Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

#1 , 27 aug 2022 17:10

Onderwerpen samen te lezen - JurecaBE - moderator
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 20#p698698


Ik huur sinds 2008 een appartement met kleine stadstuin. De tuin is schat ik iets van 4 op 4meter en ingesloten door 3 muren.
De vorige huurster heeft in de tuin binnen nog geen 50 cm (ik denk zelfs dat de stam eerder 20 tot 30 cm van de muur staat) een vijgenboom en een laurierkers gepland. Beiden heb ik laten opnemen in de plaatsbeschrijving .
Beide bomen waren al in volle wasdom toen ik er ging wonen.

Vooral de vijgenboom groeit er waanzinnig hard. Ik snoei hem meerdere keren per jaar, want anders kan ik letterlijk niet meer in mijn tuin. Hij groeit per tak minimum 2 meter per zomer.
Ook in de hoogte groeit hij welig. Om tegemoet te komen aan de vraag van de bovenburen probeer ik hem ook zodanig te snoeien dat hij niet te hoog groeit. Maar hij komt wel tot heuphoogte gezien vanop het terras van de buren.
Ik heb geen auto en werk het snoeiafval weg via de groencontainer (dat gaat zeer langzaam want ik heb zeer zeer veel snoeiafval).


Maar hoe hard ik ook mijn best doe, de bovenburen zijn nooit tevreden.
Zij hebben nu geklaagd bij de huisbaas die reageerde dat een geschil tussen huurders niet zijn verantwoordelijkheid is, ons verwees naar heit vredegerecht en me een tel nr doorgaf van een tuinman die op mijn kosten de bomen zou kunnen snoeien.


Ik probeer nu te weten te komen wie wat moet doen op vlak van tuinonderhoud én wat de regelgeving is mbt conflicten rond bomen. Maar ik lijk niet al de antwoorden te vinden of tegenstrijdige info.
Ik heb deze vragen:
- Blijkbaar is er niet bepaald hoe hoog een boom mag zijn, wel dat ze minstens 2 meter van de omheining moeten staan. Dat is in deze zeker niet het geval. De bomen staat zodanig dicht tegen de muur dat ze niet evenwichtig kunnen groeien. Ze zijn ook gewoon veel te groot voor zo'n kleine tuin. Kan de verhuurder toch van mij als huurder verwachten dat ik ervoor zorg dat de bovenburen geen hinder ondervinden van de groei van de bomen?
- Ik snoei de boom van op een ladder, maar aan de hogere takken kan ik niet aan. Hier en daar staat dat van de huurder verwacht wordt om de bomen te snoeien, maar ook dat klein onderhoud enkel voor de huurder is als het kan met een normale ladder. Kan ik van de verhuurder vragen dat hij dat doet als dat niet kan van op een ladder?
- De bovenbuur kan als ik het goed begrepen heb eisen om de boom te rooien als hij kan aantonen dat hij hinder ondervindt. (waar ik op zich geen problemen mee zou hebben, die bomen horen daar echt niet thuis) . Maar is dat dan mijn verantwoordelijkheid als huurder om ze te rooien of van de verhuurder?

Eigenlijk is het voor mij ook een kwestie van rechtvaardigheid: de tuinen waren toen ik hier kwam wonen niet onderhouden en er stonden 2 bomen waarvan ik onmiddellijk zag dat ze tot problemen zouden leiden omdat ze veel te dicht tegen de muren stonden en bovendien veel te groot waren voor de zeer kleine tuin. Daarom heb ik ze ook n de plaatsbeschrijving laten opnemen: ik wilde niet op mijn brood krijgen dat ik ze er gezet zou hebben en dus verantwoordelijk zou zijn voor eventuele schade of hinder die ze veroorzaken ...
Ikzelf ondervind veel hinder van de betrokken bomen omdat ze de tuin inpalmen en ik soms amper nog mijn tuin in kan, en me opzadelen met een heel jaar door snoeiafval. Omdat deze bomen niet correct geplant zijn en niet geschikt zijn voor de grootte van mijn tuin, is het onmogelijk om ze zodanig te onderhouden dat noch ik noch buren er hinder van ondervinden.
Maar ik zou volgens de verhuurder moeten betalen om ze te laten snoeien? Is er ook niet de 1 of andere regel die bepaald dat de verhuurder er verantwoordelijk voor is dat het verhuurde goed in regel is met de geldende regelgeving en hij dus verantwoordelijk blijft vor bomen die niet op de juiste plek staan als ze er al stonden bij aanvang van het contract?

