herstellingen verhuurder na aflopen huur: schappelijk uurloon?

AXBX2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

herstellingen verhuurder na aflopen huur: schappelijk uurloon?

#1 , 02 sep 2022 10:25

Wat is een schappelijk uurloon als de verhuurder zelf herstellingen uitvoert na het opmaken van de opnamestaat en de werken dus niet laat uitvoeren door een professional?

Het gaat om diverse werken:
- schoonmaak
- herstelling plinten
- schilderen muren
- parket schuren

Kan de verhuurder ook voorrijkosten en parkeerkosten aanrekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AXBX2
Topic Starter

#2 , 02 sep 2022 11:02

- type van het huurcontract: 3/6/9
- ingangsdatum contract: feb 2018
- werd het contract geregistreerd: ja

bosprocureur

#3 , 02 sep 2022 11:29

Standpunt van de verhuurder?

Ik zou niet spreken van uurloon en dergelijke, maar gewoon een forfaitaire vergoeding afspreken, bijvoorbeeld gebaseerd op een realistische prijsopgave van een professional.

Hou het fair, en hou rekening met een (jaar)percentage voor normale slijtage, en / of voor zaken waarbij de huurder echt meer schade veroorzaakte dan de te verwachten, normale, huurschade.

Reclame

AXBX2
Topic Starter

#4 , 02 sep 2022 11:36

bedankt voor je feedback, Bosprocureur
Ja, standpunt van de verhuurder

AXBX2
Topic Starter

#5 , 02 sep 2022 11:47

het gaat hier om de volgende schade:
- schimmel/condensatie door te weinig verluchten (heb ik er zelf afgekregen door lang te schrobben met schimmelverwijderaar)
- plinten die kapot zijn gebeten door de hond
- urineplekken van de honden die de parket permanent hebben beschadigd
https://imgur.com/a/uyQZwFc
https://imgur.com/a/2hL4O4z
https://imgur.com/a/Xah2a7s

bosprocureur

#6 , 02 sep 2022 12:15

Voor die schimmel kan er misschien wat discussie zijn omtrent de oorzaak, opstijgend vocht kan hier eventueel wel meewerken.

Die vlekken op het parket, dat is m.i. duidelijk huurschade boven het normale. Maar ook hier zou het niet opgaan om volledig nieuw parket te eisen, wel een grondige opknapbeurt...

Die plinten .... daar moeten nieuwe plinten, aan te rekenen voor dezelfde kwaliteit plinten.

En dan zou men verwonderd zijn dat een verhuurder niet echt enthousiast reageert op een kandidaat met hond. :)

freelance

#7 , 02 sep 2022 13:12

Een DHZ uurloon voor werken aan eigen eigendom is niet wettelijk geregeld .
Als TS zelfstandige is , kan het gebruikelijke uurloon uit de eigen branche gevraagd .
Als TS particulier is , kan er geen uurloon aangerekend , tenzij dit aangegeven word aan de belastingen als zijnde inkomsten .
Materialen/onkosten moeten uiteraard gerekend .
Akkoord met # 3 . Probeer een faire prijs te berekenen , en spreek als niet professional niet over een uurloon , want dit kan alleen voor onnodige discussies zorgen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur

#8 , 02 sep 2022 13:19

.........

..........
Akkoord met # 3 . Probeer een faire prijs te berekenen , en spreek als niet professional niet over een uurloon , want dit kan alleen voor onnodige discussies zorgen .
Niet vergeten, vergoeding vragen/eisen voor de tijd dat het goed nog onverhuurbaar is. Wat je niet vraagt , krijg je al zeker niet.

AXBX2
Topic Starter

#9 , 05 sep 2022 21:19

update: de huurder weigert te betalen, was te verwachten.

hij geeft aan dat ik geen expert heb aangesteld bij het opstellen van de opnamestaat bij oplevering.
volgens mij is dit niet verplicht en hij heeft het sowieso getekend?

voor de schatting van de kosten van de herstellingen die ik zelf heb uitgevoerd, had ik daar offertes voor moeten aanvragen?
ik heb een voorzichtige schatting gemaakt

mava105

#10 , 06 sep 2022 16:44

Een expert is niet uitdrukkelijk nodig om een schaderaming te maken.
Heb je rekening gehouden met de vestusteit? Voorwerpen worden, ieder jaar wat minder waard door sleet. Of werd uw raming gemaakt op basis van de huidige prijzen van een nieuw identiek stuk.? Als huurder niet akkoord gaat, zal je nar de VR moeten stappen.

Terug naar “Huren”