Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

Franciscus
Berichten: 38599

Re: Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

#31 , 30 sep 2022 23:15

Dan de stappen nemen die ik ook in PB naar u gestuurd heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1144

#32 , 01 okt 2022 10:38

Het zomaar rooien van bomen in stadstuinen zou ik nu echt niet aanraden.
Uit mijn werkervaring weet ik dat die boetes torenhoog kunnen oplopen.
Een berk in het stadscentrum van Lier, 8 meter hoog ( jonkie) illegaal gekapt , boete voor kapper en eigenaar elk een 5000€ .
Antwerpen : bevel tot instandhouding van een monumentale cedrus libanni .

De impakt van bomen op de microklimaatbeleving in een stedelijk gebied wordt meer en meer erkend door de overheid. Als je weet dat na proefnemingen in een straat temperaturen zijn gemeten van 25-30° op het voetpad en wegdek onder bomen en na verwijderen van deze ( door ziekte) de temperaturen stegen met cc 15-25 graden dan snap je wel het positief effect hiervan.
En omdat de boom niet te zien is via de straat ??? Opletten , meer en meer werken we met drones om visuele boomcontroles te doen en meestal is dit op vraag van de stad omdat hun drone iets raars zag.

30 jaar verjaring IS wel van wezenlijk belang. Als een boom meer dan 30 jaar op of naast een perceelgrens ligt dan geldt dit als een verworven recht.

Niettemin, een oordeelkundig en vakkundige snoeibeurt ka topicstarter wel vooruit helpen. Maar het is onzin om te stellen dat dit voor 100€ kan. Ik heb geen glazen bol.

KJ86
Berichten: 2663

#33 , 01 okt 2022 19:43

Niettemin, een oordeelkundig en vakkundige snoeibeurt ka topicstarter wel vooruit helpen. Maar het is onzin om te stellen dat dit voor 100€ kan. Ik heb geen glazen bol.
Dat is een richtlijn. Je hebt een groot aantal oplichters bij de professionele bomensnoeiers. Ik heb al verschillende verhalen gehoord van mensen die het tienvoud betaald hebben voor een boom op te ruimen, € 1000 voor een paar uur werk. Opletten!!!

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#34 , 02 okt 2022 09:26

... 100€ is inderdaad een richtlijn maar niet realistisch.

Voor het afbreken van een boom hoger dan 8 meter wordt er door BAAS en door de vereniging van boomverzorgers , sterk aangeraden om te werken met 2 man.
1 veller en 1 grondman.
Ik verzeker je dat je je zelf gelukkig mag prijzen als er een grondman is, als je door een verkeerde beweging geconfronteerd wordt met 2 gebroken polsen. Je bent niet in staat om zelf hulp in te roepen.

Voor een boomverzorger zit het uurloon tussen de 55 en 75€ /uur excl btw.
2 de man is meestal 40-50€/uur.
of gaande van 95 tot 125€/ uur.
Klimmateriaal en veiligheidskoorden + controle van deze : per werk 25-75€
Zaagtoestellen en benzine : gaande van 50 tot 150€ per dag
tijdnorm voor 1 boom hoger dan 12 meter , normale omstandigheden 4 uur per boom .
4x110€ = 440€
+ 50€
+100€
totaal = 600€ excl btw voor grosso modo 1 boom van 12 meter +.
Verplaatsingskosten en opruimkosten NIET meegerekend.

Om hier te stellen dat 1000€ oplichting is , is blijk geven van geen kennis in de materie.

Aan topic starter , ik wil hiermee niet zeggen dat er bij u 2 man moeten komen !!
Een gedegen en vakbekwaam snoeier kan deze job misschien inderdaad klaren voor een 100€ maar ik kan dit vanop afstand NIET inschatten. Ik moet de situatie ter plaatse bekijken en zien in welke mate en op welke wijze er gesnoeid moet worden voor er een raming of zelfs maar een offerte kan uitgeschreven worden.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#35 , 14 okt 2022 12:07