Soit, wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 28 aug 2022 13:02

Niet gemene beplanting ( gemeen is eigendom van beiden , en geplant OP de grens ) dient 50 cm van de grens te staan .
Indien niet het geval kan de nabuur de rooiing eisen van de EIGENAAR . Niet van de huurder .
Buren zullen eigenaar aangetekend dienen in gebreke te stellen , en bij niet reageren de zaak voor de vrederechter brengen .
U , als huurder , moeten ze daar niet mee lastig vallen /
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis
Berichten: 3294

#3 , 28 aug 2022 13:42

Maar het is niet de nabuur die klaagt, wel de bovenbuur die ook huurder is..

Reclame

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2022 22:12

Het is inderdaad de bovenbuur, die ook huurder is, die klaagt. Geen zijbuur.

Ondertussen loopt het uit de hand: de eigenaar legt de verantwoordelijkheid bij ons. Hij heeft de mail die zij naar hem mailde, ook naar mij gestuurd. Daar stonden een aantal flagrante leugens in, die ik ook per mail naar de verhuurder en de bovenbuur heb kunnen weerleggen.
Daar is de bovenbuur niet zo blij mee: Sindsdien word ik geconfronteerd met pestgedrag zoals bonken op de vloer als ik slaap ed.

Maar als ik het goed begrijp, moet de bovenbuur het wel degelijk regelen met de eigenaar, en niet met mij? Wat dan met de verplichting als huurder om bomen te snoeien? Valt dat dan weg als de boom te dicht bij de muur staat?

@freelance: wee je waar ik die regelgeving juridisch kan terugvinden want ik heb me al een ongeluk gegoogled en lijk het niet te kunnen vinden ...

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 29 aug 2022 08:34

Wetgeving betreffende aanplant van bomen en afstand tot perceelgrens ( 2 meter ) vind je in het veldwetboek maar ook in BW 3 art 3.133;
Bomen die minstens 2 meter hoog zijn moeten op een afstand van 2 meter staan
Bomen kleiner dan 2 meter , struiken en hagen op een halve meter
Uitzondering : beide partijen hebben een contract afgesloten met elkaar dat hiervan afwijkt
of de beplanting staat er al meer dan 30 jaar.

Dus de vraag is ;
- heeft de eigenaar toestemming gegeven voor het planten van deze struiken/bomen ( laurierkers is botanisch een struik , een vijg is botanisch een kleine boom in deze klimaatszone)
- bestaat er een notariele akte of een overeenkomst met de aanpalende buren over de inplanting van deze struik/boom?
opgelet het zijn aanliggende buren, in principe kunnen bovenliggende buren geen aanspraak maken hierover. Wel natuurlijk reclameren en je het leven zuur maken.
- en als jouw huisbaas dezelfde is als deze van de bovenbuur en hij maakt geen problemen met deze planten, dan is het enkel goodwill van je huisbaas of van u voor het in toom houden van de planten....sowieso in een kleine stadstuin zou ik dit doen.

Laurierkers kan je drastisch insnoeien tot cc 50 cm boven de grond, zonder enige snoeikennis
Bij vijg kan dit ook maar dan zou ik je aanraden om enkele sites te raadplegen.

Hoe beter gesnoeid de vijg, hoe meer vruchtzetting

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 29 aug 2022 09:51

Je huurt daar al sinds 2008, dan veronderstel ik dat je daar graag woont. Ik zou de boel dan ook niet op de spits drijven. Laat ze professioneel snoeien, spreek gewoon een tuinman van de buren aan, die kan dat dan combineren en ben je ervoor minder dan 100 euro vanaf. Paar uurtjes werk met opkuisen.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2022 11:32

Dank je wel voor je reactie!

