sleutel kwijt huurhuis

caroline22
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

sleutel kwijt huurhuis

#1 , 05 sep 2022 21:49

Ik ben uit mijn kot verhuisd en heb de waarborg al besproken met mijn kotbaas. Er is immers nog een probleem, ik ben namelijk één van de voordeur sleutels kwijt en kon deze dus niet geven tijdens de sleuteloverdracht. Mijn kotbaas heeft me weten te vertellen dat er dus een nieuw slot op moet komen en nieuwe sleutels ervan moeten worden bijgemaakt en dat gaat me €600 kosten. Belangrijk, het kot is in Antwerpen en het voordeurslot is zo'n beveiliging waarvan sleutels enkel met een attest van kunnen worden bijgemaakt. Dat attest heeft uiteraard enkel de eigenaar van het pand. Ik heb hier een paar vraagjes over deze situatie:
1. Het kotgebouw telt 6 deuren (de gezamenlijke voordeur en 5 kamerdeuren). Moet ik enkel het nieuw slot betalen van de voordeur (waarvan ik de sleutel van kwijt ben) + voor elke kotgenoot een nieuwe sleutel van dat nieuw slot?
2. Heb ik het recht om eerst de facturen van die kosten te zien alvorens zijn schatting te betalen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2022 16:50

Verhuurder kan toch met zijn kaart een nieuwe sleutel laten bijmaken., voor zover er geen adres bij op die sleutel stond. Het is verstaanbaar dat verhuurder wil op veilig spelen, en gelijk alle sloten en sleutels wil veranderen. Maar zonder een adres is diegene die de sleutel heeft, er niets mee.
Nu enkel nog de verhuurder overtuigen.

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2022 16:59

Ik ben uit mijn kot verhuisd en heb de waarborg al besproken met mijn kotbaas. Er is immers nog een probleem, ik ben namelijk één van de voordeur sleutels kwijt en kon deze dus niet geven tijdens de sleuteloverdracht. Mijn kotbaas heeft me weten te vertellen dat er dus een nieuw slot op moet komen en nieuwe sleutels ervan moeten worden bijgemaakt en dat gaat me €600 kosten. Belangrijk, het kot is in Antwerpen en het voordeurslot is zo'n beveiliging waarvan sleutels enkel met een attest van kunnen worden bijgemaakt. Dat attest heeft uiteraard enkel de eigenaar van het pand. Ik heb hier een paar vraagjes over deze situatie:
1. Het kotgebouw telt 6 deuren (de gezamenlijke voordeur en 5 kamerdeuren). Moet ik enkel het nieuw slot betalen van de voordeur (waarvan ik de sleutel van kwijt ben) + voor elke kotgenoot een nieuwe sleutel van dat nieuw slot?
2. Heb ik het recht om eerst de facturen van die kosten te zien alvorens zijn schatting te betalen?
Alvast bedankt!
1) Enkel dat ja, normaal kan je met die sleutel van de voordeur de andere sloten niet openen.
2) Je hebt recht op een factuur van de man. Betaal enkel de kosten hiervan. Hij mag geen andere kosten op jou afwentelen. Weigert hij dat gaat het naar het vredegerecht.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 06 sep 2022 17:09

Een veiligheidsslot heeft naar mijn (hoogst bescheiden :) ) mening weinig waarde als de sleutels zomaar in de natuur mogen verspreid worden.

Niet persoonlijk bedoeld, maar TS kan die sleutel nog terugvinden, of hij kan de sleutel uitgeleend hebben aan b.v babysit, vriend(in) of ex- vriend , zeg maar op.

De bewoners van de andere kamers betalen in feite ook voor een veilig kot, en dat kan in dit geval niet meer echt gewaarborgd worden.

Dus nieuw slot + sleutels, te betalen door de verliezer

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 06 sep 2022 17:16

1. Het kotgebouw telt 6 deuren (de gezamenlijke voordeur en 5 kamerdeuren). Moet ik enkel het nieuw slot betalen van de voordeur (waarvan ik de sleutel van kwijt ben) + voor elke kotgenoot een nieuwe sleutel van dat nieuw slot?
Dat hangt er vanaf, is het met die sleutel dat je zowel de voordeur als de deur van jouw kot opent?
of heb je verschillende sleutels? iedereen dezelfde voor de voordeur en een eigen voor je eigen deur?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 sep 2022 18:06

Uw kotbaas heeft geen enkele garantie dat de sleutel inderdaad verloren gegaan is
En geen enkele garantie dat er geen adresinformatie bij stak

Lees je contract eens na, kan er zelfs in staan wat gevolgen van verlies sleutel zijn ...

artemis
Berichten: 3294

#7 , 06 sep 2022 19:25

Normaal hangen je sleutels toch aan dezelfde sleutelbos? Als dan net enkel een sleutel van de voordeur ontbreekt kan er een serieus vermoeden zijn dat die sleutel uitgeleend is geweest aan derden, niet teruggekomen, en dus verder gebruikt kan worden…
Woon naast een groot studentenhuis en heb hier al vanalles meegemaakt, dus ik begrijp je kotbaas wel een beetje..

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 06 sep 2022 19:54

Normaal is een veiligheidssleitel met certificaat : dubbel maken kan enkel met certificaat.
Dus sleutel laten bijmaken kan zomaar niet.
Edoch na x jaar vervalt het certificaat en kan iedereen die sleutel laten bijmaken.
Normaal kan een master sleutel overal intern gebruikt worden maar dat is dan zeker niet de voordeursleutel.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 sep 2022 08:38

Indien u de sleutel van de voordeur kwijt bent, dient u enkel deze te vervangen.
De kot eigenaar heeft zeker het certificaat. Normaal is de procedure dat u de kost van 1 sleutel betaald aan de eigenaar die zeker ook over minstens één reserve sleutel beschikt want bij ernstig gevaar of noodsituatie moet hij de voordeur kunnen openen.
Sloten vervangen is hier niet van toepassing.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 07 sep 2022 08:59

Sloten vervangen is hier niet van toepassing.
TS is alleen de sleutel "verloren" . Maar daarmee veroorzaakt hij dan net dat de bedoeling van een veiligheidsslot in het water valt.

Mijns inziens is het dan ook volledig terecht dat de verhuurder het volledig slot (of indien mogelijk minstens de cilinder) laat vervangen, inclusief het bijmaken van alle sleutels (ook die reservesleutel waarover u het hebt :) ) . En wel echt laat vervangen , anders riskeert hij nog eens discussie over plaatsingskosten en dergelijke, die worden gewoon bewezen per factuur.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 sep 2022 10:47

Indien in het huurcontract vermeld staat dat bij verlies van de huisdeur sleutel om veiligheidsredenen het slot van de inkomdeur en x aantal sleutels op kosten van de verliezer worden vervangen, dan zou ik daar al mijn twijfels over hebben. Maar dat zo maar beslissen krijgt zeker de goedkeuring van een vrederechter niet.
Stel u maar voor dat u een groot gebouw met 30 studentenkoten hebt en om de paar maanden verliest er wel eens ene zijn sleutel. Kom nu laat ons serieus blijven.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”