plafond indexering verhuur

Philippe12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

plafond indexering verhuur

#1 , 30 sep 2022 12:00

Beste, gisteren heeft de Vlaamse regering met één pennentrek de waarde van de woning die ik verhuur omlaag gehaald. Mijn vraag ik eerste orde is:
Kan dit aangevochten worden (bij de Raad van Stare bijvoorbeeld), één product of dienst uitsluiten van de mogelijkheid tot indexering?
In tweede orde: Kan dit een geldige reden zijn om het huurcontract te verbreken?
In mijn specifiek geval heb ik mijn woning in sociale verhuur gestoken met een looptijd van negen jaar en in het contract staat:
'De huurprijs wordt één keer per jaar aangepast aan de kosten van levensonderhoud aangepast op basis van de schommelingen van het gezondheidsindexcijfer volgens de bepalingen van artikel 34 van het Vlaams Woninghuurdecreet.'
en de huurder kan dit deel van het contract dus niet nakomen.
Mvg, Philippe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 sep 2022 12:41

Blijkbaar zit u in een catch-22 situatie door uw overeenkomst met de sociale verhuurmaatschappij.
Tenzij het contract met sociale verhuurmaatschappij toelaat om te verkopen.
Als men rechtstreeks verhuurt en de verhuurde woning verkoopt dan heeft de nieuwe eigenaar die er zelf wil gaan wonen de mogelijkheid om de huurder op te zeggen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 30 sep 2022 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 30 sep 2022 12:51

De huurder kan dat vrijwillig nakomen.
Als hij dat niet vrijwillig aanvaardt verkoopt u de woning
Op die wijze biedt u hem een keuzemogelijkheid .
Heeft die maatschappij vr sociale woningen niet een of ander obstakel in het contract voorzien, om de mogelijkheid van vervroegde opzeg af te blokken?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 30 sep 2022 13:02

Het venijn zit in de details....
Wat voor soort contract heeft TS afgesloten met de sociale verhuurmaatschappij?
Dat is volgens mij een zakelijk beding waarmee de woning ter beschikking wordt gesteld aan de sociale verhuurmaatschappij.
TS verhuurt niet zelf aan de huurder.
Als de zakelijke overeenkomst voorziet in indexatie, enz. dan kan de beslissing van de Vl. Regering er m.i. geen impact op hebben (want TS heeft geen huurcontract afgesloten dat onder de Vl. huurwetgeving valt; het is de sociale verhuurmaatschappij die het heeft afgesloten met de huurder).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”