Of de eigenaar ooit akkoord is gegaan met de aanplant ervan, weet ik niet. Ze zijn voor zover ik het begrepen heb aangeplant door de vorige huurster en ik weet niet hoe dat gegaan is. Ik betwijfel ten sterkste of er met de naaste buren iets afgesproken is in notariële actes. Het is me dunkt eerder een kwestie van een vorige huurder die de bomen zonder toestemming heeft gezet en een huisbaas die zo weinig mogelijk inspanningen wil doen en het dus op mij afschuift als zijnde een probleem tussen mij en de bovenbuur. Want anders moet hij actie ondernemen en die bomen verwijderen gaat hem geld kosten.

De laurierkers is misschien botanisch een struik, maar fysiek echt een boom. Dat insnoeien tot 50 cm gaat niet. Hij heeft een dikke stam met een doorsnede van minstens 20 cm (hem het nog niet gemeten, maar ik ga dat wel eens allemaal opmeten 1 dezer. Ik heb hem in het verleden wel een aantal keren drastisch ingekort, maar dat is dus niet gebeurd met een snoeischaar, wel met een zaag.

De vijgenboom is in principe inderdaad een kleine boom hier. Maar ik heb ook een kleine ingesloten tuin met zon op het zuiden én hij wordt zeer vaak gesnoeid. Daarom komen er geen vruchten aan want ik snoei de vruchtaanzetten telkens weg omdat ik anders niet meer in mijn tuin kan. En omwille van het microklimaat in mijn ommuurde tuin groeit hij zeer sterk.

De wetgeving die er staat had ik inderdaad zelf ook al gevonden. En de bomen/struiken voldoen niet aan de voorwaarden en staan ook nog geen 30 jaar in de tuin. Mijn probleem is dus dat ik niet weet wat er verwacht wordt als ze er toch staan en ik dat huur. Ik heb in de 14 jaar dat ik er woon de bomen jaarlijks gesnoeid om de groei te beperken, ook in de hoogte. Maar die blijven natuurlijk elk jaar opnieuw groeien en mijn gesnoei is voor de buurvrouw niet voldoende blijkbaar (ze beweert nu zelfs dat ik er sinds 2014 niks aan gedaan heb, maar de snoeivlakken zijn duidelijk genoeg moest ooit iemand willen bekijken of dat inderdaad zo is).

Ik kom er later nog even op terug, want heb momenteel geen tijd.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 aug 2022 12:36

Ik zou die boom gewoon wegdoen. Binnenkort kunnen de wortels mogelijks de muur beschadigen / wegduwen, en dan zijn de kosten veel hoger voor TS.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 29 aug 2022 13:14

Ik huur sinds 2008 een appartement met kleine stadstuin. De tuin is schat ik iets van 4 op 4meter en ingesloten door 3 muren.
De vorige huurster heeft in de tuin binnen nog geen 50 cm (ik denk zelfs dat de stam eerder 20 tot 30 cm van de muur staat) een vijgenboom en een laurierkers gepland. Beiden heb ik laten opnemen in de plaatsbeschrijving .
Beide bomen waren al in volle wasdom toen ik er ging wonen.

Vooral de vijgenboom groeit er waanzinnig hard. Ik snoei hem meerdere keren per jaar, want anders kan ik letterlijk niet meer in mijn tuin. Hij groeit per tak minimum 2 meter per zomer.
Ook in de hoogte groeit hij welig. Om tegemoet te komen aan de vraag van de bovenburen probeer ik hem ook zodanig te snoeien dat hij niet te hoog groeit. Maar hij komt wel tot heuphoogte gezien vanop het terras van de buren.
Toen u er kwam wonen , wist u van de bomen ( uiteraard ) . Ook bovenburen moeten dit geweten hebben ?
Als ze er komen wonen zijn , NADAT de bomen er reeds stonden , en er nooit tegen geprotesteerd hebben naar de eigenaar toe , ( iets wat ze aangetekend zouden kunnen /niet per e-mail ) hebben ze volgens mij weinig recht om U lastig te vallen - zie verder .