Ik ben ondertussen met de verhuurder overeen gekomen dat de boom weg gaat. Ik wilde het officieel doen, maar de bomenman die ik contacteerde voor offertes, kwam steeds de gemaakte afspraken niet na en kwam gewoon niet opdagen. Ik had die info graag gehad vooraleer met de verhuurder te onderhandelen.
Maar de verhuurder zei me dat hij een goede tuinman heeft die dat voor een zeer goeie prijs doet. (wellicht in het zwart) Ik heb wel wat moeten aandringen om het afval ook te laten verwijderen want hij wilde me dat in eerste instantie zelf laten oplossen via mijn groencontainer ( dan ben ik dus zeer zeer zeer lang bezig en is mijn tuin onbruikbaar omdat hij vol gevelde boom zou liggen.)
Binnenkort komt zijn tuinman kijken voor een offerte. Ik ben er niet helemaal gerust in, vooral omdat het wellicht niet officieel is en omdat ik vrees toch met het het snoeisel opgescheept te gaan zitten. Maar misschien ben ik wat argwanend.... Het was in ieder geval een constructief en welwillend gesprek.


Ik heb aangeboden het stuk te betalen dat ik zou betalen als ik hem zou laten snoeien.

Hopelijk is het voldoende om de buurvrouw te doen stoppen met haar pestgedrag. Ik was even op vakantie en het lijkt nu toch stilletjes te zijn.... Geen gebonk en geratel tegen de chauffage meer gehoord.

Franciscus
Berichten: 38599

#36 , 14 okt 2022 23:32

Prijs in 2014

Boomverzorging Verlinden tel.: 03/366.62.35
Frans Baetenstraat 30 gsm: 0486/21.50.36
2100 Deurne verlinden.s@skynet.be
BTW: BE 700.179.157 HRA: 352.902
KBC: 733-0120700-62 REG: BE 700.179.157.020800
PRIJSOFFERTE
Klant: Franciscus
2040 XXX

Betreft: -het vellen van een berk.
beschrijving Prijs €
Werkuren 525
De prijzen zijn excl. BTW.
Alle materialen, vervoer en verzekering zijn inbegrepen in de prijzen.
Het afval blijft ter plaatse.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#37 , 15 okt 2022 15:29

Bedankt Fanciscus. Geeft alvast een idee!

artemis
Berichten: 3294

#38 , 15 okt 2022 18:07

Nog mee rekening houden of de wortels ook mee verwijderd worden

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#39 , 21 okt 2022 20:33

Nog mee rekening houden of de wortels ook mee verwijderd worden
Dat gaat hij niet doen, en ik weet dat die stronk uitlopers gaat blijven produceren. Moet ik gewoon elke keer maar wegsnoeien zei hij .
Niet ideaal, maar bon, ik ben al blij dat hij weg gaat.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#40 , 24 okt 2022 19:59



De impakt van bomen op de microklimaatbeleving in een stedelijk gebied wordt meer en meer erkend door de overheid. Als je weet dat na proefnemingen in een straat temperaturen zijn gemeten van 25-30° op het voetpad en wegdek onder bomen en na verwijderen van deze ( door ziekte) de temperaturen stegen met cc 15-25 graden dan snap je wel het positief effect hiervan.
En omdat de boom niet te zien is via de straat ??? Opletten , meer en meer werken we met drones om visuele boomcontroles te doen en meestal is dit op vraag van de stad omdat hun drone iets raars zag.

Ik ben het 200 % eens met hoe belangrijk bomen zijn, in alle mogelijke opzichten ( klimaat, levensvreugde, luchtkwaliteit, ecologische diversiteit ... ). Ik zou nooit durven hebben voorspellen dat ik ooit zou vragen om een boom te laten verwijderen. Maar het is de enige oplossing om mijn woonsituatie hier leefbaar te krijgen gezien de reactie van de buren.

Ik heb haar ook verwittigd voor de temperatuurstijging waar we mee te maken gaan krijgen als die boom weg is: mijn tuin is nu mét welig tierende vijgenboom al niet betreedbaar tijdens de dag in de zomer omwille van de hoge temperatuur (ommuurd aan 3 kanten en de zon staat op zijn hoogst aan kant 4).
Ik ga dan ook op zoek naar alternatieven (misschien iets prieelachtigs met klimplanten of zo, geen bomen in ieder geval ) in de hoop die temperatuurstijging wat te kunnen temperen en in de hoop ook van die tuin ( ik heb er 2: ook een voortuin, vol bloemen en planten en mét perenboom, kan ik iedereen aanraden) iets te kunnen maken waardoor ik een weliswaar zeer kleine - maar elke beetjes helpen - bijdrage kan doen aan het zorgen voor onze wereldbol en mijn eigen welzijn.

Terug naar “Huren”