Huurwoning: kost voor wijziging gezinssituatie

verbaasde-huurder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwoning: kost voor wijziging gezinssituatie

#1 , 06 sep 2022 15:46

Dag Juridisch Forum,

Ik tekende (alleen, als hoofdverblijfplaats) een huurcontract in maart 2020 voor een periode van 3 jaar op de privemarkt.

Recent besloten mijn vriend en ik om samen te wonen in dit pand (beiden dus als hoofdverblijfplaats).

Ik meldde de wijziging aan het immokantoor dat verantwoordelijk is voor het huurcontract, en zij rekenen mij voor de wijziging een administratieve kost aan van 100 EUR. Verder eisen ze ook loonfiches op van mijn vriend.

Is dit juridisch gestaafd? Moet ik hierop ingaan? Moet ik deze kost te betalen?

Alvast bedankt,

Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 06 sep 2022 16:08

Immokantoor gaat zwaar over de schreef.
U moet niets betalen, zij kunnen niets eisen.

Tenzij u trouwens zou getrouwd zijn, dient u dit ook niet te melden aan de verhuurder. :-)

bosprocureur

#3 , 06 sep 2022 16:30

Treedt dit kantoor op als rentmeester, met andere woorden staan zij in voor inning huur en andere administratie, dan hebben ze voor een deel een punt.

Voor opzeg en zo moeten zij over de juiste gegevens van de gedomicilieerde bewoners beschikken.

Maar loonfiches gaan eisen, of zelfs administratiekosten, no way !

Reclame

bosprocureur

#4 , 06 sep 2022 17:50

Het zou wel correct wezen om hen te verwittigen van de nieuwe situatie, mèt de nodige gegevens qua identiteit en zo. :)

bosprocureur

#5 , 06 sep 2022 18:41

Tenzij u trouwens zou getrouwd zijn, dient u dit ook niet te melden aan de verhuurder. :-)
De verhuurder moet wel weten of u of elk van de andere bewoners getrouwd zijn, met wie dat ook weze . Zover ik weet moet een opzeg ook aan de huwelijkspartner betekend worden, of die daar woont of niet, ook bij (zelfs langdurende) feitelijke scheiding .

Franciscus

#6 , 06 sep 2022 20:03

Lees uw huurcontract goed na.

U kan dat melden aan immo als ze rentmeester zijn.
Domiciliëring is een bevoegdheid van gemeente.
Als u niet de regelgeving qua bewoning overtreed qua aantal maakt dat niets uit.
Gezien betrokkene niet op huurcontract staat huurt deze dus ook niet.
Is wel een bezetting ten bede .... maar daar kan verhuurder met een attest van woonst bij gemeente wel achter komen.

justice speaker

#7 , 07 sep 2022 08:28

In huurcontracten kan vermeld staan dat bij gezinswijziging u de verhuurder dient in te lichten, dus ook bij huwelijk. De verhuurder heeft het recht te weten wie in zijn pand gedomicilieerd is of inwoont.
Wanneer men officieel gaat samenwonen of huwt is men automatisch mede verantwoordelijk voor de huur, zelfs als men het contract niet getekend heeft.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

justice speaker

#8 , 07 sep 2022 08:47

Dat klopt inderdaad Thomas_A, aanpassing en opvragen financiële gegevens van de inwonende mede bewoner is niet nodig, Zij zijn niet officieel een koppel.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”