Ik heb geen auto en werk het snoeiafval weg via de groencontainer (dat gaat zeer langzaam want ik heb zeer zeer veel snoeiafval).


Maar hoe hard ik ook mijn best doe, de bovenburen zijn nooit tevreden.
Zij hebben nu geklaagd bij de huisbaas die reageerde dat een geschil tussen huurders niet zijn verantwoordelijkheid is, ons verwees naar heit vredegerecht en me een tel nr doorgaf van een tuinman die op mijn kosten de bomen zou kunnen snoeien.
Inderdaad lakse verhuurder .
de bomen /struiken zijn EIGENDOM van verhuurder , en bijgevolg ZIJN verantwoordelijkheid ( afgezien van het "klein onderhoud " )
Inderdaad vredegerecht , maar het is aan de bovenburen om de VERHUURDER op de rechtbank te krijgen



Ik probeer nu te weten te komen wie wat moet doen op vlak van tuinonderhoud én wat de regelgeving is mbt conflicten rond bomen. Maar ik lijk niet al de antwoorden te vinden of tegenstrijdige info.
Ik heb deze vragen:
- Blijkbaar is er niet bepaald hoe hoog een boom mag zijn, wel dat ze minstens 2 meter van de omheining moeten staan. Dat is in deze zeker niet het geval. De bomen staat zodanig dicht tegen de muur dat ze niet evenwichtig kunnen groeien. Ze zijn ook gewoon veel te groot voor zo'n kleine tuin. Kan de verhuurder toch van mij als huurder verwachten dat ik ervoor zorg dat de bovenburen geen hinder ondervinden van de groei van de bomen?
U kent blijkbaar de wetgeving over hoogtes en afstanden van beplantingen ten opzichte van een grens met de naburen .
Over bovenburen staat niets in betreffende wetgeving .
Andere wetten kunnen hier van toepassing zijn , maar het zal ook een beoordeling vergen van een vrederechter - zie verder


- Ik snoei de boom van op een ladder, maar aan de hogere takken kan ik niet aan. Hier en daar staat dat van de huurder verwacht wordt om de bomen te snoeien, maar ook dat klein onderhoud enkel voor de huurder is als het kan met een normale ladder. Kan ik van de verhuurder vragen dat hij dat doet als dat niet kan van op een ladder?
Klein onderhoud omvat ook het snoeien en scheren van beplanting op een normale manier
Als huurder bent u niet verplicht halsbrekende toeren uit te halen om metershoge bomen in te korten .
Dit valt onder groot onderhoud / professioneel werk door een boomsnoeier , en bijgevolg op kosten van verhuurder


- De bovenbuur kan als ik het goed begrepen heb eisen om de boom te rooien als hij kan aantonen dat hij hinder ondervindt. (waar ik op zich geen problemen mee zou hebben, die bomen horen daar echt niet thuis) . Maar is dat dan mijn verantwoordelijkheid als huurder om ze te rooien of van de verhuurder?

Eigenlijk is het voor mij ook een kwestie van rechtvaardigheid: de tuinen waren toen ik hier kwam wonen niet onderhouden en er stonden 2 bomen waarvan ik onmiddellijk zag dat ze tot problemen zouden leiden omdat ze veel te dicht tegen de muren stonden en bovendien veel te groot waren voor de zeer kleine tuin. Daarom heb ik ze ook n de plaatsbeschrijving laten opnemen: ik wilde niet op mijn brood krijgen dat ik ze er gezet zou hebben en dus verantwoordelijk zou zijn voor evenuele schade of hinder die ze veroorzaken ...
Dit was een goed idee van u , maar het mes snijd ook langs twee kanten .
Dit wil zeggen , u mag de bomen niet verwijderen , zonder toestemming van verhuurder


Ikzelf ondervind veel hinder van de betrokken bomen omdat ze de tuin inpalmen en ik soms amper nog mijn tuin in kan, en me opzadelen met een heel jaar door snoeiafval. Omdat deze bomen niet correct geplant zijn en niet geschikt zijn voor de grootte van mijn tuin, is het onmogelijk om ze zodanig te onderhouden dat noch ik noch buren er hinder van ondervinden.

