Garagebox verandering van huurbaas - moet ik betalen?

ElkeAu
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Garagebox verandering van huurbaas - moet ik betalen?

#1 , 01 sep 2022 12:02

Dag iedereen, ik zal proberen zo goed mogelijk mijn vraag te formuleren.

Ik huur(de) reeds geruime tijd een garagebox, deze staat met verschillende boxen naast elkaar.

Door een storm in februari is het dak ernstig beschadigd geraakt van verschillende boxen waaronder ook de mijne, het regende er erg binnenin daar er verschillende (asbest) golfplaten zijn kapot gegaan en afgevlogen door de wind.

Ik heb dit aan de huurbaas (via whatsapp) doorgegeven en foto's gemaakt en ook doorgegeven.

Hij ging dit nakijken, maar een week erna hingen er borden op de boxen (maar 1 dag opgehangen) dat de boxen te koop stonden.

Sindsdien zijn de boxen niet hersteld, hebben we niets meer van de huurbaas gehoord en hebben alle huurders hun box leeggehaald (ik ook) en geen betalingen meer gedaan. Opzeggen, zo kregen we te horen, was niet nodig want de boxen waren niet meer van de huurbaas (zo vertelde een persoon die navraag had gedaan bij een advocaat toch).

Nu na vele maanden krijg ik een brief in de bus dat de nieuwe huurbaas (een firma) eist dat ik de huur aan hun betaal. En deze vallen uit de lucht toen ik de mededeling deed dat de boxen kapot zijn..

Ik heb geen document van de nieuwe huurbaas dus ik heb ook niet getekend dat ik van deze nieuwe huurbaas huur of wil huren.

Mijn vraag is dus: ben ik verplicht huur te betalen aan een nieuwe huurbaas na zoveel maanden niets gehoord te hebben en nooit een protestbrief of reactie te krijgen van de vorige huurbaas ivm niet betalen van de box?

Dank voor jullie antwoord !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ElkeAu
Topic Starter

#2 , 01 sep 2022 12:12

Nog even bijvermelden: er is geen huurwaarborg, de garage moest per maand worden betaald.

mava105

#3 , 01 sep 2022 12:41

WhatsApp is GEEN wettelijk communicatiemiddel voor huur gerelateerde problemen. Verhuurder dient er dus geen rekening mee te houden. Hoeveel rappels heb je nadien naar hem verzonden?
Waarschijnlijk geen. Heb je ook uw eigen brandverzekering ingeschakeld? Vergeet niet dat je als huurder ook de verplichting hebt de verhuurder te verwittigen (op een bewijsbare en wettelijke wijze)
Normaal is het de oude verhuurder (of zijn notaris) die de huurder schriftelijk dient te verwittigen.
Welke garantie heb jij nu dat de persoon die de huur nu opeist, ook daadwerkelijk de huidige eigenaar is?

Reclame

LeenW

#4 , 01 sep 2022 12:47

WhatsApp is GEEN wettelijk communicatiemiddel voor huur gerelateerde problemen. Verhuurder dient er dus geen rekening mee te houden.
Bron?

freelance

#5 , 01 sep 2022 13:07

Quote : " Sindsdien zijn de boxen niet hersteld, hebben we niets meer van de huurbaas gehoord en hebben alle huurders hun box leeggehaald (ik ook) en geen betalingen meer gedaan. Opzeggen, zo kregen we te horen, was niet nodig want de boxen waren niet meer van de huurbaas (zo vertelde een persoon die navraag had gedaan bij een advocaat toch). "

Nonsens .
Als er een bewijsbaar ( met alle middelen ) huurcontract bestond , dan gaat dit huurcontract automatisch over naar de nieuwe eigenaar .
Als de nieuwe eigenaar zich bekend maakt als nieuwe eigenaar , en huurgelden opeist , dan dienen deze betaald te worden tot één van beide partijen een ( aangetekende ) opzeg doet .
Schade dient ( aangetekend ) gemeld te worden aan de eigenaar . Dit had voordien moeten gebeuren ( en NIET met whatsapp ) ; en kan alsnog gebeuren aan de nieuwe eigenaar .
Vertrekken en geen huur meer betalen , zonder dat dit formeel geregeld was , maakt van de huurders " wanbetalers " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ElkeAu
Topic Starter

