huur appartement

cdv7444
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

huur appartement

#1 , 30 sep 2022 12:45

geachte,

mijn verhuurder belt me vanmorgen met de mededeling dat hij het appartement deze week heeft verkocht en dat ik de doorlopende opdracht van de betaling(1 oktober 2022 eerstvolgende betaling) van de huur per direct moet stopzetten .
nieuwe eigenaar zou een brief sturen.

IK heb vandaag nog geen schrijven ontvangen (veronderstel toch da dit aangetekend gebeurt).

Hoe zit het dan ?

Wat zijn mijn rechten/plichten ?
Wat zijn rechten/plichten van nieuwe eigenaar ?
Wat met huurwaarborgverzekering ?

Ik huur dit appartement al sinds 1 juli 1986. Huurcontract is ook geregistreerd.

Dank om mij te informeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 30 sep 2022 12:53

vaste opdracht blokkeren, en voorlopig reactie afwachten voor enkele dagen?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 30 sep 2022 23:00

Uw rechten en plichten: deze zijn ongewijzigd.
Enkel heeft u een nieuwe verhuurder (als deze zich officieel kenbaar maakt).

Rechten/plichten van de nieuwe eigenaar: dezelfde als van de vorige.

Huurwaarborgverzekering: deze staat op uw naam normaal gezien.
Bij einde huur moet de verhuurder aftekenen samen met u.

U hebt een huurcontract met een verhuurder.
De nieuwe eigenaar heeft een bindend geregistreerd document met de naam van die persoon op en zijn naam, die stelt dat deze laatste eigenaar geworden is, ondertekend bij een notaris.
Dit document dient hij aan jou over te maken (kopie), en met dat document kan hij ook aantonen dat hij de verhuurder is om zodoende de waarborg vrij te geven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 sep 2022 23:11

Opgelet huurwaarborg kan in 1986 nog via contant geregeld zijn dus huurder moet zeker zijn dat geld+ interest bij nieuwe eigenaar / geblokkeerde rekening komen.
Is nog een contract onder federale wetgeving. Pag 18 e.v.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

freelance
Berichten: 2615

#5 , 01 okt 2022 14:22

Zoals reeds aangehaald : uw rechten en plichten blijven dezelfde .
Huur betalen aan oorspronkelijke verhuurder tot dat nieuwe eigenaar zich officieel kenbaar gemaakt heeft .
Ik zou niet zo maar stopzetten , of op geblokkeerde rekening , aangezien verhuurder ALLEEN telefonisch contact heeft opgenomen ( niet bewijsbaar door u ) .
Als u verder betaald zoals gewoonlijk , moet oude eigenaar het maar regelen met nieuwe eigenaar .
Niet uw probleem .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”