Burgerlijk Wetboek Art. 1719 /1720
De wet voorziet dat de verhuurder het gehuurde
goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de
duur van de overeenkomst in zodanige staat moet
onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik
waartoe het bestemd is. Gedurende de ganse duur
van de overeenkomst moet hij de nodige herstellingen uitvoeren, behalve deze die beschouwd
worden als het normale onderhoud, wat ten laste
van de huurder valt.
Deze regels zijn van verplichtende aard wat betekent dat
zij steeds van toepassing zijn zelfs wanneer het contract
een tegenovergestelde clausule inhoudt. Deze laatste
regel is enkel van toepassing op huurovereenkomsten
die na 18 mei 2007 worden afgesloten.

Maar ik zou volgens de verhuurder moeten betalen om ze te laten snoeien? Is er ook niet de 1 of andere regel die bepaald dat de verhuurder er verantwoordelijk voor is dat het verhuurde goed in regel is met de geldende regelgeving en hij dus verantwoordelijk blijft vor bomen die niet op de juiste plek staan als ze er al stonden bij aanvang van het contract?

Soit, wat denken jullie?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 29 aug 2022 13:46

Inderdaad lakse verhuurder .
de bomen /struiken zijn EIGENDOM van verhuurder , en bijgevolg ZIJN verantwoordelijkheid ( afgezien van het "klein onderhoud " )
Inderdaad vredegerecht , maar het is aan de bovenburen om de VERHUURDER op de rechtbank te krijgen
Wat interpreteer je dan als klein onderhoud. Het is zoals lukasi reeds aangaf, je kan alles terugsnoeien en TS woont er al 14 jaar. Oké, je zal de levensduur van sommige planten verkorten door ze te beknoppen maar ik denk dat een vijgenboom daar weinig last van heeft.

Ik zou niet gaan voorstellen aan uw bovenburen om de verhuurder voor de rechtbank te dagen, zoiets wordt doorverteld en dan bestaat de kans dat je volgend jaar een opzeg mag verwachten. Je verhuurt niet om te discussiëren over bomen en zeker niet voor bezoekjes aan het vredegerecht. Deze verhuurder heeft ook al duidelijk gemaakt dat de huurders het onderling moeten oplossen.
Oké, dit is geëscaleerd maar als je aan de bovenbuur had gevraagd om te helpen met te snoeien had die dat misschien wel gedaan.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 aug 2022 17:06

Ik zou die boom gewoon wegdoen. Binnenkort kunnen de wortels mogelijks de muur beschadigen / wegduwen, en dan zijn de kosten veel hoger voor TS.
Dat zou ik ook wel willen. Alleen staat die boom in de plaatsbeschrijving n huur ik . De boom is niet van mij maar van de huisbaas, wegdoen is dus niet mijn recht/plicht. Denk ik te hebben begrepen uit de regelgeving.

Ik denk trouwens dat je dik gelijk hebt dat die boom ooit nog andere problemen gaat veroorzaken!

Er is alvast een boomdeskundige onderweg ... . Maar die kan alleen advies geven over de boom, niet over wie er voor wat verantwoordelijk is ifv de boom.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 aug 2022 17:18

[
Oké, dit is geëscaleerd maar als je aan de bovenbuur had gevraagd om te helpen met te snoeien had die dat misschien wel gedaan.
Heb ik uiteraard gedaan, ik heb ze verschillende voorstellen gedaan zelfs. Maar ze willen alleen dat IK het wegsnoei en wel NU (voor de duidelijkheid wel nog eens herhalen dat ik wel degelijk ook zeer regelmatig snoei, alleen niet voldoende naar de goesting van de bovenbuur ;) .

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 aug 2022 17:22

Ik huur sinds 2008 een appartement met kleine stadstuin. De tuin is schat ik iets van 4 op 4meter en ingesloten door 3 muren.
De vorige huurster heeft in de tuin binnen nog geen 50 cm (ik denk zelfs dat de stam eerder 20 tot 30 cm van de muur staat) een vijgenboom en een laurierkers gepland. Beiden heb ik laten opnemen in de plaatsbeschrijving .
Beide bomen waren al in volle wasdom toen ik er ging wonen.