#6 , 01 sep 2022 13:44

"Welke garantie heb jij nu dat de persoon die de huur nu opeist, ook daadwerkelijk de huidige eigenaar is?"
Geen enkele garantie, de firma claimt de nieuwe verhuurder te zijn maar in haar brief (niet aangetekend) toont ze niet aan dat ze eigenaar is.

"WhatsApp"
Qua rechtsgeldigheid lijkt WhatsApp enigszins op e-mail, beiden zijn immers digitale communicatiemiddelen. En ik heb wel degelijk een WhatsApp bericht terug gekregen van de huurbaas, dat hij mijn foto's heeft ontvangen en de verzekering zal contacteren. Dus dit lijkt mij bewijs genoeg dat ik de melding heb gedaan en hij mijn melding goed heeft ontvangen..

"Normaal is het de oude verhuurder (of zijn notaris) die de huurder schriftelijk dient te verwittigen."
Ik (noch de anderen) heb geen bericht gehad van de oude huurbaas dat de garageboxen verkocht waren (al was het evident daar er maar 1 dag een bord heeft gehangen te koop) en wie de nieuwe eigenaar was. Na de storm en het bericht dat hij de verzekering ging contacteren, heeft niemand nog iets van hem gehoord en hem niet meer gezien.

Bij navraag heeft geen enkele huurder na de verkoop nog een betaling gedaan, en niemand heeft ook maar een bericht (mail, brief, sms..) gekregen van de oude/nieuwe huisbaas dat er huur moest betaald worden of dat er achterstallige huur was (na zoveel maanden), iedereen (inclusief mezelf) heeft zijn/haar garagebox dan ook leeggemaakt na de storm en de garagepoort laten openstaan om aan te tonen dat de garageboxen leeg waren en voor in het geval de verzekering zou langskomen om de schade te bekijken (ikzelf heb de sleutels bij de huurbaas binnengestopt - wel geen ontvangstbewijs gekregen (ik weet het dom) want het was de schoonmaakster - van een deel weet ik dat ook zij hun sleutels zijn gaan afgeven (zonder ontvangstbewijs)).

Ook vinden we het allemaal raar dat de nieuwe verhuurder geen weet heeft van de kapotte daken (ik had hem aan de lijn omdat ik de brief had gekregen en meer info wou), hij heeft de boxen toch gekocht? Aan de telefoon kreeg ik niet veel uitleg, alleen dat ik niet de eerste was die aan de lijn hing en verbaasd was over de brief. Ik heb hem gezegd dat ik gerust de foto's nog eens wil doorsturen, en dat ik al lang geen sleutel meer heb van de box, hij vertelde dat hij sleutels had gekregen van de oude huurbaas en dat hij veronderstelde dat dit reservesleutels waren..

Kan de nieuwe verhuurder ons huur laten betalen voor een garage met grote gaten in het dak waar het water zo doorloopt?

Ik begrijp dat hij huur mag vragen, maar dan moet de garage toch hersteld worden?

ElkeAu
Topic Starter

#7 , 01 sep 2022 17:18

Ik heb de brief in op het postkantoor binnen gedaan en ook een mail gestuurd.
Dank aan iedereen voor de reacties en hulp.

KJ86

#8 , 01 sep 2022 23:08

Zou een erg domme firma moeten zijn om daarmee verder te gaan
Maar goed, ze hebben blijkbaar ook garageboxen ongezien gekocht ... of verkoper heeft enkel de goede laten zien, en gezwegen over de kapotte .
Een garagbox koop je voor zijn ligging, bereikbaarheid en oppervlakte. Je ligt niet echt wakker van het type dakplaten en de staat, kost in verhouding met de investering niets om te vervangen.

Terug naar “Huren”