vrouw vreest natuurlijk dat onze ex-huisbaas dan weer zijn willetje gaat doorduwen want we hebben een papier getekend dat we niks meer gingen doen....


Ikzelf heb het rekeningnr gegeven waar we op gestort hebben. (Omdat ze het dan kunnen uitzoeken of er effectief geld betaald is).
Maar hier zijn mijn schoonouders niet blij mee omdat dit volgens hun ingaat tegenover het contract dat we getekend hebben om onze ex-huisbaas niks meer ten laste te leggen.
Maar ik vrees dus echt voor een dagvaarding, want uiteindelijk is er geld gestort op een rekening die niet in het contract staat. Zonder te bewijzen kan het inderdaad lijken alsof er geen huur betaald geweest is volgens haar advocaat.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 08 okt 2022 12:50

Quote : " Onze vorige huisbaas zit al twee jaar in een vechtscheiding. Wij zijn intussen met de nodige problemen verhuisd (ook met advocaten moeten werken).
We zijn eindelijk van alles af ..
........ "

Als u verhuisd bent ondertussen , neem ik aan dat het vorig huurcontract op een of andere manier stopgezet geweest is . ( " u bent er eindelijk vanaf " ) .
Daar lijkt het toch op .
Is dit zo , en op welke manier is het contract stopgezet ?
( opzeg gedaan , of gekregen / eindafrekening gemaakt / plaatsbeschrijving uitgaand / sleutels afgegeven / waarborg geregeld -- welke van deze zaken zijn gebeurd of niet gebeurd ? ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3829
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2022 13:19

U moet enkel aantonen dat u de afgesproken huur heeft betaald. Dus lever dat bewijs. De eigenaars moeten hun geschil maar onder mekaar uitmaken. Doe hier niet moeilijk over, u bent uw verplichting nagekomen door de huur te betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wakkamj
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2022 17:49

Quote : " Onze vorige huisbaas zit al twee jaar in een vechtscheiding. Wij zijn intussen met de nodige problemen verhuisd (ook met advocaten moeten werken).
We zijn eindelijk van alles af ..
........ "

Als u verhuisd bent ondertussen , neem ik aan dat het vorig huurcontract op een of andere manier stopgezet geweest is . ( " u bent er eindelijk vanaf " ) .
Daar lijkt het toch op .
Is dit zo , en op welke manier is het contract stopgezet ?
( opzeg gedaan , of gekregen / eindafrekening gemaakt / plaatsbeschrijving uitgaand / sleutels afgegeven / waarborg geregeld -- welke van deze zaken zijn gebeurd of niet gebeurd ? ) .
Opzeg niet gedaan (ofja één maand omdat het niet geregistreerd stond). Sleutels en waarborg zijn met veel moeite eindelijk afgehandeld.
Maar nu komt zijn vrouw natuurlijk met de vraag om die info ivm het storten van huurgeld (wat op zijn privé rekening moest vanaf zijn vrouw weg was).
Maar weten nu dus dat dat wettelijk niet mocht....
Probleem is dat mijn vrouw wat bang is voor onze vorige huisbaas (echt een man die gekend staat om zijn vage praktijken). Aangezien we papier getekend hebben dat we hem niks meer ten laste gaan leggen.
Heb het rekeningnummer gegeven aan de advocaat van zijn vrouw. Ik vroeg me gewoon af of de dreiging van een dagvaarding kon. Want volgens haar hebben ze geen huurgeld ontvangen natuurlijk

Kali
Berichten: 770

#7 , 09 okt 2022 00:07

Werd het verzoek om op zijn rekening te doen schriftelijk gedaan? Zo ja deze mail ook overmaken.

Het is de vrouw die van u eist, niet te man… dus u hebt alle recht om zich te verdedigen.

Wat staat er letterlijk in het document dat u getekend hebt? Want dat zal wel in een bepaalde context opgesteld zijn. U hebt alle recht om de man te betrekken indien deze u onder valse voorwendselen heeft laten betalen op zijn rekening (dus ik hoop voor u dat deze dit schriftelijk heeft gevraagd).

Kali
Berichten: 770

#8 , 09 okt 2022 00:07

Werd het verzoek om op zijn rekening te doen schriftelijk gedaan? Zo ja deze mail ook overmaken.

Het is de vrouw die van u eist, niet te man… dus u hebt alle recht om zich te verdedigen.

Wat staat er letterlijk in het document dat u getekend hebt? Want dat zal wel in een bepaalde context opgesteld zijn. U hebt alle recht om de man te betrekken indien deze u onder valse voorwendselen heeft laten betalen op zijn rekening (dus ik hoop voor u dat deze dit schriftelijk heeft gevraagd).

freelance
Berichten: 2615

#9 , 09 okt 2022 12:45

Men heeft een contract ( overeenkomst ) die begint vanaf de ondertekening ( of betaling ) , en dat contract duurt tot de procedures voor stopzetting van dat contract zijn in gang gezet of voltooid .
Nadien bent u tot niets meer verplicht , en kan men u niets meer maken .
Dit is een algemeen principe in de rechtspraktijk .

Opzegging gedaan ( wat wettelijk kon met één maand , gezien niet geregistreerd ) .
Volgens uw zeggen , sleutels en waarborg afgehandeld .
Daarmee is een punt gezet achter uw overeenkomst . ( MET akkoord van tegenpartij , zoniet zouden ze de sleutels niet mogen in ontvangst nemen , noch de waarborg vrijgeven ) .
Als tegenpartij bezwaren zou gehad hebben ( achterstallig huurgeld / schade aan woning ) ; dan had dit moeten ter spraken komen VOOR de afhandeling ( waarborg terugbetalen ) , en NIET ERNA .
Wat nu gebeurt zijn vijgen na pasen .
Ruzies bij echtpaar over betaalde huur / advocaat , zijn HUN zaak , niet de uwe .
In het slechtste geval krijgt u een dagvaarding om te verschijnen op rechtbank , maar dat wint u met de vingers in de neus . ( en hun advocaat zal dat ook weten , die probeert er nu alleen een slaatje uit te slaan ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”