Vooral de vijgenboom groeit er waanzinnig hard. Ik snoei hem meerdere keren per jaar, want anders kan ik letterlijk niet meer in mijn tuin. Hij groeit per tak minimum 2 meter per zomer.
Ook in de hoogte groeit hij welig. Om tegemoet te komen aan de vraag van de bovenburen probeer ik hem ook zodanig te snoeien dat hij niet te hoog groeit. Maar hij komt wel tot heuphoogte gezien vanop het terras van de buren.
Toen u er kwam wonen , wist u van de bomen ( uiteraard ) . Ook bovenburen moeten dit geweten hebben ?
Als ze er komen wonen zijn , NADAT de bomen er reeds stonden , en er nooit tegen geprotesteerd hebben naar de eigenaar toe , ( iets wat ze aangetekend zouden kunnen /niet per e-mail ) hebben ze volgens mij weinig recht om U lastig te vallen - zie verder .


Ik heb geen auto en werk het snoeiafval weg via de groencontainer (dat gaat zeer langzaam want ik heb zeer zeer veel snoeiafval).


Maar hoe hard ik ook mijn best doe, de bovenburen zijn nooit tevreden.
Zij hebben nu geklaagd bij de huisbaas die reageerde dat een geschil tussen huurders niet zijn verantwoordelijkheid is, ons verwees naar heit vredegerecht en me een tel nr doorgaf van een tuinman die op mijn kosten de bomen zou kunnen snoeien.
Inderdaad lakse verhuurder .
de bomen /struiken zijn EIGENDOM van verhuurder , en bijgevolg ZIJN verantwoordelijkheid ( afgezien van het "klein onderhoud " )
Inderdaad vredegerecht , maar het is aan de bovenburen om de VERHUURDER op de rechtbank te krijgen



Ik probeer nu te weten te komen wie wat moet doen op vlak van tuinonderhoud én wat de regelgeving is mbt conflicten rond bomen. Maar ik lijk niet al de antwoorden te vinden of tegenstrijdige info.
Ik heb deze vragen:
- Blijkbaar is er niet bepaald hoe hoog een boom mag zijn, wel dat ze minstens 2 meter van de omheining moeten staan. Dat is in deze zeker niet het geval. De bomen staat zodanig dicht tegen de muur dat ze niet evenwichtig kunnen groeien. Ze zijn ook gewoon veel te groot voor zo'n kleine tuin. Kan de verhuurder toch van mij als huurder verwachten dat ik ervoor zorg dat de bovenburen geen hinder ondervinden van de groei van de bomen?
U kent blijkbaar de wetgeving over hoogtes en afstanden van beplantingen ten opzichte van een grens met de naburen .
Over bovenburen staat niets in betreffende wetgeving .
Andere wetten kunnen hier van toepassing zijn , maar het zal ook een beoordeling vergen van een vrederechter - zie verder


- Ik snoei de boom van op een ladder, maar aan de hogere takken kan ik niet aan. Hier en daar staat dat van de huurder verwacht wordt om de bomen te snoeien, maar ook dat klein onderhoud enkel voor de huurder is als het kan met een normale ladder. Kan ik van de verhuurder vragen dat hij dat doet als dat niet kan van op een ladder?
Klein onderhoud omvat ook het snoeien en scheren van beplanting op een normale manier
Als huurder bent u niet verplicht halsbrekende toeren uit te halen om metershoge bomen in te korten .
Dit valt onder groot onderhoud / professioneel werk door een boomsnoeier , en bijgevolg op kosten van verhuurder


- De bovenbuur kan als ik het goed begrepen heb eisen om de boom te rooien als hij kan aantonen dat hij hinder ondervindt. (waar ik op zich geen problemen mee zou hebben, die bomen horen daar echt niet thuis) . Maar is dat dan mijn verantwoordelijkheid als huurder om ze te rooien of van de verhuurder?

