Oproep rechtbank na verlaten huis / nooit antwoord gehad.

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

Oproep rechtbank na verlaten huis / nooit antwoord gehad.

#1 , 27 aug 2022 17:39

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 96#p698919


Hallo. Ik heb een probleem met mijn oude huisbaas. Na 12 jaar keurig de huur te hebben betaald zijn we het oneens over de extra kosten na de huischeck. Pas na enkele maanden kwam het overzicht van alle extra kosten. De meeste begrijp ik prima, maar er zijn bepaalde zaken waar ik het pertinent niet mee eens was. Ik heb dus heel keurig een antwoord gegeven op het overzicht dat ik gekregen heb. Schade die niet door ons is veroorzaakt bijvoorbeeld, en schade die ik echt niet herken, of reparatie kosten die wat mij betreft uit de lucht gegrepen waren. Er zaten ook geen foto’s bij het rapport en ik weet dat het is opgesteld door de zoon van het administratiekantoor waar ik altijd de huur aan heb betaald. Na mijn email kreeg ik via het kantoor te horen dat de huisbaas “al meerdere keren is verhuisd en altijd gewoon het bedrag heeft betaald en dat ik dat dus ook maar moest doen”. Ik heb daarop geantwoord dat ik een fatsoenlijk antwoord op mijn observaties verwacht maar daarna heb ik niets meer gehoord… totdat ik gisteren ineens een aangetekende zending ontving om voor de rechtbank te verschijnen. We hebben geen enkel antwoord gehad, geen enkele herinneringen, geen telefoontje, gewoon helemaal niets. Maar nu dus ineens deze fikse stap. Ik heb geen problemen om te betalen, maar niet wat zij voorstellen en niet zonder onderbouwing / foto’s / prijs opgaves voor (mogelijke) reparaties (het huis gaat volledig verbouwd worden). Wat kan ik doen en wat is uw advies? Dank alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 aug 2022 17:45

Dit is de logische volgende stap als u het oneens blijft. U krijgt nu beide de kans om uw argumenten voor te leggen aan een neutrale partij.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 27 aug 2022 17:53

Is idd de logische stap. Je krijgt daar de kans om die te weerleggen. Bereid jezelf daar op voor met argumentatie en bewijzen uit de plaatsbeschrijving die werd opgemaakt bij intrede.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 28 aug 2022 12:47

Hangt er van af , of er in het begin een GEDETAILLEERDE plaatsbeschrijving opgemaakt werd , en zo ja , of alle nu opgelijste schade/items ( uitgaand ) gedetailleerd beschreven stonden in de ingaande pb. als zijnde in orde .

Indien niet het geval , is het aan de verhuurder te bewijzen dat de schade veroorzaakt werd door huurder tijdens hun huurperiode .
Indien verhuurder dit niet kan zal de claim verworpen worden door VR .
Zaak is dan voor huurder om zich zoveel mogelijk defensief op te stellen . Het initiatief ( opsommen en details /bewijzen geven ) is aan de verhuurder , waarna de huurder kan weerleggen .
M.a.w. praat uw mond niet voorbij .

Noteer dat verhuurder niet verplicht is prijsopgaves te geven . Gebrek daaraan zal geen argument zijn op de rechtbank ten voordele van de huurder .
Het zal louter gaan over wat al dan niet in de plaatsbeschrijvingen staat , en in hoeverre er bewijsbare verschillen zijn tussen beide beschrijvingen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 aug 2022 16:16

Dit is de logische volgende stap als u het oneens blijft. U krijgt nu beide de kans om uw argumenten voor te leggen aan een neutrale partij.
Nu kan het goedkoper voor u uitvallen, althans in het begin, want nu is het de verhuurder die het voorschot van de gerechtsdeskundige moet voorschietende .

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 29 aug 2022 14:20

Dank voor uw antwoorden. Ik ben het er meer eens dat het een kans is om uit te leggen wat mijn zienswijze is. Laat ik duidelijk zijn, dat we iets moeten betalen is prima. Maar als er een waslijst van schades komen die ik niet herken of die zeer hoog worden berekend vind ik niet acceptabel. Ik heb enkel mijn visie gegeven op een paar van die punten. Daarop kwam het antwoord "Gij zult betalen", waarop ik weer antwoord dat een fatsoenlijk antwoord zonder meer normaal zou zijn. Het is stilte aan hun kant, tot een paar dagen geleden dus. Dat is toch niet normaal?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 29 aug 2022 15:08

Toch wel. Het is duidelijk dat er geen akkoord komt, dan moet de rechtbank beslissen.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 30 aug 2022 13:55

Dank voor uw antwoorden. Ik ben het er meer eens dat het een kans is om uit te leggen wat mijn zienswijze is. Laat ik duidelijk zijn, dat we iets moeten betalen is prima. Maar als er een waslijst van schades komen die ik niet herken of die zeer hoog worden berekend vind ik niet acceptabel. Ik heb enkel mijn visie gegeven op een paar van die punten. Daarop kwam het antwoord "Gij zult betalen", waarop ik weer antwoord dat een fatsoenlijk antwoord zonder meer normaal zou zijn. Het is stilte aan hun kant, tot een paar dagen geleden dus. Dat is toch niet normaal?