Eigenlijk is het voor mij ook een kwestie van rechtvaardigheid: de tuinen waren toen ik hier kwam wonen niet onderhouden en er stonden 2 bomen waarvan ik onmiddellijk zag dat ze tot problemen zouden leiden omdat ze veel te dicht tegen de muren stonden en bovendien veel te groot waren voor de zeer kleine tuin. Daarom heb ik ze ook n de plaatsbeschrijving laten opnemen: ik wilde niet op mijn brood krijgen dat ik ze er gezet zou hebben en dus verantwoordelijk zou zijn voor evenuele schade of hinder die ze veroorzaken ...
Dit was een goed idee van u , maar het mes snijd ook langs twee kanten .
Dit wil zeggen , u mag de bomen niet verwijderen , zonder toestemming van verhuurder


Ikzelf ondervind veel hinder van de betrokken bomen omdat ze de tuin inpalmen en ik soms amper nog mijn tuin in kan, en me opzadelen met een heel jaar door snoeiafval. Omdat deze bomen niet correct geplant zijn en niet geschikt zijn voor de grootte van mijn tuin, is het onmogelijk om ze zodanig te onderhouden dat noch ik noch buren er hinder van ondervinden.

Burgerlijk Wetboek Art. 1719 /1720
De wet voorziet dat de verhuurder het gehuurde
goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de
duur van de overeenkomst in zodanige staat moet
onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik
waartoe het bestemd is. Gedurende de ganse duur
van de overeenkomst moet hij de nodige herstellingen uitvoeren, behalve deze die beschouwd
worden als het normale onderhoud, wat ten laste
van de huurder valt.
Deze regels zijn van verplichtende aard wat betekent dat
zij steeds van toepassing zijn zelfs wanneer het contract
een tegenovergestelde clausule inhoudt. Deze laatste
regel is enkel van toepassing op huurovereenkomsten
die na 18 mei 2007 worden afgesloten.

Maar ik zou volgens de verhuurder moeten betalen om ze te laten snoeien? Is er ook niet de 1 of andere regel die bepaald dat de verhuurder er verantwoordelijk voor is dat het verhuurde goed in regel is met de geldende regelgeving en hij dus verantwoordelijk blijft vor bomen die niet op de juiste plek staan als ze er al stonden bij aanvang van het contract?

Soit, wat denken jullie?
Dank je hiervoor! Heel verhelderend allemaal!

De bovenburen wonen hier trouwens al langer dan ik en al van voor dat de bomen door de vorige huurder zijn gezet. Zij klagen altijd bij mij over de boom, nu voor het eerst bij de eigenaar. En die schuift het naar mij...

lukasi
Berichten: 1147

#14 , 29 aug 2022 18:44

Moment
Buurman vraagt dat u snoeit ?
U hebt dit steeds naar best vermogen gedaan?
Zij is daar nooit tevreden mee ?

Dan laat u steeds iemand met zijn gsm een foto trekken , of zelf doen, op het moment dat u snoeit. U stuur deze foto met datumgegevens door naar huisbaas en naar buur.
En kous af.
Tis niet omdat zij het snoeien onvoldoende vind dat dit inderdaad zo is.
Integendeel, u beslist , alle de eigenaar, hoe de planten gesnoeid worden volgend de regels der kunst en op het meest geschikte moment.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 aug 2022 19:01

effe gemeten:
vijgenboom:
- staat 32 cm van de muur( is gemeten van muur tot begin stam)
- omtrek stam: 60 cm
- hoogte stam (voor zover ik het kon meten) naar schatting 3 tot 3,5 meter, dan begint de (brede) kruin

laurier:
staat in een hoek:
- muur 1: afstand onderaan 30 cm, hoger (want groeit scheef): 62
- muur 2: afstand onderaan: 25 cm, hoger 50
- omtrek tot splitsing : 57 cm
vanaf 50 cm splitsing in 2 stammen waarvan 1 omtrek 30 en de andere 45 cm
- hoogte kan ik niet meten, is te hoog. Maar hij heeft een beperkte kruin, in tegenstelling tot de vijg die in de breedte ook erg ver gaat.

Tuin meet 5 op 4,5 meter.

Ik zet het ook hier neer omdat ik het zelf wil kunnen terugvinden ;) .

Terug naar “Huren”