Dit zijn allemaal zaken waar een vrederechter weinig mee kan aanvangen .
Niet alleen u zult proberen om alles uit te leggen , ook de tegenpartij zal dit doen , wat gemakkelijk tot een soort " palaver " kan uitmonden ; iets waar een vrederechter vrij vlug een einde zal aan maken .
Een vrederechter zal naar concrete punten kijken ( in de eerste plaats de plaatsbeschrijving ) , en indien niet duidelijk , of vatbaar voor ( veel ) discussie , zal die sito presto een deskundige aanstellen die ter plaatse zal komen kijken ( is het reeds verder verhuurd ? ) .
Deskundige voorlopig op kosten van eisende partij ( maar kan bij het eindoordeel veranderen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#9 , 24 sep 2022 11:08

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 28#p697528

Hallo, ik ben onlangs voor de rechter gedaagd ivm een huurgeschil. Het stelde niet veel voor, maar ik had gewoon vragen over de l'état de lieu. Ondanks dat ik als laatste het contact heb gemaakt, heeft mijn huisbaas een advocaat ingeschakeld die mij vervolgens zogenaamd niet kon bereiken. Hij vertelde mij dat hij mij 2x had gemaild, maar ik kan werkelijk niets vinden. Hij zei dat het "niet in zijn natuur ligt" om mensen te bellen. Alles zegt mij dat hij liegt dat hij barst, inclusief zijn lichaamstaal. Uren schrijven is natuurlijk best wel interessant voor hem. Nu is mijn vraag aan welke juridische voorwaarden hij moet voldoen om een "citation process" te starten. Ik weet niet wat het Nederlandse woord is, maar het is het process waarmee iemand kan worden opgespoord en worden gedaagd voor de rechter. Is het juridisch verplicht dat een advocaat de verweerder ten minste 1 of 2 keer contacteert? Of mag hij zomaar in opdracht van een huiseigenaar iemand voor de rechter dagen. Als een bedrijf een wanbetaler heeft is het voorgeschreven minimaal 2 duidelijke herinneringen te sturen voordat het naar een incasso-bureau kan, en die moet op zijn beurt ook weer 2 herinneringen sturen. Kortom, zijn er vastgestelde regels en zo ja welke zijn dat?

freelance
Berichten: 2615

#10 , 24 sep 2022 12:57

Zie ook hier : https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 29#p697629
( en u had de vraag best daar kunnen stellen ) .

Er zullen wel allerlei vormelijke vereisten zijn waaraan een " citation process " ( rechtszaak ) moet voldoen ; maar in feite komt het er op neer dat iemand voor de rechtbank gedaagd wordt door iemand anders , om een geschil te betwisten die op een andere manier blijkbaar niet kan opgelost worden .
En ja , dit kan gewoon door een huiseigenaar of diens advocaat .
Daarbij zijn "herinneringen " niet echt verplicht , zoals in het betaalverkeer .
Maar als u , in verband met het conflict , geen aangetekende ingebrekestellingen ontvangen hebt , speelt dit wel in het nadeel van de eiser , die dan moet bewijzen dat die u op een rechtmatige manier uitgenodigd heeft om het conflict in der minnen te regelen .
Een conflict in der minne regelen is namelijk de meest gebruikelijke manier om iets op te lossen .
Het is pas wanneer dit niet mogelijk is ( en de eiser dient dit duidelijk aan te tonen ) ; dat gerechtelijke stappen ondernomen worden .

Over de grond van de zaak , ( etat de l'ieu/ plaatsbeschrijving ) is in uw andere topic uitvoerig ingegaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 sep 2022 13:17

Nu is mijn vraag aan welke juridische voorwaarden hij moet voldoen om een "citation process" te starten. Ik weet niet wat het Nederlandse woord is,
Dagvaarding toch ?
maar het is het process waarmee iemand kan worden opgespoord en worden gedaagd voor de rechter.
Dagvaarding van persoon waarvan men niet (meer) weet waar die woont
Is het juridisch verplicht dat een advocaat de verweerder ten minste 1 of 2 keer contacteert?
Neen

Maar hij mag een probleem in der minne proberen op te lossen

Of mag hij zomaar in opdracht van een huiseigenaar iemand voor de rechter dagen.
Ja
Al begint men doorgaans met een ingebrekestelling - maar daarvoor is adres nodig ...
En het staat goed om geprobeerd te hebben het in der minne op te lossen

Terug naar “Huren”